Vývoj 959 začal v roce 1981, kdy Porscheův hlavní inženýr Helmut Bott představil generálnímu řediteli Peteru Schulzi novou myšlenku o 911.
Both věděl, že společnost potřebuje sportovní vozidlo, které by zabodovalo ve skupině B, proto Porsche začalo motorem. Jako základ byl použit 2,8 litr boxer s šesticí válců a čtyřventilovou technikou doplněn o dvojici turbodmychadel, který byl již vyvinut pro budoucí závodní model MobyDick. Oproti klasické 911 měl motor o 0,5 litru menší objem, to však neznamenalo že by měl menší výkon, naopak díky přeplňování dosahovala 959 výkonu 340kw / 450 koní, to vše s nízkou hmotností a kompaktními rozměry. Blok byl jak je zvykem u Porsche chlazen vzduchem, zatímco hlava byla chlazena vodou. Podle techniků se dal motor vyladit až k hranici 600 koní.
Pro zachování nízké hmotnosti a obratnosti vozidla muselo Porsche přijmout konstrukci z kevlaru a hliníku. To se podepsalo ve zrychlení na stokilometrovou rychlost za pouhých 3,6 vteřin a maximální rychlost 320km/h. Rovněž aerodynamika vozidla byla navržena pro zvýšení stability v zatáčkách a akceleraci, tomu pomáhala také automatické nastavení výšky vozidla. Když k tomu přičteme pohon všech kol PSK, nemělo Porsche 959 do příchodu Ferrari F40 konkurenci. Systém PSK dokázal poslat až 80% výkonu na zadní kola. 959 bylo ryze sportovní auto, trakce byla téměř neuvěřitelná stejně jako akcelerace. Závodní verze nesla označení 961.
Pouliční verze 959 se dostala k zákazníkům až v roce 1987, cenovka měla číslici 225tis. dolarů. Produkce byla ukončena v roce 1990. Celkem se vyrobilo téměř 300 kusů jak pouličních, tak závodních verzí, 226 vozů bylo prodáno v Evropě. Do USA se nedováželo, Porsche zamítlo testy bezpečnosti nárazu, později byly tyto požadavky stornovány a dovoz 959 povolen. V zápětí se v roce 1987 objevila přísnější emisní norma, které vůz nesplňoval, Porsche reagovalo vypuštěním verze s katalyzátorem. Nicméně většina majitelů odmítá modifikovat jejich 959 a jejich vozidla zůstávají jako sběratelské kusy.
V roce 1985 se Porsche 959 zůčastnilo závodu Rally Paris - Dakar, ve kterém ovšem ani jedno ze tří vozidel nedojelo, o rok později si to vynahradilo prvním a druhým místem. V roce 1986 získala závodní verze 961 prvenství ve 24.hodinovém závodu LeMans. Dodnes se dochovalo jen pár těchto vzácných 959 a 961, fanoušci mají možnost je shlédnout v historickém muzeu Porsche ve Stuttgartu.
foto: Porsche
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.