Asi žádné z italských aut se nestalo tak rychle populární jako Lancia Delta. Není divu že Integrale smetla z trůnu čtyřkolek i Audi Quattro!
Pojďme se tedy na legendární Integrale podívat blíže. První prototyp byl vystaven na Turínském autosalóně v roce 1982 pod označením Delta turbo. Později se začala vyrábět jako HF 4WD, z které byla odvozena Integrale. Revoluční pohon všech kol přinesl Lancii úspěch jak v běžném provozu, tak v soutěžích skupiny A.
Na první pohled zaujme svými širšími blatníky s tužším zavěšením, silnějšími brzdami a s většími a širšími koly. Pod svalnatou karosérii je schován příčně uložený přeplňovaný dvouvačkový motor, který dával v první sérii v roce 1988 185 koní, o rok později potom v 16-ti ventilovém provedeni 200 koní. Od roku 1991 posílil motor na 210 koní a nesl označení EVO 1, následovalo EVO 2 s výkonem 215 koní! Naprostou extázi byli potom limitované série, které jsou ovšem vzácnosti a mužem se jimi kochat jen z obrázků. Zpět k technickým parametrům, diferenciál za normálních podmínek přenášel 47%síly na zadní kola a 53% na přední kola, přičemž viskózní spojka je schopna poslat výkon kam je třeba!
Jízda v Deltě je kapitola sama pro sebe. Její reakce jsou rychlejší než vaše myšlenka. Akceleraci na stovku zvládne dříve než napočítáte do šesti a je jedno na jakém povrchu, adheze je prostě neuvěřitelná. Volant klade ten správný odpor a cítíte v něm každý pohyb. Zatáčí s ohromnou přesností a na silnici vám umožní využít každý centimetr. Řazení má delší dráhy, ale je přesné a rychlé. Pokud nejste zrovna zaraženi do sportovních sedaček Recaro, tak brzdíte čtyřmi kotouči, vpředu chlazenými o velikosti 284mm a vzadu 227mm, brzdný účinek je velmi dobrý, přestože vyžaduje větší stisk.
Lancia Delta Integrale je bezesporu auto, které poskytne řidiči pocit ze závodního vozu. Její vzhled, řízení a jízdní vlastnosti se těžko překonávají i v dnešní době. Pokud se smíříte s náročnější údržbou a vyšší spotřebou tak máte v ruce opravdové auto, které roste na ceně. Pokud ho chcete vlastnit tak si připravte minimálně 10 000 eur a vyrazte do Itálie, u nás na kvalitní kousek rovnou zapomeňte.
Zdroj: Fiat foto: http://www.scuderia-lancia-integrale.com/
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).