Andretti a Prost společně na Le Mans

Andretti, Marco
Andretti, Marco, foto: IndyCar Media
iM3 2. března 2010 17:30
Sdílej:

Marco Andretti, poslední zástupce slavné závodnické rodiny, se v červnu představí na závodě 24 hodin Le Mans, na jednom z mála závodů, který příjmení Andretti nepokořilo.

Tým Rebellion Racing připravil opravdu hvězdné obsazení, vedle Neela Janiho a Marca Andrettiho se za volantem vozu Lola LMP1 představí i Nicolas Prost, syn čtyřnásobného šampióna formule 1 Alaina Prosta. OTÁZKA: Jak došlo k dohodě s týmem Rebellion Racing? MARCO ANDRETTI: Zavolali mému manažerovi a když mi manažer volal obratem nazpět, trvalo mi asi minutu než jsem se rozhodl. Nevím proč si vybrali zrovna mě, ale s Nicolasem Prostem a Neelem Jani jsem závodil v A1GP a možná to byl jeden z nich, kdo mě chtěl na pozici třetího jezdce. Vypadá to, že jsem v sérii odvedl kus dobré práce a nyní jsem poctěn, že mi zavolali. Nemohu se na závod dočkat. O: Byl závod v Le Mans jedním z vašich budoucích cílů. MA: Rozhodně. Obzvlášť, když jde o jeden z mála závodů, který nedokázala naše rodina vyhrát. Bylo by ohromné, kdyby se mi ve jménu rodiny podařilo vyhrát, nicméně jako jezdec chcete vyhrávat už z principu. O: Jaká byla reakce vašeho dědečka Maria? MA: Pojede se mnou příští týden na testování v Paul Richard. Ve chvíli, kdy to uslyšel, byl stejně nadšený jako já. Bude tam se mnou po celou dobu. On tento závod opravdu miluje a užívá si ho. O: Po závodu ve voze Acura LMP2 v Sebringu usednete do LMP1 Lola, pomohou vám předchozí zkušenosti? MA: Určitě mi to hodně pomůže. Jen si musím zvyknout na přilnavost a sílu brzd. Vůz má hodně přilnavosti, jako jezdec jsem si extrémně užíval průjezdy první zatáčky v Sebringu na plný plyn. Můžete jet hodně rychle, protože máte vysoký přítlak. Mít zkušenosti s dlouhými závody mi pomůže, musíte myslet na to, abyste dojeli do cíle. Samozřejmě pojedeme rychle, ale zároveň nemůžeme riskovat jako v krátkém závodě. Je nutné promýšlet si každý tah, čekat v zatáčce a poté předjet pomalejší vůz. O: Byl jste jedna z hvězd závodu 12 hodin v Sebringu, vůz stáje Andretti Green Racing jste v úvodu protlačil na vedení. Berete si z této zkušenosti nějakou lekci? Je 12 hodin na Sebringu stejně náročných jako 24 v Le Mans? MA: Byl to jeden z nejlepších závodů v mé kariéře, vedli jsme závod. Sebring je náročnější na řízení, jakmile máte dobře nastavený vůz, můžete jet hodně rychle. U Le Mans je to jiné, protože má hodně rovinek. Bude těžké udržet rychlost s Audi a Peugeoty. Určitě se projeví i únava. Hlavní věcí, co jsem se naučil, je dovézt vůz do cíle. O: Kořeny máte v monopostech, poslední sportovní vůz, který jste řídil, byl Acura s otevřeným kokpitem. Jak se adaptujete do vozu Lola s uzavřeným kokpitem? MA: Bude to můj první závod v tomto typu. Doufám, že jako závodní vůz zůstane stejný. Zabere mi to trochu kol než si na něj zvyknu. O: Letošní závod bude okořeněn o pár slavných jmen vracejících se do Le Mans. Nigel Mansell pojede se svými syny s vozem Ginetta-Zytek, vy budete týmovým kolegou Nicolase Prosta, synem čtyřnásobného šampióna formule 1 Alaina Prosta. Jak se cítíte být v takové společnosti? MA: Myslím, že pro Le Mans je skvělé, že se vracejí taková slavná jména. S Nicolasem k sobě chováme vzájemný respekt, navíc jsme na stejné lodi. Oba chceme hrdě reprezentovat svá rodná jména. O: Měsíc květen pro vás bude náročný skrz Indianapolis 500, v červnu nastupuje Le Mans a závody v Texasu a Iowě. Jak náročné pro vás bude adaptovat se s různými vozy během každého víkendu? MA: Po Texasu okamžitě nastupuji na letadlo a letím do Evropy. Pokud mě pustí, budu ve voze každý den. Přestup z jiných typů pro mě nebude problém. Pokud se přesunu z okruhu na okruh, zvykat si budu jedno až dvě kola. I přesun z oválu na okruh bude v pohodě. O: Hodně se mluvilo a návratu vaší rodiny do Le Mans nebo na Rolex 24 v Daytoně, vy, váš otec Michael a dědeček Mario v jednom voze. Stále existuje tato možnost? MA: Tohle už jsme několikrát podrobně probírali. Až mu bude 97, vykopnu ho z kolečkového křesla, posadím do vozu a on ho bude řídit. Občas takhle vtipkujeme, nicméně bereme situaci vážně. Určitě by to bylo skvělé, jenže realita je dnes trochu složitější. Musíme dostát svých závazků vůči Hondě a našim partnerům v IndyCar. Letos se mi poštěstilo získat sedačku v Le Mans, tudíž snad budeme mít všichni štěstí v budoucnu. Vím, že můj dědeček by byl připraven, jenž uvolnit otce na závody by bylo trochu složitější. O: Se zrušením A1GP, kde jste loňskou zimu hájil barvy Spojených států, přemýšlíte nad tím, že byste během přestávky IndyCar závodil v jiných seriálech? MA: Bylo to pro mě dlouhá přestávka. Můžete jezdit tak akorát na motokárách. Rád bych závodil v jakémkoliv voze. NASCAR by byl dobrým startem, naučit se řídit tyto vozy. Danicu jsem za to pochválil. Zdroj: SPEEDtv
Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.