Co všechno předcházelo dnes velmi úspěšnému modelu Dacia Logan aneb trocha historie nikoho nezabije.
Automobilový závod DACIA se nachází v městečku Colibasi, vzdálen 20 km od Pitesti a 110 km od hlavního města Bukuresti. Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během II.světové války sloužil areál na výrobu vojenských letadel. V období roku 1952 - 1968 se v závodu vyráběly náhradní díly a součásti pro motorová vozidla a traktory. Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil DACIA 1110, ve spolupráci s francouzskou firmou RENAULT.
Spolupráce s francouzskou firmou RENAULT měla 4 etapy:
Montáž automobilu DACIA 1100 z originálních francouzských komponentů Částečná výroba komponentů ve spolupráci s rumunskými firmami Integrace výroby motorů, převodovek a náprav Výroba karoserií
V roce 1969 na základě licence RENAULT 12 byla zahájena výroba osobního automobilu DACIA 1300 hatchback a v roce 1970 DACIA 1300 kombi, která byla postupně integrována v Rumunsku.
V období roku 1970 - 1995 byla škála výrobků rozšířena o další automobily DACIA:
1972
Dacia 1300 Ambulance
1975
Dacia 1302 Pick-Up
1982
Dacia 1304 Pick-Up a Drop Side
1989
Dacia 1320 Hatchback
1989
Dacia 1304 King-Cab
1990
Dacia 1325 Liberta
1992
Dacia 1307 a 1309 Double Cabine
1995
Dacia Nova 523
1997
Dacia Nova 524
Automobily DACIA se vyrábí výhradně v Rumunsku. Více než 50% ze součástí se vyrábí přímo v Colibasi. V červenci r. 1999 firma Renault odkoupila od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile DACIA s.a., a vrátila se tak po 30 letech na pozici vlastníka.
Dacia a Renault - historie vztahů
1966 Výstavba továrny v Pitesti
1967 Podpis dohody o spolupráci se společností Renault, týkající se produkce modelů Dacia 1100 (R8) v roce 1968, Dacia 1300 sedan (R12) v roce 1969 a Dacia 1300 coupé v roce 1973
1978 Ukončení licenční dohody Renault - Dacia
1991 Studie průmyslového projektu Renault - Dacia
1995 Uvedení na trh modelu Nova, první 100% rumunský vůz
1997 Rekordní rok pro značku Dacia se 100 000 vyrobenými vozy
1999 Renault přebírá kontrolu společnosti Dacia, s 51 % kapitálu
2000 Renault zvyšuje svou účast na 81,4% kapitálu.Uvedení na trh modelu SuperNova, s motorem Renault
2001 Renault zvyšuje svou účast na 92,72% kapitálu
2003 Uvedení na trh modelu Dacia Solenza, Renault zvyšuje svou účast na 99,3% a poté zvyšuje i svůj kapitál
2004 2. června: odhalení vozu Logan, 21. července: zastavení výroby Dacia Berline a Break ( celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno 1 959 730 vozidel), 9. září: uvedení vozu Logan na Rumunský trh
29. listopadu: zastavení výroby motoru C ( celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno 2 527 155 motorů)
2005 29. března: odhalení vozu Centre CKD Logan, 31. března: zastavení výrovy vozu Solenza, 8. září: odhalení vozu Logan 1.5 dCi, 13. září: ověření ISO 14 001
2006 podzimí: Logan nová kolekce
Foto: Renault
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?