Každý alespoň trochu zainteresovaný člověk si uvědomuje, že série IndyCar potřebuje v nejbližší době nový model budoucnosti. Stěžejním bodem zvýšení atraktivity jsou motory a především nové monoposty, ty současně jsou totiž dávnou za zenitem.
Série IndyCar připravuje novou koncepci pro rok 2012, motory pravděpodobně zvolí cestu turba, naopak s monoposty je to trochu jiné. Uznávaný odborník americké scény IndyCar Curt Cavin se ve svém posledním článku rozhodl zabývat tématem připravovaných vozů.
Podle něj stojí IndyCar na rozcestí, buď si zvolí vývojovou cestu evoluce nebo razantně přistoupí k revoluci. Série NASCAR čelila podobnému problému nedávno. V roce 2005 začalo vyvíjet nový model stock car pod názvem Car of Tomorrow, v roce 2007 byl vůz nasazován do vybraných závodů a od roku 2008 převzal otěže. NASCAR zvolilo cestu evoluce.
Jak ale postupovat v případě IndyCar? Evolucí? Vyvinout nový modernější vůz, který by ale nepřinesl zásadní pokrok? Nebo zvolit formu revoluce a přilákat další konstruktérské společnosti?
Několik týmu IndyCar se rozhodlo převzít otěže revoluční koncepce. Vytvořily tajný program s názvem Delta Wing projekt, s návrhem futuristického model monopostu. Jen málo lidí vidělo první návrh, mezi ně patří i závodní inženýr z Target Chip Ganassi Racing Ben Bowlby, který je do projektu zapojen. Podle jeho slov návrh připomíná automobil Spirit of America z roku 1963, s nímž Craig Breedlove jako první člověk pokořil hranici 400 mil za hodinu (640 km/h).
Monopost IndyCar jakoby vystřižení z sci-fi filmů? To by mohlo přilákat automobilové konstruktéry a fanoušky. Každý, jenž spolupracuje na projektu Delta Wing, je vázán mlčenlivostí, včetně Bena Bowlbyho. Přesto se Cavinovi podařilo „vytřískat“ pár detailů. Bowlby uvedl, že vůz má být poháněn čtyřválcovým turbomotorem a existuje možnost ho modifikovat pro šestiválcové turba preferované Hondou a dalšími automobilkami.
Ačkoliv málo lidí vidělo návrh na vlastní oči, ze skoupých ohlasů lze vyvodit, že monopostu chybí přítlačná křídla. Představte si formuli 1 bez předních přítlačných křídel na počátku 80. let, přidejte k tomu vzhled modelu Lotus 56 a okořeňte futuristickou náturou. Tak nějak podobně by mohl vypadat budoucí monopost série IndyCar.
Výhodou je nízká pořizovací cena, podle odhadů náklady vyjdou na 140 000 dolarů, což je o více než polovinu méně něž u současného vozu. Práce na projektu Delta Wing tak pokračují v plném proudu, hraje se totiž o čas, který neúprosně běží. Ono navrhnout vůz je jedna věc, ale testovat ho je věc druhá. Zajistit vysokou bezpečnost, zanalyzovat data, vyhodnotit silné a slabé stránky, to je běh na dlouhou trať.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.