Co všechno předcházelo dnes velmi úspěšnému modelu Dacia Logan aneb trocha historie nikoho nezabije.
Automobilový závod DACIA se nachází v městečku Colibasi, vzdálen 20 km od Pitesti a 110 km od hlavního města Bukuresti. Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během II.světové války sloužil areál na výrobu vojenských letadel. V období roku 1952 - 1968 se v závodu vyráběly náhradní díly a součásti pro motorová vozidla a traktory. Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil DACIA 1110, ve spolupráci s francouzskou firmou RENAULT.
Spolupráce s francouzskou firmou RENAULT měla 4 etapy:
Montáž automobilu DACIA 1100 z originálních francouzských komponentů Částečná výroba komponentů ve spolupráci s rumunskými firmami Integrace výroby motorů, převodovek a náprav Výroba karoserií
V roce 1969 na základě licence RENAULT 12 byla zahájena výroba osobního automobilu DACIA 1300 hatchback a v roce 1970 DACIA 1300 kombi, která byla postupně integrována v Rumunsku.
V období roku 1970 - 1995 byla škála výrobků rozšířena o další automobily DACIA:
1972
Dacia 1300 Ambulance
1975
Dacia 1302 Pick-Up
1982
Dacia 1304 Pick-Up a Drop Side
1989
Dacia 1320 Hatchback
1989
Dacia 1304 King-Cab
1990
Dacia 1325 Liberta
1992
Dacia 1307 a 1309 Double Cabine
1995
Dacia Nova 523
1997
Dacia Nova 524
Automobily DACIA se vyrábí výhradně v Rumunsku. Více než 50% ze součástí se vyrábí přímo v Colibasi. V červenci r. 1999 firma Renault odkoupila od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile DACIA s.a., a vrátila se tak po 30 letech na pozici vlastníka.
Dacia a Renault - historie vztahů
1966 Výstavba továrny v Pitesti
1967 Podpis dohody o spolupráci se společností Renault, týkající se produkce modelů Dacia 1100 (R8) v roce 1968, Dacia 1300 sedan (R12) v roce 1969 a Dacia 1300 coupé v roce 1973
1978 Ukončení licenční dohody Renault - Dacia
1991 Studie průmyslového projektu Renault - Dacia
1995 Uvedení na trh modelu Nova, první 100% rumunský vůz
1997 Rekordní rok pro značku Dacia se 100 000 vyrobenými vozy
1999 Renault přebírá kontrolu společnosti Dacia, s 51 % kapitálu
2000 Renault zvyšuje svou účast na 81,4% kapitálu.Uvedení na trh modelu SuperNova, s motorem Renault
2001 Renault zvyšuje svou účast na 92,72% kapitálu
2003 Uvedení na trh modelu Dacia Solenza, Renault zvyšuje svou účast na 99,3% a poté zvyšuje i svůj kapitál
2004 2. června: odhalení vozu Logan, 21. července: zastavení výroby Dacia Berline a Break ( celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno 1 959 730 vozidel), 9. září: uvedení vozu Logan na Rumunský trh
29. listopadu: zastavení výroby motoru C ( celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno 2 527 155 motorů)
2005 29. března: odhalení vozu Centre CKD Logan, 31. března: zastavení výrovy vozu Solenza, 8. září: odhalení vozu Logan 1.5 dCi, 13. září: ověření ISO 14 001
2006 podzimí: Logan nová kolekce
Foto: Renault
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?