Sezóna 2008 so zmenami - k vyššej atraktivite

Enge, Tomáš
Enge, Tomáš, foto: IndyCar Media
Matej Krajčovič 27. března 2008 15:10
Sdílej:

Spojenie oboch amerických oválových sérií ukončilo dlhotrvajúci boj o prežitie a delenie záujmu sponzorov, ale i divákov. Zjednotená séria teraz chystá prvky, ktoré majú zvýšiť atraktivitu a popularitu súťaže.

Zmeny sa udiali v kvalifikačnom formáte na ováloch, prišiel nový systém radenia páčkami pod volantom a nové lepšie pneumatiky. Pre napínavosť pretekov však bude mať zrejme najväčší vplyv zmena ovládania v prívode paliva, ktoré umožní rozohrať ďaleko väčšie taktické hry – a že ich už vlani nebolo málo... Ale poďme postupne. Už kvalifikácia na Homestead-Miami tento víkend prinesie nový formát. Po novom bude mať každý pilot k dispozícii 4 ostré kolá, štartovú pozíciu však určí súčet týchto kôl. Pilot tak bude musieť byť naplno sústredený po celý čas. „Neviem či dokážem zadržať dych na štyri kolá. Na niektorých tratiach to bude veľký rozdiel. Ovládanie auta sa začne posúvať po druhom ostrom kole, takže to kvalifikačné poradie dosť zamieša,“ povedal Darren Manning. Bude dôležité, aby technici našli optimálne a konzistentné nastavenie. Auto bude na trati iba krátky čas, po celú jazdu sa tak budem meniť tlak pneumatík vďaka stúpajúcej teplote. Od tejto sezóny sa aj do IndyCar zavedie radenie pomocou páčok pod volantom. Nostalgikov však určite poteší, že klasické radenie zostane na najslávnejšom evente roka – Indianapolis 500. Páčkami pod volantom radí aj F1, systém v IndyCar však bude odlišný. Pneumatický, teda ovládaný stlačeným vzduchom (nie hydraulicky). Nový systém radenia je prepojený s riadiacou jednotkou, ktorá nedovolí jazdcovi preradiť, pokiaľ nevyhodnotí, že na to má správne otáčky a rýchlosť. Odstráni sa tak riziko “netrafenia prevodu“, čo opotrebovávalo prevodovky a taktiež riziko pretáčania motorov. Nakoľko je toto prínosom nechám na vás. Faktom ale je, že radenie páčkami bolo zavádzané z bezpečnostných dôvodov, keďže jazdec nemusí skladať ruky z volantu. Na toto formulovanie o bezpečnosti je v materiáloch od IndyCar kladený očividný dôraz. Taktiež sa znižuje riziko zranenia sa pilota o páku v kokpite pri nehode. Na volante tiež bude rozšíré ovládanie zmesi paliva, ktorá tečie do motora. Vlani bolo možno vybrať si z možností “plná zmes“ (najväčší výkon ale aj spotreba) a “chudobná zmes“ (používala sa za Safety Car). Teraz bude možno vybrať z viacerých možností a upravovať tak taktiku pretekov. Stratégovia tak dostanú do ruky nový tromf. Na preteky v Homestead-Miami dostane každý tím osem sád pneumatík Firestone na auto. Ich konštrukcia vychádza z minuloročných pneumatík na Kentucky a Chicagoland. Mali by poskytovať viac gripu.
Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.