Historie značky DACIA

Michal Otruba, 7. listopadu 2006, 07:24 Google+

Co všechno předcházelo dnes velmi úspěšnému modelu Dacia Logan aneb trocha historie nikoho nezabije.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Logan

Logan | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Automobilový závod DACIA se nachází v městečku Colibasi, vzdálen 20 km od Pitesti a 110 km od hlavního města Bukuresti. Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během II.světové války sloužil areál na výrobu vojenských letadel. V období roku 1952 - 1968 se v závodu vyráběly náhradní díly a součásti pro motorová vozidla a traktory. Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil DACIA 1110, ve spolupráci s francouzskou firmou RENAULT.

Spolupráce s francouzskou firmou RENAULT měla 4 etapy:

Montáž automobilu DACIA 1100 z originálních francouzských komponentů
Částečná výroba komponentů ve spolupráci s rumunskými firmami
Integrace výroby motorů, převodovek a náprav
Výroba karoserií

V roce 1969 na základě licence RENAULT 12 byla zahájena výroba osobního automobilu DACIA 1300 hatchback a v roce 1970 DACIA 1300 kombi, která byla postupně integrována v Rumunsku.

V období roku 1970 - 1995 byla škála výrobků rozšířena o další automobily DACIA:

1972

Dacia 1300 Ambulance

1975

Dacia 1302 Pick-Up

1982

Dacia 1304 Pick-Up a Drop Side

1989

Dacia 1320 Hatchback

1989

Dacia 1304 King-Cab

1990

Dacia 1325 Liberta

1992

Dacia 1307 a 1309 Double Cabine

1995

Dacia Nova 523

1997

Dacia Nova 524

Automobily DACIA se vyrábí výhradně v Rumunsku. Více než 50% ze součástí se vyrábí přímo v Colibasi. V červenci r. 1999 firma Renault odkoupila od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile DACIA s.a., a vrátila se tak po 30 letech na pozici vlastníka.

Dacia a Renault - historie vztahů

1966 Výstavba továrny v Pitesti

1967 Podpis dohody o spolupráci se společností Renault, týkající se produkce modelů Dacia 1100 (R8) v roce 1968, Dacia 1300 sedan (R12) v roce 1969 a Dacia 1300 coupé v roce 1973

1978 Ukončení licenční dohody Renault - Dacia

1991 Studie průmyslového projektu Renault - Dacia

1995 Uvedení na trh modelu Nova, první 100% rumunský vůz

1997 Rekordní rok pro značku Dacia se 100 000 vyrobenými vozy

1999 Renault přebírá kontrolu společnosti Dacia, s 51 % kapitálu

2000 Renault zvyšuje svou účast na 81,4% kapitálu.Uvedení na trh modelu SuperNova, s motorem Renault

2001 Renault zvyšuje svou účast na 92,72% kapitálu

2003 Uvedení na trh modelu Dacia Solenza, Renault zvyšuje svou účast na 99,3% a poté zvyšuje i svůj kapitál

2004 2. června: odhalení vozu Logan, 21. července: zastavení výroby Dacia Berline a Break ( celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno 1 959 730 vozidel), 9. září: uvedení vozu Logan na Rumunský trh

29. listopadu: zastavení výroby motoru C ( celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno 2 527 155 motorů)

2005 29. března: odhalení vozu Centre CKD Logan, 31. března: zastavení výrovy vozu Solenza, 8. září: odhalení vozu Logan 1.5 dCi, 13. září: ověření ISO 14 001

2006 podzimí: Logan nová kolekce

Foto: Renault

       
 
Vytisknout

Diskuze: Historie značky DACIA

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Volkswagen

VW má nové klimatické centrum

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud