Riskantní tah přinesl Franchittimu titul

Franchitti, Dario
Franchitti, Dario, foto: IndyCar Media
iM3 11. října 2009 01:06
Sdílej:

HOMESTEAD - MIAMI - ZÁVOD; Finále sezóny bylo demonstrací obrovské dominance třech kandidátů na titul. Dixon, Briscoe a Franchitti nadělili startovnímu poli minimálně jedno kolo ztráty. Vlastně nikoho příliš nezajímalo, kdo dojede za nimi, nejdůležitější bylo, kdo vyhraje a stane se šampiónem.

Dario Franchitti odešel na vrcholu, ani ne rok se trápil v sérii NASCAR a když se vrátil do IndyCar, byl znovu na vrcholu. Franchitti usedl do monopostu Target Chip Ganassi Racing, vyhrál čtyři závody a do finálového závodu vstupoval na druhém místě. V kvalifikaci si zajistil první místo na startu, ale to mu krátce po zelené vlajce ukradl Dixon a vzápětí se přes něj přehnal Briscoe. Právě Dixon a Briscoe „dělali“ závod. Oba se prali o vedení, zatímco Franchitti zůstával o několik vteřin vzadu. Nejprve to vypadalo, že Dixon má nakročeno k titulu. První polovině závodu dominoval, vedl spoustu kol, které nutně potřeboval Briscoe, aby měl naději na titul. Briscoe nakonec chytil druhý dech a na čele zůstal dostatečně dlouho, aby získal důležité dva body za vedení závodu. Jenže ani to nestačilo. Briscoa a Dixon jeli na maximum, palivem nešetřili a zajížděli velmi rychlé časy. Naopak Franchitti se trápil s monopostem, Chip Ganassi musel něco vymyslet, aby vrátil Franchittiho do boje. Jedinou možnou variantou bylo šetření paliva. Šampión z roku 2007 si hlídal spotřebu a do boxů zajížděl o několik kol později než Briscoe a Dixon. Po polovině závodu byla situace jasná. Pokud nenastane žlutá fáze, Franchitti nebude muset do boxů. Briscoe vedl deset kol před cílem, zbývalo devět kol a Dixon musel pro pár litru paliva, zbývalo osm kol a u mechaniků se objevil i Briscoe. Franchitti projel kolem Briscoeho, když vyjížděl z pitlane a převzal vedení. Stačilo, aby pevně svíral volant a držel nohu na plynu. Pro jistotu zpomalil aby mu palivo vystačilo. S Briscoem si nemusel dělat hlavu, byl šest vteřin vzadu a ačkoliv ztrátu stahoval mílovými kroky, neměl šanci to stihnout. Franchitti získal páté vítězství v sezóně a druhý titul šampióna. Zcela zaslouženě. Po celou sezónu předváděl vynikající výkony a s Dixonem a Briscoem se přetahoval o vedení v šampionátu. Před posledním závodem se nacházel na druhém místě průběžného pořadí, ale bezchybnou strategií se stal šampiónem série IndyCar pro rok 2009!
Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.