Historie značky DACIA

Michal Otruba, 7. listopadu 2006, 07:24 Google+

Co všechno předcházelo dnes velmi úspěšnému modelu Dacia Logan aneb trocha historie nikoho nezabije.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Logan

Logan | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Automobilový závod DACIA se nachází v městečku Colibasi, vzdálen 20 km od Pitesti a 110 km od hlavního města Bukuresti. Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během II.světové války sloužil areál na výrobu vojenských letadel. V období roku 1952 - 1968 se v závodu vyráběly náhradní díly a součásti pro motorová vozidla a traktory. Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil DACIA 1110, ve spolupráci s francouzskou firmou RENAULT.

Spolupráce s francouzskou firmou RENAULT měla 4 etapy:

Montáž automobilu DACIA 1100 z originálních francouzských komponentů
Částečná výroba komponentů ve spolupráci s rumunskými firmami
Integrace výroby motorů, převodovek a náprav
Výroba karoserií

V roce 1969 na základě licence RENAULT 12 byla zahájena výroba osobního automobilu DACIA 1300 hatchback a v roce 1970 DACIA 1300 kombi, která byla postupně integrována v Rumunsku.

V období roku 1970 - 1995 byla škála výrobků rozšířena o další automobily DACIA:

1972

Dacia 1300 Ambulance

1975

Dacia 1302 Pick-Up

1982

Dacia 1304 Pick-Up a Drop Side

1989

Dacia 1320 Hatchback

1989

Dacia 1304 King-Cab

1990

Dacia 1325 Liberta

1992

Dacia 1307 a 1309 Double Cabine

1995

Dacia Nova 523

1997

Dacia Nova 524

Automobily DACIA se vyrábí výhradně v Rumunsku. Více než 50% ze součástí se vyrábí přímo v Colibasi. V červenci r. 1999 firma Renault odkoupila od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile DACIA s.a., a vrátila se tak po 30 letech na pozici vlastníka.

Dacia a Renault - historie vztahů

1966 Výstavba továrny v Pitesti

1967 Podpis dohody o spolupráci se společností Renault, týkající se produkce modelů Dacia 1100 (R8) v roce 1968, Dacia 1300 sedan (R12) v roce 1969 a Dacia 1300 coupé v roce 1973

1978 Ukončení licenční dohody Renault - Dacia

1991 Studie průmyslového projektu Renault - Dacia

1995 Uvedení na trh modelu Nova, první 100% rumunský vůz

1997 Rekordní rok pro značku Dacia se 100 000 vyrobenými vozy

1999 Renault přebírá kontrolu společnosti Dacia, s 51 % kapitálu

2000 Renault zvyšuje svou účast na 81,4% kapitálu.Uvedení na trh modelu SuperNova, s motorem Renault

2001 Renault zvyšuje svou účast na 92,72% kapitálu

2003 Uvedení na trh modelu Dacia Solenza, Renault zvyšuje svou účast na 99,3% a poté zvyšuje i svůj kapitál

2004 2. června: odhalení vozu Logan, 21. července: zastavení výroby Dacia Berline a Break ( celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno 1 959 730 vozidel), 9. září: uvedení vozu Logan na Rumunský trh

29. listopadu: zastavení výroby motoru C ( celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno 2 527 155 motorů)

2005 29. března: odhalení vozu Centre CKD Logan, 31. března: zastavení výrovy vozu Solenza, 8. září: odhalení vozu Logan 1.5 dCi, 13. září: ověření ISO 14 001

2006 podzimí: Logan nová kolekce

Foto: Renault

       
 
Vytisknout

Diskuze: Historie značky DACIA

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford Mustang po totální havárii, škoda 1,6 milionu Kč

Čech si koupil Mustanga. Po roce mu zbyly oči pro pláč a německý autobazar mlčí

SPZ

Za hranice bez platné STK? Jde to, ale čtěte pozorně

Kia EV6 - elektrický crossover se pyšní futuristickým ztvárněním plným high-tech detailů

POD MILION ANI NÁHODOU, Kia zahájila v ČR předprodej modelu EV6

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Nová Škoda Fabia je větší a atraktivnější. Naftový motor ani hybrid nenajdete

Škoda Scala

Škoda Scala 1.5 TSI DSG – nejlepší Škoda v poměru cena/výkon?

Mansory F8XX

880 koní a 354 km/h? To je nové Mansory F8XX

Toyota Corolla

Toyota bude místo benzínu spalovat vodík a vyrazí na závodní dráhu

První náhled interiéru nové Škody Fabia

První náhled interiéru nové Škody Fabia

Škoda zveřejnila skici nové Fabie

Máme se na co těšit, Škoda zveřejnila skici nové Fabie

Volkswagen Multivan

Chytré řazení přináší ještě více místa ve Volkswagenu Multivan

Ilustrační foto

Letos došlo na trhu ojetých aut k mimořádné situaci

Renault Captur 1.3 TCe 155 EDC

Test Renault Captur 1,3 TCe 155 EDC, zaslouženě nejprodávanější crossover segmentu B-SUV v Evropě?

Volkswagen Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2.0 TDI EVO 147 kW – v roce 2020 5. nejprodávanější vůz na světě, právem?

Ilustrační fotografie

Ford hledá nové způsoby, jak usnadnit řízení za tmy

Ora Punk Cat

Ora Punk Cat, luxusní čínský elektromobil ve stylu VW Beetle

reklama

Doporučujeme

Volkswagen

VW má nové klimatické centrum

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Čech si koupil Mustanga. Po roce mu zbyly oči pro pláč a německý autobazar mlčí

  2. POD MILION ANI NÁHODOU, Kia zahájila v ČR předprodej modelu EV6

  3. Škoda Scala 1.5 TSI DSG – nejlepší Škoda v poměru cena/výkon?

  4. Za hranice bez platné STK? Jde to, ale čtěte pozorně

  5. Toyota bude místo benzínu spalovat vodík a vyrazí na závodní dráhu

  6. 880 koní a 354 km/h? To je nové Mansory F8XX

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud