Homestead: Poslední závod, poslední rozhovor

Dixon, Scott
Dixon, Scott, foto: IndyCar Media
iM3 8. října 2009 17:43
Sdílej:

IndyCar vstupuje tento víkend do své závěrečné fáze. Poslední závod sezóny bude hostit ovál Homestead-Miami, kde se rozhodne o celkovém vítězi šampionátu 2009. Bude to Dixon, Franchitti nebo Briscoe? A jaké mají šance? O tom a dalších věcech se dočtete v následujícím rozhovoru. Zdroj: indycar.com

OTÁZKA: První otázka. S jakým přístupem vstupujete do posledního závodu, kde vítěz bere vše? Je odlišní od předchozích 16 podniků? SCOTT DIXON: Nevím, většina z nás ho bere jako normální závod. Pokud se budete snažit měnit strategii za pochodu a vymýšlet různé postupy, může vám to pomoci v boji o titul stejně lehce jako vás z něj vyřadit. Takže základem je zachovat věci jednoduché a příliš na sebe netlačit. DARIO FRANCHITTI: Souhlasím se Scottem. Je to stejný závod jako všechny ostatní. Body se počítají od začátku až do konce sezóny. Prostě vyjedete na dráhu a odvedete maximální výkon, přičemž nejlepší vyhraje. Všichni jsou připravení stejně kvalitně jako na kterýkoliv předchozí závod. RYAN BRISCOE: Pro mě je nejdůležitější, abych se v poslední fázi závodu nacházel před Dariem a Scottem. Nezáleží na tom, jestli dojedu druhý nebo desátý, nejpodstatnější je, abych skončil před nimi. Takže největší rozdíl je v tom, že musíme dojet před vozy Target. Co se týče přístupu, je naprosto stejný. O: Budete používat Push to Pass hned po startu nebo si necháte nějakou zásobu do konce závodu, kde ho možná bude potřeba. RYAN BRISCOE: Musíte ho použít pokaždé, když je to třeba. Kdykoliv během závodu. Pokud vedete závod, máte náskok a ještě přitom šetříte palivo, nepotřebujete ho. Nicméně v závěru závodu ho možná využijete. Podívejte se na Kentucky, tam jsem se propadl do středu pole a potřeboval jsem se dostat dopředu, v tu chvíli jsem Push to Pass používal. O: Co je zapotřebí udělat, abyste minimalizoval chyby v závodě. A další věcí je, že neuvěřitelně riskujete ve vysokých rychlostech. Jak moc na sebe spoléháte? Mluvili jste spolu o tom, co dělat a nedělat při startu závodu a následných restartech? RYAN BRISCOE: My tři jsme spolu závodili po celý rok, máme mezi sebou důvěru a víme, jaké jsou schopnosti toho druhého. Musíme být chytří, agresivní, ale zároveň se chovat bezpečně. Za tu dobu jsme si vypracovali vzájemný respekt. O: A co minimalizování chyb, řekněme třeba na pitlane. DARIO FRANCHITTI: Každý musí zvládnout svou práci. Je nutné oddělit všeobecný tlak od práce, kterou je zapotřebí udělat. Platí to pro jezdce, pro mechanicky i strategii. Pokud bude někdo v poslední závodě chybovat, může ho to stát titul. O: Ryane, jaké to je být v pozici jeden proti dvěma? RYAN BRISCOE: Stejně jako se cítím v početní nevýhodě, cítím, že jsme všichni na jedné lodi. Jeden z nás musí vyhrát závod, aby mohl slavit titul. Navíc abych mohl slavit titul já, musím získat ještě nějaké bonusové body. Jsem si jistý, že Scott a Dario budou spolupracovat, aby získali maximální výkon vozu. Ale to stejné budu dělat já s Heliem Castronevesem. O: Pojďme si povídat o vašich týmem. Target Chip Ganassi Racing a Team Penske bojují o šampionát téměř každý rok. Co stojí za tak vysokou úrovní stájí? DARIO FRANCHITTI: Myslím, že na tuto odpověď nejlépe odpoví Ryan, protože má zkušenosti s oběma týmy. (smích). RYAN BRISCOE: Oba týmy jsou na špičkové úrovni a podle toho i pracují. Od pitstopů přes mechaniky až k inženýrům, všichni jsou na nejvyšší úrovní. Určitě hraje velkou roli všeobecná spokojenost, protože každý závodní víkend bojují o vítězství. Naše týmy mají hodně společného. O: Probíhá během závodu nějaká diskuze s týmem, na které pozici jste, kolik máte bodů a kolik ještě potřebujete? DARIO FRANCHITTI: Pokud sledujete závody IndyCar, víte, že situace na dráze se může měnit každým kolem. Bylo by zapotřebí se soustředit ještě na body a to je moc. Prostě závodíme a snažíme se být na co nejlepší pozici. SCOTT DIXON: V závodě víte, kdo si odnesl bonousové body za pole-position a kdo získá body za nejvyšší počet kol strávených na čele. Ale z celkového pohledu body nepočítáte, už předem víte, koho musíte porazit. O: Myslíte si, že vám budou ostatní jezdci uhýbat z cesty? RYAN BRISCOE: Nemyslím si, že se bude poslední závod lišit od těch ostatních. I ostatní si chtějí vylepšit pozici a dosáhnout svých cílů. Neočekávám, že nás budou pouštět. O: Scott a Dario, sdílíte navzájem své poznatky a informace o vozu nebo tak činí pouze vaše týmy mezi sebou? DARIO FRANCHITTI: Mluvíme spolu o různých věcech. Každý sice zkouší jiná nastavení, ale pak to probíráme. Třeba Scott za mnou přijde a zeptá se mě, jestli jsem zkoušel tohle, že budu rychlejší v zatáčkách. Ano, navzájem si pomáháme a zároveň spolu soupeříme. Někdy má navrch Scott a někdy zase já. SCOTT DIXON: Na některých tratích bychom potřebovali jeden vůz s dvěma volanty, protože oba zajíždíme lepší časy v různých segmentech. DARIO FRANCHITTI: Ano, máš pravdu. (smích) O: Ryane, otázka na vás. Scott a Dario už šampionát vyhráli. Když se podíváte na svou kariéru, na své úspěchy a návrat za volant, jak velkou cenu by pro vás měl zisk titulu? RYAN BRISCOE: Bylo by to neuvěřitelné. Nemyslím si, že bych někdy po něčem toužil víc. Rok 2009 je pro mě fantastický. Sice jsem udělal pár chyb, ale zlepšují se a získávám sílu. Když to shrnu, vítězství nebo prohra, s touto sezónou budu naprosto spokojený. O: Scotte, můžete vyhrát svůj třetí titul a přitom obhájit ten poslední. A Dario, můžete získat svůj další v řadě, protože v roce 2008 jste v IndyCar nestartoval. Co pro vás znamená třetí resp. druhý titul šampióna? SCOTT DIXON: Pro mě to znamená rekord, třetí titul by byl fantastický. Dario vyhrál v roce 2007 a po svém návratu by mohl titul „obhájit.“ Pro Ryana by to byl první, takže všichni máme motivaci. DARIO FRANCHITTI: Ano, rok 2007 byl fantastický, ale teď se soustředím na ten aktuální. Cokoliv se stane, můžu zavzpomínat a říct si, že ten jeden už jsem získal. Soustředím se na to, co bude v Homesteadu. O: Homestead poprvé uzavírá sezónu. Jaké to pro vás je, ta víkendová horečka v porovnání s jinými okruhy, které uzavírali šampionát. SCOTT DIXON: Je to trochu divné. V IndyCar jsem sedm nebo osm let a Homestead byl vždy úvodním podnikem. Určitě to má vliv na průběh šampionátu a možná i na výsledky, pokud se podíváte do statistik, zjistíte že jezdec, který zvítězil v Homesteadu, velmi často slavil na konci roku titul.(smích) Ale myslím, že Homestead je perfektním místem. Počasí v Miami je ještě teplé a v noci bude závod nesmírně zajímavý.
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?