Revoluce nebo evoluce?

Carpenter, Ed
Carpenter, Ed, foto: IndyCar Media
iM3 18. prosince 2009 21:49
Sdílej:

Každý alespoň trochu zainteresovaný člověk si uvědomuje, že série IndyCar potřebuje v nejbližší době nový model budoucnosti. Stěžejním bodem zvýšení atraktivity jsou motory a především nové monoposty, ty současně jsou totiž dávnou za zenitem.

Série IndyCar připravuje novou koncepci pro rok 2012, motory pravděpodobně zvolí cestu turba, naopak s monoposty je to trochu jiné. Uznávaný odborník americké scény IndyCar Curt Cavin se ve svém posledním článku rozhodl zabývat tématem připravovaných vozů.

Podle něj stojí IndyCar na rozcestí, buď si zvolí vývojovou cestu evoluce nebo razantně přistoupí k revoluci. Série NASCAR čelila podobnému problému nedávno. V roce 2005 začalo vyvíjet nový model stock car pod názvem Car of Tomorrow, v roce 2007 byl vůz nasazován do vybraných závodů a od roku 2008 převzal otěže. NASCAR zvolilo cestu evoluce.

Jak ale postupovat v případě IndyCar? Evolucí? Vyvinout nový modernější vůz, který by ale nepřinesl zásadní pokrok? Nebo zvolit formu revoluce a přilákat další konstruktérské společnosti?

Několik týmu IndyCar se rozhodlo převzít otěže revoluční koncepce. Vytvořily tajný program s názvem Delta Wing projekt, s návrhem futuristického model monopostu. Jen málo lidí vidělo první návrh, mezi ně patří i závodní inženýr z Target Chip Ganassi Racing Ben Bowlby, který je do projektu zapojen. Podle jeho slov návrh připomíná automobil Spirit of America z roku 1963, s nímž Craig Breedlove jako první člověk pokořil hranici 400 mil za hodinu (640 km/h).

Monopost IndyCar jakoby vystřižení z sci-fi filmů? To by mohlo přilákat automobilové konstruktéry a fanoušky. Každý, jenž spolupracuje na projektu Delta Wing, je vázán mlčenlivostí, včetně Bena Bowlbyho. Přesto se Cavinovi podařilo „vytřískat“ pár detailů. Bowlby uvedl, že vůz má být poháněn čtyřválcovým turbomotorem a existuje možnost ho modifikovat pro šestiválcové turba preferované Hondou a dalšími automobilkami.

Ačkoliv málo lidí vidělo návrh na vlastní oči, ze skoupých ohlasů lze vyvodit, že monopostu chybí přítlačná křídla. Představte si formuli 1 bez předních přítlačných křídel na počátku 80. let, přidejte k tomu vzhled modelu Lotus 56 a okořeňte futuristickou náturou. Tak nějak podobně by mohl vypadat budoucí monopost série IndyCar.

Výhodou je nízká pořizovací cena, podle odhadů náklady vyjdou na 140 000 dolarů, což je o více než polovinu méně něž u současného vozu. Práce na projektu Delta Wing tak pokračují v plném proudu, hraje se totiž o čas, který neúprosně běží. Ono navrhnout vůz je jedna věc, ale testovat ho je věc druhá. Zajistit vysokou bezpečnost, zanalyzovat data, vyhodnotit silné a slabé stránky, to je běh na dlouhou trať.

Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.