FOTOREPORTÁŽ: Národní technické muzeum otevřelo veřejnosti

Národní technické muzeum
Národní technické muzeum, foto: www.autoroad.cz / Jan Zýka
ar7 19. února 2011 15:55
Sdílej:

Po více než čtyřech letech důkladné rekonstrukce se v Praze tento týden znovu otevřelo Národní technické muzeum. Co zajímavého nabízí pro milovníky spáleného benzínu a fanoušky čtyř kol?

Expozice startuje stylově – modelem parního vozu Josefa Božka, který předvedl divákům v pražské Stromovce v letech 1815 a 1817. Stroj byl kvůli nezájmu později rozebrán a jeho díly posloužily jiným účelům.

 

Z průkopnických let spalovacích motorů stojí za zmínku Bugatti 13 z roku 1910. Jedná se o nejstarší dochované Bugatti na světě.

Z automobilů pocházejících z území dnešní České republiky byste určitě neměli minout Pragu Alfa 5/15 HP z roku 1913 s motorem o objemu 1130 ccm a výkonem, jak už napovídá název, 11 kW (15 k).

Příznivce mladoboleslavské automobilky pro změnu zaujme Laurin & Klement RK/M rovněž z roku 1913. V roce 1921 však byl jeho původně pětilitrový motor vyměněn za závodní agregát, s nímž dokázala „Laurinka“ uhánět rychlostí až 125km/h.

Původně motocyklovou značkou je Jawa a její model 750 pocházející z poloviny třicátých let. Pod kapotou našel své místo dvouválec o objemu 745 ccm a výkonu 18,5 kW (26 k).

Mercedes Benz W154 upoutá zejména příznivce závodních vozů předválečných let. Dle mnohých odborníků je tento Mercedes považován za vůbec nejlepší závodní auto všech dob.

Vlastence a milovníky Československa za první republiky určitě potěší Tatra 80, se kterou od roku 1935 jezdil první československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk.

Neméně významná je ale i první Tatra poválečného období – model 87. S ním cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund projeli takřka celou Afriku a Jižní Ameriku.

Nejnovějším čtyřkolovým exponátem muzea je Škoda Superb V6 2.8 Václava Klause, kterému sloužila zejména v letech 2003-2005 a o níž pan prezident prohlásil legendární větu, že „trochu drncá“.Kompletní galerii si můžete prohlédnout zde.Národní technické muzeum je otevřeno každý den kromě pondělí v době 10-18 hod. Základní vstupné činí 170 Kč, zlevněné 90 Kč. Pokud si budete chtít pořídit vlastní fotografie, počítejte s další stokorunou.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.