Asi žádné z italských aut se nestalo tak rychle populární jako Lancia Delta. Není divu že Integrale smetla z trůnu čtyřkolek i Audi Quattro!
Pojďme se tedy na legendární Integrale podívat blíže. První prototyp byl vystaven na Turínském autosalóně v roce 1982 pod označením Delta turbo. Později se začala vyrábět jako HF 4WD, z které byla odvozena Integrale. Revoluční pohon všech kol přinesl Lancii úspěch jak v běžném provozu, tak v soutěžích skupiny A.
Na první pohled zaujme svými širšími blatníky s tužším zavěšením, silnějšími brzdami a s většími a širšími koly. Pod svalnatou karosérii je schován příčně uložený přeplňovaný dvouvačkový motor, který dával v první sérii v roce 1988 185 koní, o rok později potom v 16-ti ventilovém provedeni 200 koní. Od roku 1991 posílil motor na 210 koní a nesl označení EVO 1, následovalo EVO 2 s výkonem 215 koní! Naprostou extázi byli potom limitované série, které jsou ovšem vzácnosti a mužem se jimi kochat jen z obrázků. Zpět k technickým parametrům, diferenciál za normálních podmínek přenášel 47%síly na zadní kola a 53% na přední kola, přičemž viskózní spojka je schopna poslat výkon kam je třeba!
Jízda v Deltě je kapitola sama pro sebe. Její reakce jsou rychlejší než vaše myšlenka. Akceleraci na stovku zvládne dříve než napočítáte do šesti a je jedno na jakém povrchu, adheze je prostě neuvěřitelná. Volant klade ten správný odpor a cítíte v něm každý pohyb. Zatáčí s ohromnou přesností a na silnici vám umožní využít každý centimetr. Řazení má delší dráhy, ale je přesné a rychlé. Pokud nejste zrovna zaraženi do sportovních sedaček Recaro, tak brzdíte čtyřmi kotouči, vpředu chlazenými o velikosti 284mm a vzadu 227mm, brzdný účinek je velmi dobrý, přestože vyžaduje větší stisk.
Lancia Delta Integrale je bezesporu auto, které poskytne řidiči pocit ze závodního vozu. Její vzhled, řízení a jízdní vlastnosti se těžko překonávají i v dnešní době. Pokud se smíříte s náročnější údržbou a vyšší spotřebou tak máte v ruce opravdové auto, které roste na ceně. Pokud ho chcete vlastnit tak si připravte minimálně 10 000 eur a vyrazte do Itálie, u nás na kvalitní kousek rovnou zapomeňte.
Zdroj: Fiat foto: http://www.scuderia-lancia-integrale.com/
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?