Po více než čtyřech letech důkladné rekonstrukce se v Praze tento týden znovu otevřelo Národní technické muzeum. Co zajímavého nabízí pro milovníky spáleného benzínu a fanoušky čtyř kol?
Expozice startuje stylově – modelem parního vozu Josefa Božka, který předvedl divákům v pražské Stromovce v letech 1815 a 1817. Stroj byl kvůli nezájmu později rozebrán a jeho díly posloužily jiným účelům.
Z průkopnických let spalovacích motorů stojí za zmínku Bugatti 13 z roku 1910. Jedná se o nejstarší dochované Bugatti na světě.
Z automobilů pocházejících z území dnešní České republiky byste určitě neměli minout Pragu Alfa 5/15 HP z roku 1913 s motorem o objemu 1130 ccm a výkonem, jak už napovídá název, 11 kW (15 k).
Příznivce mladoboleslavské automobilky pro změnu zaujme Laurin & Klement RK/M rovněž z roku 1913. V roce 1921 však byl jeho původně pětilitrový motor vyměněn za závodní agregát, s nímž dokázala „Laurinka“ uhánět rychlostí až 125km/h.
Původně motocyklovou značkou je Jawa a její model 750 pocházející z poloviny třicátých let. Pod kapotou našel své místo dvouválec o objemu 745 ccm a výkonu 18,5 kW (26 k).
Mercedes Benz W154 upoutá zejména příznivce závodních vozů předválečných let. Dle mnohých odborníků je tento Mercedes považován za vůbec nejlepší závodní auto všech dob.
Vlastence a milovníky Československa za první republiky určitě potěší Tatra 80, se kterou od roku 1935 jezdil první československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk.
Neméně významná je ale i první Tatra poválečného období – model 87. S ním cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund projeli takřka celou Afriku a Jižní Ameriku.
Nejnovějším čtyřkolovým exponátem muzea je Škoda Superb V6 2.8 Václava Klause, kterému sloužila zejména v letech 2003-2005 a o níž pan prezident prohlásil legendární větu, že „trochu drncá“.Kompletní galerii si můžete prohlédnout zde.Národní technické muzeum je otevřeno každý den kromě pondělí v době 10-18 hod. Základní vstupné činí 170 Kč, zlevněné 90 Kč. Pokud si budete chtít pořídit vlastní fotografie, počítejte s další stokorunou.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.