Historie značky DACIA

Logan
Logan, foto: Archiv AutoRoad.cz
Michal Otruba 7. listopadu 2006 07:24
Sdílej:

Co všechno předcházelo dnes velmi úspěšnému modelu Dacia Logan aneb trocha historie nikoho nezabije.

Automobilový závod DACIA se nachází v městečku Colibasi, vzdálen 20 km od Pitesti a 110 km od hlavního města Bukuresti. Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během II.světové války sloužil areál na výrobu vojenských letadel. V období roku 1952 - 1968 se v závodu vyráběly náhradní díly a součásti pro motorová vozidla a traktory. Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil DACIA 1110, ve spolupráci s francouzskou firmou RENAULT.

Spolupráce s francouzskou firmou RENAULT měla 4 etapy:

Montáž automobilu DACIA 1100 z originálních francouzských komponentů Částečná výroba komponentů ve spolupráci s rumunskými firmami Integrace výroby motorů, převodovek a náprav Výroba karoserií

V roce 1969 na základě licence RENAULT 12 byla zahájena výroba osobního automobilu DACIA 1300 hatchback a v roce 1970 DACIA 1300 kombi, která byla postupně integrována v Rumunsku.

V období roku 1970 - 1995 byla škála výrobků rozšířena o další automobily DACIA:

1972

Dacia 1300 Ambulance

1975

Dacia 1302 Pick-Up

1982

Dacia 1304 Pick-Up a Drop Side

1989

Dacia 1320 Hatchback

1989

Dacia 1304 King-Cab

1990

Dacia 1325 Liberta

1992

Dacia 1307 a 1309 Double Cabine

1995

Dacia Nova 523

1997

Dacia Nova 524

Automobily DACIA se vyrábí výhradně v Rumunsku. Více než 50% ze součástí se vyrábí přímo v Colibasi. V červenci r. 1999 firma Renault odkoupila od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile DACIA s.a., a vrátila se tak po 30 letech na pozici vlastníka.

Dacia a Renault - historie vztahů

1966 Výstavba továrny v Pitesti

1967 Podpis dohody o spolupráci se společností Renault, týkající se produkce modelů Dacia 1100 (R8) v roce 1968, Dacia 1300 sedan (R12) v roce 1969 a Dacia 1300 coupé v roce 1973

1978 Ukončení licenční dohody Renault - Dacia

1991 Studie průmyslového projektu Renault - Dacia

1995 Uvedení na trh modelu Nova, první 100% rumunský vůz

1997 Rekordní rok pro značku Dacia se 100 000 vyrobenými vozy

1999 Renault přebírá kontrolu společnosti Dacia, s 51 % kapitálu

2000 Renault zvyšuje svou účast na 81,4% kapitálu.Uvedení na trh modelu SuperNova, s motorem Renault

2001 Renault zvyšuje svou účast na 92,72% kapitálu

2003 Uvedení na trh modelu Dacia Solenza, Renault zvyšuje svou účast na 99,3% a poté zvyšuje i svůj kapitál

2004 2. června: odhalení vozu Logan, 21. července: zastavení výroby Dacia Berline a Break ( celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno 1 959 730 vozidel), 9. září: uvedení vozu Logan na Rumunský trh

29. listopadu: zastavení výroby motoru C ( celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno 2 527 155 motorů)

2005 29. března: odhalení vozu Centre CKD Logan, 31. března: zastavení výrovy vozu Solenza, 8. září: odhalení vozu Logan 1.5 dCi, 13. září: ověření ISO 14 001

2006 podzimí: Logan nová kolekce

Foto: Renault

        
Témata:
Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?