Homestead: Poslední závod, poslední rozhovor

Dixon, Scott
Dixon, Scott, foto: IndyCar Media
iM3 8. října 2009 17:43
Sdílej:

IndyCar vstupuje tento víkend do své závěrečné fáze. Poslední závod sezóny bude hostit ovál Homestead-Miami, kde se rozhodne o celkovém vítězi šampionátu 2009. Bude to Dixon, Franchitti nebo Briscoe? A jaké mají šance? O tom a dalších věcech se dočtete v následujícím rozhovoru. Zdroj: indycar.com

OTÁZKA: První otázka. S jakým přístupem vstupujete do posledního závodu, kde vítěz bere vše? Je odlišní od předchozích 16 podniků? SCOTT DIXON: Nevím, většina z nás ho bere jako normální závod. Pokud se budete snažit měnit strategii za pochodu a vymýšlet různé postupy, může vám to pomoci v boji o titul stejně lehce jako vás z něj vyřadit. Takže základem je zachovat věci jednoduché a příliš na sebe netlačit. DARIO FRANCHITTI: Souhlasím se Scottem. Je to stejný závod jako všechny ostatní. Body se počítají od začátku až do konce sezóny. Prostě vyjedete na dráhu a odvedete maximální výkon, přičemž nejlepší vyhraje. Všichni jsou připravení stejně kvalitně jako na kterýkoliv předchozí závod. RYAN BRISCOE: Pro mě je nejdůležitější, abych se v poslední fázi závodu nacházel před Dariem a Scottem. Nezáleží na tom, jestli dojedu druhý nebo desátý, nejpodstatnější je, abych skončil před nimi. Takže největší rozdíl je v tom, že musíme dojet před vozy Target. Co se týče přístupu, je naprosto stejný.
O: Budete používat Push to Pass hned po startu nebo si necháte nějakou zásobu do konce závodu, kde ho možná bude potřeba. RYAN BRISCOE: Musíte ho použít pokaždé, když je to třeba. Kdykoliv během závodu. Pokud vedete závod, máte náskok a ještě přitom šetříte palivo, nepotřebujete ho. Nicméně v závěru závodu ho možná využijete. Podívejte se na Kentucky, tam jsem se propadl do středu pole a potřeboval jsem se dostat dopředu, v tu chvíli jsem Push to Pass používal.
O: Co je zapotřebí udělat, abyste minimalizoval chyby v závodě. A další věcí je, že neuvěřitelně riskujete ve vysokých rychlostech. Jak moc na sebe spoléháte? Mluvili jste spolu o tom, co dělat a nedělat při startu závodu a následných restartech? RYAN BRISCOE: My tři jsme spolu závodili po celý rok, máme mezi sebou důvěru a víme, jaké jsou schopnosti toho druhého. Musíme být chytří, agresivní, ale zároveň se chovat bezpečně. Za tu dobu jsme si vypracovali vzájemný respekt. O: A co minimalizování chyb, řekněme třeba na pitlane. DARIO FRANCHITTI: Každý musí zvládnout svou práci. Je nutné oddělit všeobecný tlak od práce, kterou je zapotřebí udělat. Platí to pro jezdce, pro mechanicky i strategii. Pokud bude někdo v poslední závodě chybovat, může ho to stát titul.
O: Ryane, jaké to je být v pozici jeden proti dvěma? RYAN BRISCOE: Stejně jako se cítím v početní nevýhodě, cítím, že jsme všichni na jedné lodi. Jeden z nás musí vyhrát závod, aby mohl slavit titul. Navíc abych mohl slavit titul já, musím získat ještě nějaké bonusové body. Jsem si jistý, že Scott a Dario budou spolupracovat, aby získali maximální výkon vozu. Ale to stejné budu dělat já s Heliem Castronevesem. O: Pojďme si povídat o vašich týmem. Target Chip Ganassi Racing a Team Penske bojují o šampionát téměř každý rok. Co stojí za tak vysokou úrovní stájí?
DARIO FRANCHITTI: Myslím, že na tuto odpověď nejlépe odpoví Ryan, protože má zkušenosti s oběma týmy. (smích). RYAN BRISCOE: Oba týmy jsou na špičkové úrovni a podle toho i pracují. Od pitstopů přes mechaniky až k inženýrům, všichni jsou na nejvyšší úrovní. Určitě hraje velkou roli všeobecná spokojenost, protože každý závodní víkend bojují o vítězství. Naše týmy mají hodně společného. O: Probíhá během závodu nějaká diskuze s týmem, na které pozici jste, kolik máte bodů a kolik ještě potřebujete? DARIO FRANCHITTI: Pokud sledujete závody IndyCar, víte, že situace na dráze se může měnit každým kolem. Bylo by zapotřebí se soustředit ještě na body a to je moc. Prostě závodíme a snažíme se být na co nejlepší pozici. SCOTT DIXON: V závodě víte, kdo si odnesl bonousové body za pole-position a kdo získá body za nejvyšší počet kol strávených na čele. Ale z celkového pohledu body nepočítáte, už předem víte, koho musíte porazit.
O: Myslíte si, že vám budou ostatní jezdci uhýbat z cesty? RYAN BRISCOE: Nemyslím si, že se bude poslední závod lišit od těch ostatních. I ostatní si chtějí vylepšit pozici a dosáhnout svých cílů. Neočekávám, že nás budou pouštět.
O: Scott a Dario, sdílíte navzájem své poznatky a informace o vozu nebo tak činí pouze vaše týmy mezi sebou? DARIO FRANCHITTI: Mluvíme spolu o různých věcech. Každý sice zkouší jiná nastavení, ale pak to probíráme. Třeba Scott za mnou přijde a zeptá se mě, jestli jsem zkoušel tohle, že budu rychlejší v zatáčkách. Ano, navzájem si pomáháme a zároveň spolu soupeříme. Někdy má navrch Scott a někdy zase já. SCOTT DIXON: Na některých tratích bychom potřebovali jeden vůz s dvěma volanty, protože oba zajíždíme lepší časy v různých segmentech. DARIO FRANCHITTI: Ano, máš pravdu. (smích) O: Ryane, otázka na vás. Scott a Dario už šampionát vyhráli. Když se podíváte na svou kariéru, na své úspěchy a návrat za volant, jak velkou cenu by pro vás měl zisk titulu?
RYAN BRISCOE: Bylo by to neuvěřitelné. Nemyslím si, že bych někdy po něčem toužil víc. Rok 2009 je pro mě fantastický. Sice jsem udělal pár chyb, ale zlepšují se a získávám sílu. Když to shrnu, vítězství nebo prohra, s touto sezónou budu naprosto spokojený. O: Scotte, můžete vyhrát svůj třetí titul a přitom obhájit ten poslední. A Dario, můžete získat svůj další v řadě, protože v roce 2008 jste v IndyCar nestartoval. Co pro vás znamená třetí resp. druhý titul šampióna? SCOTT DIXON: Pro mě to znamená rekord, třetí titul by byl fantastický. Dario vyhrál v roce 2007 a po svém návratu by mohl titul „obhájit.“ Pro Ryana by to byl první, takže všichni máme motivaci.
DARIO FRANCHITTI: Ano, rok 2007 byl fantastický, ale teď se soustředím na ten aktuální. Cokoliv se stane, můžu zavzpomínat a říct si, že ten jeden už jsem získal. Soustředím se na to, co bude v Homesteadu. O: Homestead poprvé uzavírá sezónu. Jaké to pro vás je, ta víkendová horečka v porovnání s jinými okruhy, které uzavírali šampionát. SCOTT DIXON: Je to trochu divné. V IndyCar jsem sedm nebo osm let a Homestead byl vždy úvodním podnikem. Určitě to má vliv na průběh šampionátu a možná i na výsledky, pokud se podíváte do statistik, zjistíte že jezdec, který zvítězil v Homesteadu, velmi často slavil na konci roku titul.(smích) Ale myslím, že Homestead je perfektním místem. Počasí v Miami je ještě teplé a v noci bude závod nesmírně zajímavý.
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.