Návrat do minulosti: Porsche 959

959
959, foto: Porsche
Martin Kovalčík 8. března 2006 01:05
Sdílej:

Vývoj 959 začal v roce 1981, kdy Porscheův hlavní inženýr Helmut Bott představil generálnímu řediteli Peteru Schulzi novou myšlenku o 911.

Both věděl, že společnost potřebuje sportovní vozidlo, které by zabodovalo ve skupině B, proto Porsche začalo motorem. Jako základ byl použit 2,8 litr boxer s šesticí válců a čtyřventilovou technikou doplněn o dvojici turbodmychadel, který byl již vyvinut pro budoucí závodní model MobyDick. Oproti klasické 911 měl motor o 0,5 litru menší objem, to však neznamenalo že by měl menší výkon, naopak díky přeplňování dosahovala 959 výkonu 340kw / 450 koní, to vše s nízkou hmotností a kompaktními rozměry. Blok byl jak je zvykem u Porsche chlazen vzduchem, zatímco hlava byla chlazena vodou. Podle techniků se dal motor vyladit až k hranici 600 koní.

Pro zachování nízké hmotnosti a obratnosti vozidla muselo Porsche přijmout konstrukci z kevlaru a hliníku. To se podepsalo ve zrychlení na stokilometrovou rychlost za pouhých 3,6 vteřin a maximální rychlost 320km/h. Rovněž aerodynamika vozidla byla navržena pro zvýšení stability v zatáčkách a akceleraci, tomu pomáhala také automatické nastavení výšky vozidla. Když k tomu přičteme pohon všech kol PSK, nemělo Porsche 959 do příchodu Ferrari F40 konkurenci. Systém PSK dokázal poslat až 80% výkonu na zadní kola. 959 bylo ryze sportovní auto, trakce byla téměř neuvěřitelná stejně jako akcelerace. Závodní verze nesla označení 961.

Pouliční verze 959 se dostala k zákazníkům až v roce 1987, cenovka měla číslici 225tis. dolarů. Produkce byla ukončena v roce 1990. Celkem se vyrobilo téměř 300 kusů jak pouličních, tak závodních verzí, 226 vozů bylo prodáno v Evropě. Do USA se nedováželo, Porsche zamítlo testy bezpečnosti nárazu, později byly tyto požadavky stornovány a dovoz 959 povolen. V zápětí se v roce 1987 objevila přísnější emisní norma, které vůz nesplňoval, Porsche reagovalo vypuštěním verze s katalyzátorem. Nicméně většina majitelů odmítá modifikovat jejich 959 a jejich vozidla zůstávají jako sběratelské kusy.

V roce 1985 se Porsche 959 zůčastnilo závodu Rally Paris - Dakar, ve kterém ovšem ani jedno ze tří vozidel nedojelo, o rok později si to vynahradilo prvním a druhým místem. V roce 1986 získala závodní verze 961 prvenství ve 24.hodinovém závodu LeMans. Dodnes se dochovalo jen pár těchto vzácných 959 a 961, fanoušci mají možnost je shlédnout v historickém muzeu Porsche ve Stuttgartu.

foto: Porsche

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.