Návrat do minulosti: Porsche 959

Martin Kovalčík, 8. března 2006, 01:05 Google+

Vývoj 959 začal v roce 1981, kdy Porscheův hlavní inženýr Helmut Bott představil generálnímu řediteli Peteru Schulzi novou myšlenku o 911.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
959

959 | foto: Porsche

Sdílejte článek

Both věděl, že společnost potřebuje sportovní vozidlo, které by zabodovalo ve skupině B, proto Porsche začalo motorem. Jako základ byl použit 2,8 litr boxer s šesticí válců a čtyřventilovou technikou doplněn o dvojici turbodmychadel, který byl již vyvinut pro budoucí závodní model MobyDick. Oproti klasické 911 měl motor o 0,5 litru menší objem, to však neznamenalo že by měl menší výkon, naopak díky přeplňování dosahovala 959 výkonu 340kw / 450 koní, to vše s nízkou hmotností a kompaktními rozměry. Blok byl jak je zvykem u Porsche chlazen vzduchem, zatímco hlava byla chlazena vodou. Podle techniků se dal motor vyladit až k hranici 600 koní.

Pro zachování nízké hmotnosti a obratnosti vozidla muselo Porsche přijmout konstrukci z kevlaru a hliníku. To se podepsalo ve zrychlení na stokilometrovou rychlost za pouhých 3,6 vteřin a maximální rychlost 320km/h. Rovněž aerodynamika vozidla byla navržena pro zvýšení stability v zatáčkách a akceleraci, tomu pomáhala také automatické nastavení výšky vozidla. Když k tomu přičteme pohon všech kol PSK, nemělo Porsche 959 do příchodu Ferrari F40 konkurenci. Systém PSK dokázal poslat až 80% výkonu na zadní kola. 959 bylo ryze sportovní auto, trakce byla téměř neuvěřitelná stejně jako akcelerace. Závodní verze nesla označení 961.

Pouliční verze 959 se dostala k zákazníkům až v roce 1987, cenovka měla číslici 225tis. dolarů. Produkce byla ukončena v roce 1990. Celkem se vyrobilo téměř 300 kusů jak pouličních, tak závodních verzí, 226 vozů bylo prodáno v Evropě. Do USA se nedováželo, Porsche zamítlo testy bezpečnosti nárazu, později byly tyto požadavky stornovány a dovoz 959 povolen. V zápětí se v roce 1987 objevila přísnější emisní norma, které vůz nesplňoval, Porsche reagovalo vypuštěním verze s katalyzátorem. Nicméně většina majitelů odmítá modifikovat jejich 959 a jejich vozidla zůstávají jako sběratelské kusy.

V roce 1985 se Porsche 959 zůčastnilo závodu Rally Paris - Dakar, ve kterém ovšem ani jedno ze tří vozidel nedojelo, o rok později si to vynahradilo prvním a druhým místem. V roce 1986 získala závodní verze 961 prvenství ve 24.hodinovém závodu LeMans. Dodnes se dochovalo jen pár těchto vzácných 959 a 961, fanoušci mají možnost je shlédnout v historickém muzeu Porsche ve Stuttgartu.

foto: Porsche

Vytisknout

Diskuze: Návrat do minulosti: Porsche 959

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Food Truck Alfréd

Krásná děvčata a jejich Food Truck Alfréd

Ford Focus ST X

TEST: Modernizovaný Ford Focus ST X – nejlepší "daily hothatch" na trhu?

HONDA CRF125F

HONDA CRF125F, modelový rok 2023

Porsche Taycan

Nový rekord na Nürburgringu pro Porsche Taycan

HONDA CRF110F

HONDA CRF110F, modelový rok 2023

Nürburgring (Německo)

Podívejte se na sestřih nejzajímavějších momentů ze severní smyčky Nürburgring

Honda CRF50F

Honda CRF50F, modelový rok 2023

ford fiesta

TEST: Ford Fiesta ST-line X – hravý prcek (nejen) do města, který jezdí do 5 l/100km

Toyota Mirai

Toyota se podílí na vývoji užitkových vozů na elektřinu a vodík

peugeot 408

Překvapivá rotující prezentace nového modelu Peugeot 408

on-line prodej

Ceny ojetých aut v červenci výrazněji klesly

NIO ES6

Značka Nio otevře závod v Maďarsku. Auta tam ale vyrábět nebude

lexus es

TEST: Lexus ES 300H F Sport - ostře vypadající limuzína, se kterou je jízda relax

Offroad Obytný speciál Liaz 4×4 300PS

Chtěli byste Offroad obytný speciál Liaz 4×4 300PS? Může být váš

Ilustrační foto

Škoda řeší nový design a růst cen energií

reklama

Doporučujeme

Logan

Dacia Logan posílí o 1,5dCi

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Překvapivá rotující prezentace nového modelu Peugeot 408

  2. Toyota se podílí na vývoji užitkových vozů na elektřinu a vodík

  3. TEST: Modernizovaný Ford Focus ST X – nejlepší "daily hothatch" na trhu?

  4. Honda CRF50F, modelový rok 2023

  5. Podívejte se na sestřih nejzajímavějších momentů ze severní smyčky Nürburgring

  6. Nový rekord na Nürburgringu pro Porsche Taycan

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud