Škoda je jednou z nějvýznamnějších tuzemských firem. Pojďme se prodívat do nedávné minulosti a současnosti na to co prodávala, vyvíjela, vyráběla a vyrábí dodnes. Tento týden se ponese ve znamení seriálu Z historie Škody.
Octavia první generace byla takovým průkopníkem nové historie značky Škoda. Byla důležitým základním kamenem pro další existenci a prosperitu značky a možná i díky tomu, že si toho byli inženýři při navrhování vědomi, povedlo se postavit opravdu nadčasový a úspěšný automobil, který se prodává dosud, ačkoliv podle většiny měřítek by měl již dávno být v automobilovém hrobě a o jeho prodej se měly starat výhradně autobazary.
Jeho druhá generace se proto stala neméně důležitou. Po smršti špionážních fotografií, spekulací a zvěstí se konečně představila na začátku roku 2004 na autosalonu v Ženevě. Konečný design neskýtal mnoho překvapení, vše vychází z původní Octavie první generace, jen to vypadá o něco vznešeněji, důstojněji a moderněji.
Vzhledem k tomu, že základ je opět přebrán z Volkswagenu Golf, tentokrát však páté generace, je všechno o poznání lepší a modernější, než tomu bylo u první generace Octavie. Střední škodovka tak dostává vyspělou zadní víceprvkovou nápravu, nabídku modernějšího spektra agregátů a celkově je lepším a vyspělejším vozem.
Motorizace od počátku zahrnovaly čtyři zážehové a dvě vznětové varianty. Základem byl 1,4 MPI, který dával výkon 55 kW (75 koní). Tato silně podmotorovaná varianta se hodí spíše do města, dálnice a okresky jsou díky nízkému výkon spíše utrpením. Lepší volbou potom je 1,6 MPI. Ta dává použitelných 75 kW (102 koní). Silnější potom je 1,6 FSI, která je vybavena přímým vstřikem. Ta je schopna využít svých 116 plnokrevníků (85 kW). Vrcholem nabídky se prozatím stal motor 2,0 FSI s výkonem 110 kW (150 koní).
Slabší ze dvou dieselů má objem 1,9 litru a výkon 77 kW (105 koní), silnější dvoulitr potom dává 103 kW (140 koní).
Co se výbav týče, vše začínalo verzí Classic. Ta nabízela čtveřici airbagů, z toho ten před spolujezdcem vypinatelný, ABS, centrální zamykání, výškově stavitelné sedadlo řidiče a stavitelný volant. Ambiente k tomu všemu přidává elektricky stavitelná zrcátka, palubní počítač, lakované doplňky karoserie a lepší osvětlení interieru. Nejvyšší Elegance obsahuje navíc i automatickou klimatizaci Climatic, elektricky ovládaná okna vepředu, „Jumbo box“, tedy loketní opěrku a úložný prostor pod ni společně s přívodem vzduchu k zadním sedadlům, mlhovky, kola z lehké slitiny, dálkové ovládání centrálu a průvlak na lyže společně s loketní opěrkou vzadu.
Připlatit si zájemce mohl za jedno ze tří rádií a za audiosystém se 12 reproduktory a zesilovačem v zavazadlovém prostoru. Jinou možností byla satelitní navigace Nexus. Dalším prvky příplatkové výbavy byly dvouzónová klimatizace, ESP, kontrola tlaku v pneumatikách, automatické rozsvěcení světel, aktivní opěrky hlavy, hlavové airbagy, xenonové světlomety, multifunkční volant, dešťový senzor a parkovací senzory na obou koncích vozidla. Navíc bylo možné všechny motory, krom 1,4, vybavit automatickou převodovkou, pro 2,0 TDI byl k dispozici i filtr pevných částic, bohužel za příplatek.
Jak je vidno, výbava nebyla zrovna malá, ale za většinu položek bylo třeba připlácet. A to často nemalé sumy.
Trh však čekal na sen všech zahrádkářů a stěhováků, Octavii combi. Ta přišla na sklonku roku 2004 a to zároveň s variantou 4x4. Škodě se podařilo zvětšit kufr na neskutečných 580 litrů, po sklopení zadních sedaček však stále nebyl prostor úplně rovný. Za velký zavazadlový prostor se připlácelo 40 tisíc. Zpočátku nebyla nabízena nejslabší motorizace 1,4 MPI, ta ale přibyla v nabídce v průběhu roku 2005.
Verze 4x4 přišla s rozpojitelným pohonem Haldex druhé generace, skvělé je, že zástavbou se nezmenšil zavazadlový prostor, jak tomu bylo u první generace Octavie. 4X4 se stala dostupnou pouze se silnějšími pohonným jednotkami 1,9 TDi (77 kW) a 2,0 FSI (110 kW).
V druhé polovině roku 2005 přišla i nejsilnější verze RS. Po úspěšném „eReSu“ první generace bylo očekávání opravdu silné. 147 kW (200 koní) výkonu dvoulitrového přeplňovaného motoru dorovnávalo Golf GTI a Octavia se tam mohla stát velmi rychlým križníkem. Zrychlení 0-100 za 7,3 u liftbacku a 7,5 u kombi nezní zrovna špatně a podle všech testů nejde vůbec o špatný vůz. Vyspělá konstrukce podvozku spolu s moderním motorem ani jinak nemůže dopadnout. Karoserie byla mírně pozměněna jinými nárazníky a malým křídlem vzadu.
Pro modelový rok 2006 byly připraveny také některé novinky. Jmenujme pomocník pro rozjezd do kopce, malou navigaci bez zobrazení mapy, která jen sděluje kam má řidič zatočit, spotrovní pakety Dynamic 1 a 2, které obsahují lepší sedadla a sportovněji vyvedení doplňky interiéru, dvojka potom i upravený podvozek, handsfree integrované autě, které umí spolupracovat pomocí bluetooth a nakonec i nezávislé topení.
Na začátku roku 2006 začala výroba Octavií v Rusku.
V první polovině roku 2006 se dostal do příplatkové výbavy filtr pevných částic a to i u motoru 1,9 TDI. Bohužel, stále jen příplatkové. Lehce se hýbalo i s výbavou, ale žádné velké změny se neudály, za zmínku stojí snad jen zdířka pro připojení externího audiopřehrávače v Jumbo boxu.
Jednou z nejzásadnějších změn roku 2006 bylo nasazení motoru 2,0 TDI (125 kW, 170 koní, 350 Nm) do sportovně laděné verze RS. Ta dosahuje při slušných dynamických parametrech (zrychlení za 8,5-8,6 sekundy) velmi dobré spotřeby. Záslužné je sériové nasazení filtru pevných částic.
Jiný dvoulitr, tentokrát 103 kW s filtrem pevných částic, se stal další alternativou pro čtyřkolku. S tou se však stala jiná, trochu zásadnější věc.
V srpnu totiž byla představena verze Scout, tedy ještě o pár milimetrů zvýšená Octavia 4x4 s výrazným oplastováním, který budí dojem opravdu „drsného“ automobilu. Technicky se toho příliš nezměnilo, pouze v interiéru přibylo madlo. Nabízen je výhradně s dvoulitry a to benzínovým FSI (110 kW) a dieselovým TDI (103 kW).
Motory 1,4 navíc ve stejné době dostali ještě pár kW navíc, jejich výkon se zvýšil s 55 na 59 kW.
V září byla představena nejluxusnější a nejdražší verze Octavie, provedení Laurin & Klement. Výbava obsahuje téměř vše potřebné, při nákupu několika položek navíc ale není problém překročit milionovou hranici. Výbava je dostupná opět jen pro dvojici dvoulitrů.
Zatím poslední velká změna se udála pod přední kapotou. V rámci downsizingu, který koncern VW prosazuje, proběhla výměna motorů, v běžné Octavii byl 2,0 FSI nahrazen menším přeplňovaným agregátem 1,8 TSI o výkonu 118 kW (160 koní), Octavia si tak polepšila o 8 kW.
V poslední době se očekává především facelift, neboť Octavia se dostává do druhé poloviny svého života, s nahrazením se počítá přibližně v roce 2011-2012. Po příchodu nového Superbu bude posledním modelem se starou maskou, Škoda to tak jistě nenechá.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).