Na světě je velké množství úžasných vozů, které se bohužel buď nedostaly do výroby vůbec a nebo jich vzniklo jen malé množství a široká motoristická veřejnost na ně téměř zapomněla. Pojďme si některé z nich připomenout.
Když společnost Jaguar v roce 2010 představila koncept C‑X75, jednalo se o začátek nové kapitoly v oblasti inovací a technologického pokroku. Od návrhu konceptu po plně funkční prototyp uplynuly jen dva roky.
Během této neuvěřitelně krátké doby vytvořila společnost Jaguar společně s partnerskou vývojářskou firmou Williams Advanced Engineering hybridní elektromobil s paralelním pohonem, který lze dobíjet ze zásuvky (PHEV). Tento elektromobil disponuje pohonem všech kol a je vybaven motorem s nejvyšším jmenovitým výkonem na světě. Zároveň se může jako první Jaguar pochlubit skořepinovým šasi z uhlíkových kompozitů.
Ačkoli bylo v roce 2012 rozhodnuto, že vzhledem k celosvětové ekonomické situaci nebude model C‑X75 uveden do standardní výroby, bylo patrné, že se jedná o působivou ukázku prvotřídních schopností společnosti Jaguar v konstrukci vozidel s lehkou karoserií. Model zároveň posloužil jako ideální zkušební platforma pro inovativní výzkum firmy na poli vysoce výkonných pohonných jednotek s nízkými emisemi.
Mezi výjimečné výsledky při vývoji prototypů modelu C‑X75 patří přelomové hybridní technologie, uhlíkové kompozitní materiály a vyspělá řešení v oblasti designu, kterých bylo dosaženo ve spolupráci se společností Williams Advanced Engineering. Tyto výsledky budou využity v dalších oblastech výzkumu a vývoje, při budoucí inovativní výrobě a konstrukci nové generace vozů značky Jaguar.
„Program C‑X75 je vrcholem dovedností společnosti Jaguar na poli technologií a designu. Jedná se bezpochyby o nejrychlejší zkušební platformu pro světové nejvyspělejší technologie. Snoubí se zde pozoruhodný hybridní pohon s dechberoucím výkonem. Společnost Jaguar vždy usiluje o výrobu vozů budoucnosti. Díky projektům jako C‑X75 budujeme základy pro další generaci inovací nesoucích značku Jaguar.“ – Adrian Hallmark, globální ředitel značky Jaguar.
Nejvyšší výkon a rozložení točivého momentu - Model C‑X75 disponuje kombinovaným výkonem přesahujícím 850 k a točivým momentem 1 000 Nm – a to díky moderní čtyřválcové pohonné jednotce inspirované vozy Formule 1 s objemem 1,6 litru, která díky dvojitému přeplňování (turbodmychadlem a kompresorem) dosahuje výkonu 502 k při 10 000 otáčkách za minutu.
Tato pohonná jednotka je spojena s elektromotory, které nabízejí nejvyšší točivý moment a rozložení výkonu ze všech vyráběných elektromotorů. Generují dalších 390 koňských sil. Baterie v modelu C‑X75 dosahuje největšího stálého jmenovitého výkonu na světě mezi PHEV. Ve fázi plného nabití zajišťuje výkon přesahující 300 kW.
Díky vyspělé sedmistupňové poloautomatické převodovce, která umožňuje měnit rychlostní stupně za dobu kratší než 200 milisekund, dokáže vůz C‑X75 zrychlit z 0 na 160 km/h za méně než šest sekund. Úplně první prototyp C‑X75 s lehkostí překonal rychlost 320 km/h a teoreticky může dosáhnout maximální rychlosti přes 350 km/h.
Výsuvný spojler a aerodynamická úprava podvozku zajišťují při rychlosti 320 km/h přítlak o hodnotě více než 200 kg. Stabilitu vozu při vysokých rychlostech zvyšují aktivní systémy.
Mimořádně nízké emise a čistý elektrický režim
Díky naprosto extrémní specifikaci PHEV, která překonává všechny ostatní vyvíjené mobilní baterie, ujede model C‑X75 vzdálenost 60 km výlučně na elektropohon a jeho emise CO2 činí méně než 89 g/km.
Prostřednictvím projektuC‑X75 se může společnost Jaguar ještě výrazněji prezentovat jako nejvýznamnější britský investor v oblasti inovativních technologií. Výsledky programu C‑X75, zejména v oblasti vyspělých technologií pohonu a lehkých kompozitních materiálů, dokládají vůdčí úlohu společnosti Jaguar na poli technologií, ve sféře převratných novinek týkajících se vývoje a výroby automobilů.
Zdroj: Jaguar
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.