Riskantní tah přinesl Franchittimu titul

Franchitti, Dario
Franchitti, Dario, foto: IndyCar Media
iM3 11. října 2009 1:06
Sdílej:

HOMESTEAD - MIAMI - ZÁVOD; Finále sezóny bylo demonstrací obrovské dominance třech kandidátů na titul. Dixon, Briscoe a Franchitti nadělili startovnímu poli minimálně jedno kolo ztráty. Vlastně nikoho příliš nezajímalo, kdo dojede za nimi, nejdůležitější bylo, kdo vyhraje a stane se šampiónem.

Dario Franchitti odešel na vrcholu, ani ne rok se trápil v sérii NASCAR a když se vrátil do IndyCar, byl znovu na vrcholu. Franchitti usedl do monopostu Target Chip Ganassi Racing, vyhrál čtyři závody a do finálového závodu vstupoval na druhém místě. V kvalifikaci si zajistil první místo na startu, ale to mu krátce po zelené vlajce ukradl Dixon a vzápětí se přes něj přehnal Briscoe. Právě Dixon a Briscoe „dělali“ závod. Oba se prali o vedení, zatímco Franchitti zůstával o několik vteřin vzadu. Nejprve to vypadalo, že Dixon má nakročeno k titulu. První polovině závodu dominoval, vedl spoustu kol, které nutně potřeboval Briscoe, aby měl naději na titul.
Briscoe nakonec chytil druhý dech a na čele zůstal dostatečně dlouho, aby získal důležité dva body za vedení závodu. Jenže ani to nestačilo. Briscoa a Dixon jeli na maximum, palivem nešetřili a zajížděli velmi rychlé časy. Naopak Franchitti se trápil s monopostem, Chip Ganassi musel něco vymyslet, aby vrátil Franchittiho do boje. Jedinou možnou variantou bylo šetření paliva. Šampión z roku 2007 si hlídal spotřebu a do boxů zajížděl o několik kol později než Briscoe a Dixon. Po polovině závodu byla situace jasná. Pokud nenastane žlutá fáze, Franchitti nebude muset do boxů. Briscoe vedl deset kol před cílem, zbývalo devět kol a Dixon musel pro pár litru paliva, zbývalo osm kol a u mechaniků se objevil i Briscoe. Franchitti projel kolem Briscoeho, když vyjížděl z pitlane a převzal vedení. Stačilo, aby pevně svíral volant a držel nohu na plynu. Pro jistotu zpomalil aby mu palivo vystačilo. S Briscoem si nemusel dělat hlavu, byl šest vteřin vzadu a ačkoliv ztrátu stahoval mílovými kroky, neměl šanci to stihnout.
Franchitti získal páté vítězství v sezóně a druhý titul šampióna. Zcela zaslouženě. Po celou sezónu předváděl vynikající výkony a s Dixonem a Briscoem se přetahoval o vedení v šampionátu. Před posledním závodem se nacházel na druhém místě průběžného pořadí, ale bezchybnou strategií se stal šampiónem série IndyCar pro rok 2009!
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.