U některých kusů se cena může vyšplhat i k deseti milionům korun. V sobotu jich okolo 130 vyrazilo na tradiční Rallye Beskydy. Z Prostřední Bečvy zamířily vozy do Kopřivnice. ČTK to řekla prezidentka pořádajícího Veteran Car Clubu Kopřivnice Alena Čípová. Letošní jízda se jede na počest loni zemřelého českého automobilového závodníka a šestinásobného vítěze automobilových závodů Rallye Dakar Karla Lopraise. V minulosti ji dokonce závodník osobně sám se svým závodním speciálem absolvoval.
Pravidelně se beskydské rallye účastní 130 až 150 historických vozidel a i několik nákladních. Vše výhradně značky Tatra. Nejstarší z letos startujících byla Tatra 11 z roku 1926. Což byl ve své době malý automobil vyznačující se jednoduchou a odolnou konstrukcí. Vyráběla jej automobilka Kopřivnická vozovka, pozdější Tatra, v letech 1923 až 1926. Během tří let výroby bylo vyrobeno 3540 vozů všech modifikací. "Cenu takového vozu vůbec nedokážu odhadnout," řekla prezidentka.
Dodala, že veteráni značky Tatra jsou nejžádanější a nejdražší u nás. Především proto, že jde o českou značku. "Cena dostupnějších typů se pohybuje v milionech korun," řekla. Na trhu je ale jen velmi málo vozů, které by byly na prodej. "Může se stát, že někdo z majitelů onemocní a rozhodne se vůz prodat. To se stává výjimečně. Většinou se totiž auta nechávají v rodině," vysvětlila. Občas se také ještě nějaký vůz najde někde ve stodole zaházený senem. "Pak se taky může stát, že se auto k nám přiveze z ciziny," doplnila.
Milovníci veteránů Tatra na své vozy nedají dopustit. "Tatra nezná bratra," řekla Čípová. A připomněla i další slogan, který mezi majiteli koluje: "Každé auto jednou zchátrá, navěky vydrží jen Tatra." Sama Čípová vlastní Tatru 603, kterou jí k maturitě daroval tehdy budoucí manžel.
Letošní 53. ročník pořadatelé věnovali památce Karla Lopraise, závodníka, jenž přivedl do motoristického světa mnoho nadšenců nejen značky Tatra. Šestinásobný vítěz kategorie kamionů na Rallye Dakar zemřel na konci loňského roku. Čípová doplnila, že v dubnu pak zemřel také Peter Baliga, který také patřil mezi pravidelné účastníky Rallye Beskydy. "Společně na ně zavzpomínáme. Kromě toho si připomeneme rovněž 125. výročí od vyrobení prvního osobního automobilu Tatra Präsident," řekla.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.