U některých kusů se cena může vyšplhat i k deseti milionům korun. V sobotu jich okolo 130 vyrazilo na tradiční Rallye Beskydy. Z Prostřední Bečvy zamířily vozy do Kopřivnice. ČTK to řekla prezidentka pořádajícího Veteran Car Clubu Kopřivnice Alena Čípová. Letošní jízda se jede na počest loni zemřelého českého automobilového závodníka a šestinásobného vítěze automobilových závodů Rallye Dakar Karla Lopraise. V minulosti ji dokonce závodník osobně sám se svým závodním speciálem absolvoval.
Pravidelně se beskydské rallye účastní 130 až 150 historických vozidel a i několik nákladních. Vše výhradně značky Tatra. Nejstarší z letos startujících byla Tatra 11 z roku 1926. Což byl ve své době malý automobil vyznačující se jednoduchou a odolnou konstrukcí. Vyráběla jej automobilka Kopřivnická vozovka, pozdější Tatra, v letech 1923 až 1926. Během tří let výroby bylo vyrobeno 3540 vozů všech modifikací. "Cenu takového vozu vůbec nedokážu odhadnout," řekla prezidentka.
Dodala, že veteráni značky Tatra jsou nejžádanější a nejdražší u nás. Především proto, že jde o českou značku. "Cena dostupnějších typů se pohybuje v milionech korun," řekla. Na trhu je ale jen velmi málo vozů, které by byly na prodej. "Může se stát, že někdo z majitelů onemocní a rozhodne se vůz prodat. To se stává výjimečně. Většinou se totiž auta nechávají v rodině," vysvětlila. Občas se také ještě nějaký vůz najde někde ve stodole zaházený senem. "Pak se taky může stát, že se auto k nám přiveze z ciziny," doplnila.
Milovníci veteránů Tatra na své vozy nedají dopustit. "Tatra nezná bratra," řekla Čípová. A připomněla i další slogan, který mezi majiteli koluje: "Každé auto jednou zchátrá, navěky vydrží jen Tatra." Sama Čípová vlastní Tatru 603, kterou jí k maturitě daroval tehdy budoucí manžel.
Letošní 53. ročník pořadatelé věnovali památce Karla Lopraise, závodníka, jenž přivedl do motoristického světa mnoho nadšenců nejen značky Tatra. Šestinásobný vítěz kategorie kamionů na Rallye Dakar zemřel na konci loňského roku. Čípová doplnila, že v dubnu pak zemřel také Peter Baliga, který také patřil mezi pravidelné účastníky Rallye Beskydy. "Společně na ně zavzpomínáme. Kromě toho si připomeneme rovněž 125. výročí od vyrobení prvního osobního automobilu Tatra Präsident," řekla.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?