Rok 2009: Nechme mluvit čísla

Enge, Tomáš
Enge, Tomáš, foto: IndyCar Media
iM3 15. října 2009 19:18
Sdílej:

Sezóna IndyCar skončila téměř před týdnem. Motory utichly, jezdci si vzali zaslouženou dovolenou a media ještě chvíli sumarizují napínavou sezónu. Pojďme se tedy přidat a prostřednictvím čísel zhodnotit právě ukončený šampionát.

Za 40 pilotů dojelo 27 v TOP10, 18 se jich dostalo do TOP5 a 15 z nich vystoupilo na pódium. Devět týmů získalo pódiové umístění. Vedle Team Penske, Target Chip Ganassi Racing, Andretti Green Racing to jsou Vision Racing, Dale Coyne Racing, Newman / Haas / Lanigan Racing, KV Racing, Dreyer & Reinbold Racing a Panther Racing. Tony Kanaan má za sebou rekordních 115 nepřetržitých startů v IndyCar.   Scott Dixon odstartoval 32krát za sebou z první desítky a vyrovnal rekord Sama Hornishe. Helio Castroneves drží rekord v počtu TOP10 (98) a TOP5 (73). Za posledních devět let vyhrál vždy alespoň jednou za sezónu. Helio Castroneves dojel do cíle v 110 závodech, v tabulce drží druhé místo za doposud prvním Scottem Sharpem (111). Helio Castroneves strávil na vedení 3 229 kol, první je Hornish s rekordem 3 428 kol. Dixonovi zbývají čtyři kola ke hranici 3 000. V letošním roce strávil na prvním místě nejdéle, přesně 815 kol. Dario Franchitti se stal teprve třetím jezdcem, který má na kontě více než jeden titul. Doplnil tak Hornishe (2001, 2002, 2006) a Dixona (2003, 2008). Dario Franchitti a Ryan Briscoe dojeli 13krát v TOP5, jde o rekord série. Dario Franchitti je pátým pilotem, který vyhrál titul šampióna za posledních šest let. Taktéž je od roku 2004 prvním jezdcem, který získal titul, ale ve stejném roce nevyhrál Indianapolis 500. Stáj Target Chip Ganassi získala třetí titul, předchozí dva slavila s Dixonem. Potřetí v sezóně obsadili týmoví kolegové první dvě místa v šampionátu. Naposledy k tomu došlo v roce 2005, kdy vyhrál Dan Wheldon a Tony Kanaan skončil druhý. Dario Franchitti porazil Dixona o 11 bodů, což třetí nejtěsnější výsledek v historii IndyCar. Dario Franchitti získal nejvíce pole-position za sezónu – pět. Stáj Target Chip Ganassi Racing získala 34 prvenství a s Andretti Green Racing sdílí druhé místo, první je Team Penske s 35 vítězství. Target Chip Ganassi Racing zaznamenal deset vítězství v sezóně. Franchitti i Dixon mají po pěti triumfech. Závěrečný podnik Firestone Indy 300 byl druhým nejrychlejším závodem v historii (201.420 mph). Rekord drží závod v Kalifornii (207.151 mph). Poprvé v historii nebyly během závodu vyvěšeny žluté vlajky.
Témata:
Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.