Indianapolis speciál: Čtyři různé zatáčky

Enge, Tomáš
Enge, Tomáš, foto: IndyCar Media
iM3 30. dubna 2008 8:00
Sdílej:

Čeká nás měsíc připrav na jeden z nejslavnějších závodů světa, Indianapolis 500. Dvaadevadesátý ročník bude opět jedním z těch nejlepších, unifikací IndyCar a Champ Car se pomalu, ale jistě vrací zašlá sláva formulového závodění v USA.

Spojené státy americké si hýčkají sportovní fanoušky. V porovnání s evropskými motoristickými podniky jsou ty americké na samém vrcholu. Americký svět rychlých kol slaví každý rok dva svátky, únorový zahajovací podnik série NASCAR v Daytoně a květnový závod IndyCar série v Indianapolis. Mekka formulového závodění je událostí roku a spolu se zmiňovanou Daytonou a Super Bowlem amerického fotbalu je nejsledovanější sportovní akcí. Historie staré cihelny se datuje až do roku 1909, kdy Carl Graham Fisher se svými partnery založil společnost Indianapolis Speedway Corporation a ve stejnojmenném městě postavili legendu.
Od té doby prošel ovál mnoha změnami, piloti se učili rozdílným jezdeckým stylům a vzrůstajícím rychlostem. Na první pohled se zdá, že Indianapolis není nijak rozmanitý a má čtyři stejné zatáčky, avšak opak je pravdou. Přestože všechny mají stejnou délku, poloměr i klopení, ve skutečnosti pro jezdce představují jiný problém a vyžadují odlišný přístup. Podrobným přehledem jednotlivých zákrut nás provede vítěz Indianapolis 500 z roku 2004, Buddy Rice.  
ZATÁČKA 1 - Slepá ulička Lemující zeď se zdá být nekonečně dlouhá a tribuny jsou všude okolo, takže při vjezdu do ní se velmi setmí. Díky uzavřeným tribunám se v těchto místech víří vítr. Před první zatáčkou je lehká vyvýšenina a přestože působí jako rovná zatáčka, má hromadu malých nerovností, které mohou auto rozhodit. Při mém debutu v roce 2003 jsem startoval hodně vzadu. Míříte do ní a všude kolem vás lítá špína, prach a vaše oči slzí. Nacházíte se v obrovské turbulenci.
Helio Castroneves vede úvodní kola 91. ročníku Indianapolis 500
Tribuny plné diváků se nacházejí po obou stranách, takže z pohledu jezdce je zatáčka nějakou chvíli schovaná, teprve těsně před nájezdem se objeví celá. Nejrizikovější je start, jelikož celé pole je seřazeno po trojicích v jedné řadě a často tak i najíždějí do první zákruty. Mnohokrát zde došlo k vážným haváriím. ZATÁČKA 2 - Optický klam Někdy ji můžete projet na plný plyn, záleží na směru větru. Je docela zábavná. Připadá vám, že zatáčíte příliš brzo a ona se zkracuje, ale není tomu tak. Když z ní vyjedete dobře, s větrem za zády zamíříte k třetí zatáčce.
Tréninkové dny roku 2004
Druhá zatáčka oválu nikdy nezpůsobovala jezdcům příliš problémy. Krátká rovinka směřující k druhé zatáčce nedává prostor si oddychnout, nicméně s dobrou ideální stopou se nemůže nic pokazit. ZATÁČKA 3 - Přistávací plocha Třetí zatáčka je druhá nejrychlejší a nejtěžší. Rovinka je velmi dlouhá a většinou vás vítr tlačí do zad, takže nájezd do ní je extrémně obtížný. Každým dnem se mění podmínky, na tomto místě vidíte většinu havárií. Nachází se zde tři až čtyři hrboly. Její unikátnost spočívá ve velikosti. Máte tam nájezd do pitlane a vidíte ji celou. Je v ní prostor pro chyby a předjížděcí manévry.
Efektivní podívaná pro diváky v podání Marca Andrettiho Na vozy nepůsobí ve třetí zatáčce negativní vlivy a pokud má monopost dobře nastavenou aerodynamiku, přítlačné síly pomáhají lepšímu průjezdu.
ZATÁČKA 4  - Dobrý posudek Přesun z té jednodušší na nejtěžší, dříve byla nejjednodušší. Nejsem si jist proč, ale mnoho lidí to tvrdí. Po výjezdu z boxu ji většinou můžete projet na plný plyn, ale v kvalifikaci a závodě je to obtížnější. Když máte problémy tady, máte je všude. Plné ochozy fanoušků u poslední zatáčky
Poslední zatáčka je nejdůležitější, při správném výjezdu mají jezdci rychlost na dlouhou rovinku a do dalšího kola. Někteří piloti vjezd do ní nesprávně posuzovali a při výjezdu škrtaly monoposty o zeď.
Indianapolis je jedním z mála oválu, kde se většinou jezdí na plný plyn. Jedinečnost podniku spočívá v dlouhé sérii kvalifikací a ve startovním roštu. Nikde jinde se totiž neseřazuje po trojicích, v tom drží privilegium pouze Indianapolis.
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.