Po více než čtyřech letech důkladné rekonstrukce se v Praze tento týden znovu otevřelo Národní technické muzeum. Co zajímavého nabízí pro milovníky spáleného benzínu a fanoušky čtyř kol?
Expozice startuje stylově – modelem parního vozu Josefa Božka, který předvedl divákům v pražské Stromovce v letech 1815 a 1817. Stroj byl kvůli nezájmu později rozebrán a jeho díly posloužily jiným účelům.
Z průkopnických let spalovacích motorů stojí za zmínku Bugatti 13 z roku 1910. Jedná se o nejstarší dochované Bugatti na světě.
Z automobilů pocházejících z území dnešní České republiky byste určitě neměli minout Pragu Alfa 5/15 HP z roku 1913 s motorem o objemu 1130 ccm a výkonem, jak už napovídá název, 11 kW (15 k).
Příznivce mladoboleslavské automobilky pro změnu zaujme Laurin & Klement RK/M rovněž z roku 1913. V roce 1921 však byl jeho původně pětilitrový motor vyměněn za závodní agregát, s nímž dokázala „Laurinka“ uhánět rychlostí až 125km/h.
Původně motocyklovou značkou je Jawa a její model 750 pocházející z poloviny třicátých let. Pod kapotou našel své místo dvouválec o objemu 745 ccm a výkonu 18,5 kW (26 k).
Mercedes Benz W154 upoutá zejména příznivce závodních vozů předválečných let. Dle mnohých odborníků je tento Mercedes považován za vůbec nejlepší závodní auto všech dob.
Vlastence a milovníky Československa za první republiky určitě potěší Tatra 80, se kterou od roku 1935 jezdil první československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk.
Neméně významná je ale i první Tatra poválečného období – model 87. S ním cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund projeli takřka celou Afriku a Jižní Ameriku.
Nejnovějším čtyřkolovým exponátem muzea je Škoda Superb V6 2.8 Václava Klause, kterému sloužila zejména v letech 2003-2005 a o níž pan prezident prohlásil legendární větu, že „trochu drncá“.Kompletní galerii si můžete prohlédnout zde.Národní technické muzeum je otevřeno každý den kromě pondělí v době 10-18 hod. Základní vstupné činí 170 Kč, zlevněné 90 Kč. Pokud si budete chtít pořídit vlastní fotografie, počítejte s další stokorunou.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?