Před 130 lety získal Rudolf Diesel patent na svůj motor

ČTK / AutoRoad.cz, 22. února 2023, 23:01 Google+

Německý inženýr a vynálezce Rudolf Diesel sice získal patent na vznětový motor už 23. února 1893, ještě řadu let ale trvalo, než dokázal postavit opravdu použitelnou pohonnou jednotku. Nápad na motor účinnější než tehdy už běžný zážehový dostal Diesel na studiích, myšlenku mu vnukla ještě na škole hustilka, kterou studenti používali jako jednoduchý pneumatický zapalovač. Prototyp ze srpna 1893 poháněl uhelný mour, až v další fázi se palivem stal petrolej. Exemplář z roku 1897 pak používal naftu či olej z burských ořechů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: eBay

Sdílejte článek

Tepelnou energii využíval Dieslův motor z 26 procent, byl dvakrát účinnější než nejlepší parní stroj té doby. Projektované účinnosti 73 procent ale ještě nikdo nedosáhl, dnešní motory zužitkují na pohyb přinejlepším polovinu tepla ze spalování. Na přelomu 19. a 20. století byly vznětové motory příliš velké a těžké a použití v automobilech bylo ještě daleko. Díky nízké spotřebě se ale uplatnily na železnici i na moři.

Diesel, který se narodil 18. března 1858 v silně nábožensky založené rodině, byl díky vynálezu dobře zabezpečen. Zároveň byl ale přesvědčen, že svět čekají velké sociální změny a přišel s teorií, jak by uspořádání společnosti mělo vypadat. Diesel si představoval, že pomocí střádání drobných příspěvků by si mohli obyčejní lidé pořídit továrny či zemědělské podniky. Bez revoluce by se tak dosáhlo hospodářského a kulturního rozkvětu. Vynálezcova myšlenka ale nenašla příliš příznivců a její autor zmizel za záhadných okolností v moři v předvečer první světové války, v noci z 29. na 30. září 1913.

Vytisknout

Diskuze: Před 130 lety získal Rudolf Diesel patent na svůj motor

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Ceny nových aut v Česku ve druhém pololetí 2022 stouply, ale...

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud