Vedení série IndyCar včera představilo novinku, která má pomoci jezdcům při návratu do původního směru. Převodovku v monopostech totiž vedle šesti stupňů směrem vpřed doplní i zpáteční převod, jenž bude aplikován u přírodních a městských okruzích.
Zpátečku dodá společnost Xtrac, do monopostů se nainstaluje v devíti případech. Poprvé se představí na úvodním podniku v brazilském Sau Paulu 14. března. Cílem této novinky je umožnit jezdcům jednodušší manipulaci s vozem. Doposud se mohli po případné chybě otočit do správného směru pouze pomocí rychlého smyku – nebo za pomocí tratových komisařů, ale to už ve většině případů přebíral hlavní slovo pace car.
Právě díky zpátečce může jezdec téměř okamžitě zareagovat a vrátit se do původního směru, tím nebude zapotřebí pace caru. „Je to dobrý nápad,“ uvedl úřadující šampión Dario Franchitti. „Snad to sníží počet žlutých fází a sníží tlak na záchranářský tým,“ pokračoval.
Závodníci tak budou mít šest převodů dopředu a jeden dozadu, to ovšem neplatí pro závody na oválech, kde je instalace zpátečky bezpředmětná. Jakmile totiž dojde na dráze k jakýmkoliv potížím, okamžitě kvůli bezpečnosti vyjíždí pace car.
„Určitá vylepšení provádíme každý rok, měníme rozložení převodů, zaměňujeme manuální řazení za poloautomatické, toto nejnovější vylepšení přišlo v pravý čas,“ komentoval zpátečku technický ředitel IndyCar Kevin Blanch.
Použití zpátečky bude povinné, Kevin Blanch důvod vysvětlil. „Pokud se do sebe zaklesnou dva vozy a jeden nebude mít zpátečku, díky čemuž nebude moci vycouvat, bude to pro druhého jezdce, jenž je zablokovaný a zpátečku má, nefér.“
V dřívějších dobách monoposty IndyCar zpátečkou disponovaly, nicméně po rozdělení sérií ji vedení ligy IRL z vozů vyřadilo.
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.