Asi žádné z italských aut se nestalo tak rychle populární jako Lancia Delta. Není divu že Integrale smetla z trůnu čtyřkolek i Audi Quattro!
Pojďme se tedy na legendární Integrale podívat blíže. První prototyp byl vystaven na Turínském autosalóně v roce 1982 pod označením Delta turbo. Později se začala vyrábět jako HF 4WD, z které byla odvozena Integrale. Revoluční pohon všech kol přinesl Lancii úspěch jak v běžném provozu, tak v soutěžích skupiny A.
Na první pohled zaujme svými širšími blatníky s tužším zavěšením, silnějšími brzdami a s většími a širšími koly. Pod svalnatou karosérii je schován příčně uložený přeplňovaný dvouvačkový motor, který dával v první sérii v roce 1988 185 koní, o rok později potom v 16-ti ventilovém provedeni 200 koní. Od roku 1991 posílil motor na 210 koní a nesl označení EVO 1, následovalo EVO 2 s výkonem 215 koní! Naprostou extázi byli potom limitované série, které jsou ovšem vzácnosti a mužem se jimi kochat jen z obrázků. Zpět k technickým parametrům, diferenciál za normálních podmínek přenášel 47%síly na zadní kola a 53% na přední kola, přičemž viskózní spojka je schopna poslat výkon kam je třeba!
Jízda v Deltě je kapitola sama pro sebe. Její reakce jsou rychlejší než vaše myšlenka. Akceleraci na stovku zvládne dříve než napočítáte do šesti a je jedno na jakém povrchu, adheze je prostě neuvěřitelná. Volant klade ten správný odpor a cítíte v něm každý pohyb. Zatáčí s ohromnou přesností a na silnici vám umožní využít každý centimetr. Řazení má delší dráhy, ale je přesné a rychlé. Pokud nejste zrovna zaraženi do sportovních sedaček Recaro, tak brzdíte čtyřmi kotouči, vpředu chlazenými o velikosti 284mm a vzadu 227mm, brzdný účinek je velmi dobrý, přestože vyžaduje větší stisk.
Lancia Delta Integrale je bezesporu auto, které poskytne řidiči pocit ze závodního vozu. Její vzhled, řízení a jízdní vlastnosti se těžko překonávají i v dnešní době. Pokud se smíříte s náročnější údržbou a vyšší spotřebou tak máte v ruce opravdové auto, které roste na ceně. Pokud ho chcete vlastnit tak si připravte minimálně 10 000 eur a vyrazte do Itálie, u nás na kvalitní kousek rovnou zapomeňte.
Zdroj: Fiat foto: http://www.scuderia-lancia-integrale.com/
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?