Riskantní tah přinesl Franchittimu titul

Franchitti, Dario
Franchitti, Dario, foto: IndyCar Media
iM3 11. října 2009 01:06
Sdílej:

HOMESTEAD - MIAMI - ZÁVOD; Finále sezóny bylo demonstrací obrovské dominance třech kandidátů na titul. Dixon, Briscoe a Franchitti nadělili startovnímu poli minimálně jedno kolo ztráty. Vlastně nikoho příliš nezajímalo, kdo dojede za nimi, nejdůležitější bylo, kdo vyhraje a stane se šampiónem.

Dario Franchitti odešel na vrcholu, ani ne rok se trápil v sérii NASCAR a když se vrátil do IndyCar, byl znovu na vrcholu. Franchitti usedl do monopostu Target Chip Ganassi Racing, vyhrál čtyři závody a do finálového závodu vstupoval na druhém místě. V kvalifikaci si zajistil první místo na startu, ale to mu krátce po zelené vlajce ukradl Dixon a vzápětí se přes něj přehnal Briscoe. Právě Dixon a Briscoe „dělali“ závod. Oba se prali o vedení, zatímco Franchitti zůstával o několik vteřin vzadu. Nejprve to vypadalo, že Dixon má nakročeno k titulu. První polovině závodu dominoval, vedl spoustu kol, které nutně potřeboval Briscoe, aby měl naději na titul. Briscoe nakonec chytil druhý dech a na čele zůstal dostatečně dlouho, aby získal důležité dva body za vedení závodu. Jenže ani to nestačilo. Briscoa a Dixon jeli na maximum, palivem nešetřili a zajížděli velmi rychlé časy. Naopak Franchitti se trápil s monopostem, Chip Ganassi musel něco vymyslet, aby vrátil Franchittiho do boje. Jedinou možnou variantou bylo šetření paliva. Šampión z roku 2007 si hlídal spotřebu a do boxů zajížděl o několik kol později než Briscoe a Dixon. Po polovině závodu byla situace jasná. Pokud nenastane žlutá fáze, Franchitti nebude muset do boxů. Briscoe vedl deset kol před cílem, zbývalo devět kol a Dixon musel pro pár litru paliva, zbývalo osm kol a u mechaniků se objevil i Briscoe. Franchitti projel kolem Briscoeho, když vyjížděl z pitlane a převzal vedení. Stačilo, aby pevně svíral volant a držel nohu na plynu. Pro jistotu zpomalil aby mu palivo vystačilo. S Briscoem si nemusel dělat hlavu, byl šest vteřin vzadu a ačkoliv ztrátu stahoval mílovými kroky, neměl šanci to stihnout. Franchitti získal páté vítězství v sezóně a druhý titul šampióna. Zcela zaslouženě. Po celou sezónu předváděl vynikající výkony a s Dixonem a Briscoem se přetahoval o vedení v šampionátu. Před posledním závodem se nacházel na druhém místě průběžného pořadí, ale bezchybnou strategií se stal šampiónem série IndyCar pro rok 2009!
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?