Z historie Škody - Octavia druhé generace

Marek Litzman, 28. srpna 2007, 10:30 Google+

Škoda je jednou z nějvýznamnějších tuzemských firem. Pojďme se prodívat do nedávné minulosti a současnosti na to co prodávala, vyvíjela, vyráběla a vyrábí dodnes. Tento týden se ponese ve znamení seriálu Z historie Škody.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Octavia

Octavia | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Octavia první generace byla takovým průkopníkem nové historie značky Škoda. Byla důležitým základním kamenem pro další existenci a prosperitu značky a možná i díky tomu, že si toho byli inženýři při navrhování vědomi, povedlo se postavit opravdu nadčasový a úspěšný automobil, který se prodává dosud, ačkoliv podle většiny měřítek by měl již dávno být v automobilovém hrobě a o jeho prodej se měly starat výhradně autobazary.


Jeho druhá generace se proto stala neméně důležitou. Po smršti špionážních fotografií, spekulací a zvěstí se konečně představila na začátku roku 2004 na autosalonu v Ženevě. Konečný design neskýtal mnoho překvapení, vše vychází z původní Octavie první generace, jen to vypadá o něco vznešeněji, důstojněji a moderněji.


Vzhledem k tomu, že základ je opět přebrán z Volkswagenu Golf, tentokrát však páté generace, je všechno o poznání lepší a modernější, než tomu bylo u první generace Octavie. Střední škodovka tak dostává vyspělou zadní víceprvkovou nápravu, nabídku modernějšího spektra agregátů a celkově je lepším a vyspělejším vozem.


Motorizace od počátku zahrnovaly čtyři zážehové a dvě vznětové varianty. Základem byl 1,4 MPI, který dával výkon 55 kW (75 koní). Tato silně podmotorovaná varianta se hodí spíše do města, dálnice a okresky jsou díky nízkému výkon spíše utrpením. Lepší volbou potom je 1,6 MPI. Ta dává použitelných 75 kW (102 koní). Silnější potom je 1,6 FSI, která je vybavena přímým vstřikem. Ta je schopna využít svých 116 plnokrevníků (85 kW). Vrcholem nabídky se prozatím stal motor 2,0 FSI s výkonem 110 kW (150 koní).


Slabší ze dvou dieselů má objem 1,9 litru a výkon 77 kW (105 koní), silnější dvoulitr potom dává 103 kW (140 koní).


Co se výbav týče, vše začínalo verzí Classic. Ta nabízela čtveřici airbagů, z toho ten před spolujezdcem vypinatelný, ABS, centrální zamykání, výškově stavitelné sedadlo řidiče a stavitelný volant. Ambiente k tomu všemu přidává elektricky stavitelná zrcátka, palubní počítač, lakované doplňky karoserie a lepší osvětlení interieru. Nejvyšší Elegance obsahuje navíc i automatickou klimatizaci Climatic, elektricky ovládaná okna vepředu, „Jumbo box“, tedy loketní opěrku a úložný prostor pod ni společně s přívodem vzduchu k zadním sedadlům, mlhovky, kola z lehké slitiny, dálkové ovládání centrálu a průvlak na lyže společně s loketní opěrkou vzadu.


Připlatit si zájemce mohl za jedno ze tří rádií a za audiosystém se 12 reproduktory a zesilovačem v zavazadlovém prostoru. Jinou možností byla satelitní navigace Nexus. Dalším prvky příplatkové výbavy byly dvouzónová klimatizace, ESP, kontrola tlaku v pneumatikách, automatické rozsvěcení světel, aktivní opěrky hlavy, hlavové airbagy, xenonové světlomety, multifunkční volant, dešťový senzor a parkovací senzory na obou koncích vozidla. Navíc bylo možné všechny motory, krom 1,4, vybavit automatickou převodovkou, pro 2,0 TDI byl k dispozici i filtr pevných částic, bohužel za příplatek.


Jak je vidno, výbava nebyla zrovna malá, ale za většinu položek bylo třeba připlácet. A to často nemalé sumy.


Trh však čekal na sen všech zahrádkářů a stěhováků, Octavii combi. Ta přišla na sklonku roku 2004 a to zároveň s variantou 4x4. Škodě se podařilo zvětšit kufr na neskutečných 580 litrů, po sklopení zadních sedaček však stále nebyl prostor úplně rovný. Za velký zavazadlový prostor se připlácelo 40 tisíc. Zpočátku nebyla nabízena nejslabší motorizace 1,4 MPI, ta ale přibyla v nabídce v průběhu roku 2005.


Verze 4x4 přišla s rozpojitelným pohonem Haldex druhé generace, skvělé je, že zástavbou se nezmenšil zavazadlový prostor, jak tomu bylo u první generace Octavie. 4X4 se stala dostupnou pouze se silnějšími pohonným jednotkami 1,9 TDi (77 kW) a 2,0 FSI (110 kW).


V druhé polovině roku 2005 přišla i nejsilnější verze RS. Po úspěšném „eReSu“ první generace bylo očekávání opravdu silné. 147 kW (200 koní) výkonu dvoulitrového přeplňovaného motoru dorovnávalo Golf GTI a Octavia se tam mohla stát velmi rychlým križníkem. Zrychlení 0-100 za 7,3 u liftbacku a 7,5 u kombi nezní zrovna špatně a podle všech testů nejde vůbec o špatný vůz. Vyspělá konstrukce podvozku spolu s moderním motorem ani jinak nemůže dopadnout. Karoserie byla mírně pozměněna jinými nárazníky a malým křídlem vzadu.


Pro modelový rok 2006 byly připraveny také některé novinky. Jmenujme pomocník pro rozjezd do kopce, malou navigaci bez zobrazení mapy, která jen sděluje kam má řidič zatočit, spotrovní pakety Dynamic 1 a 2, které obsahují lepší sedadla a sportovněji vyvedení doplňky interiéru, dvojka potom i upravený podvozek, handsfree integrované autě, které umí spolupracovat pomocí bluetooth a nakonec i nezávislé topení.


Na začátku roku 2006 začala výroba Octavií v Rusku.


V první polovině roku 2006 se dostal do příplatkové výbavy filtr pevných částic a to i u motoru 1,9 TDI. Bohužel, stále jen příplatkové. Lehce se hýbalo i s výbavou, ale žádné velké změny se neudály, za zmínku stojí snad jen zdířka pro připojení externího audiopřehrávače v Jumbo boxu.


Jednou z nejzásadnějších změn roku 2006 bylo nasazení motoru 2,0 TDI (125 kW, 170 koní, 350 Nm) do sportovně laděné verze RS. Ta dosahuje při slušných dynamických parametrech (zrychlení za 8,5-8,6 sekundy) velmi dobré spotřeby. Záslužné je sériové nasazení filtru pevných částic.


Jiný dvoulitr, tentokrát 103 kW s filtrem pevných částic, se stal další alternativou pro čtyřkolku. S tou se však stala jiná, trochu zásadnější věc.


V srpnu totiž byla představena verze Scout, tedy ještě o pár milimetrů zvýšená Octavia 4x4 s výrazným oplastováním, který budí dojem opravdu „drsného“ automobilu. Technicky se toho příliš nezměnilo, pouze v interiéru přibylo madlo. Nabízen je výhradně s dvoulitry a to benzínovým FSI (110 kW) a dieselovým TDI (103 kW).


Motory 1,4 navíc ve stejné době dostali ještě pár kW navíc, jejich výkon se zvýšil s 55 na 59 kW.


V září byla představena nejluxusnější a nejdražší verze Octavie, provedení Laurin & Klement. Výbava obsahuje téměř vše potřebné, při nákupu několika položek navíc ale není problém překročit milionovou hranici. Výbava je dostupná opět jen pro dvojici dvoulitrů.


Zatím poslední velká změna se udála pod přední kapotou. V rámci downsizingu, který koncern VW prosazuje, proběhla výměna motorů, v běžné Octavii byl 2,0 FSI nahrazen menším přeplňovaným agregátem 1,8 TSI o výkonu 118 kW (160 koní), Octavia si tak polepšila o 8 kW.


V poslední době se očekává především facelift, neboť Octavia se dostává do druhé poloviny svého života, s nahrazením se počítá přibližně v roce 2011-2012. Po příchodu nového Superbu bude posledním modelem se starou maskou, Škoda to tak jistě nenechá.

Vytisknout

Diskuze: Z historie Škody - Octavia druhé generace

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

C30

Volvo C30 - spotřeba pod 4,5l/100km!

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud