Erik Janiš má před sebou svůj třetí dvojzávod A1GP – Světového poháru motorsportu. O víkendu bude v barvách České republiky bojovat v Malajsii.
Okruh Sepang dříve nepoznal, přesto si před první zámořskou štací věří. Víru v úspěch bere především z říjnových bitev ájedničky v Brně, kde absolvoval svůj druhý podnik šampionátu. V cíli na Masarykově okruhu před pěti týdny prohlásil, že se na domácí trati hodně naučil, tudíž před příštími boji cítí větší sebedůvěru.
Česká výprava odletěla do malajského hlavního města Kuala Lumpur v pondělí. Dvacetiletý závodník to jen uvítal. Jezdit se začíná tradičně až v pátek, takže se těší na postupnou aklimatizaci. „Každý den tam chci hlavně běhat,“ říká Erik Janiš. Ze čtyř dosavadních jízd má bod za desátou příčku v Hlavním závodě v nizozemském Zandvoortu. Olomoucký pilot je nominován sám, takže nastoupí ke všem tréninkovým jízdám
Stáj vedená Antonínem Charouzem prožila na malajské půdě v minulých ročnících A1GP dva zcela rozdílné víkendy. Ten první, v premiérové sezoně 2005/2006, přinesl týmu první úspěch. Tomáš Enge vybojoval v Hlavním závodě 3. místo. O rok později prožila sestava pravý opak. Ve Sprintu byl Enge sestřelen soupeřem, v Hlavním závodě pak dojel 14., když startoval z poslední řady.
Oba závody z malajské dráhy Sepang International Circuit, jenž byl otevřen v roce 1999 a od té doby dodnes se tam jezdí Velká cena formule 1, odvysílá v záznamu Česká televize. Přenos na programu ČT4 Sport začne v neděli 25. listopadu ve 13.05 a potrvá do 15.20.
A1GP v Malajsii našeho času Pátek 23. listopadu 4.00 – 5.00 1. a 2. volný trénink nováčků 7.00 – 8.00 volný trénink Sobota 24. listopadu 4.00 – 5.00 volný trénink 7.15 – 8.30 kvalifikace ve 4 segmentech Neděle 25. listopadu 4.00 - Sprint 8.00 – Hlavní závod Livetiming a výsledky: www.a1gp.com
Erik Janiš Malajský okruh v Sepangu sice neznám, ale přesto se na něj moc těším. V brněnském dvojzávodě jsem nabral velké množství zkušeností, takže věřím, že o nastávajícím víkendu budu moci bojovat o přední umístění. Myslím, že bych měl mít na body v obou závodech. Jsem rád, že jsem do Kuala Lumpur odletěl již v pondělí, takže budu mít dost času na aklimatizaci. Malajské vedro, obrovská vlhkost, mocné lijáky, to vše bude pro mě také nové, ale myslím, že to zvládnu. Na své fyzičce pracuji průběžně. Trať jsem si nesčetněkrát projel na počítačové hře. Líbí se mi.
Antonín Charouz Jsem na Erikův výkon velmi zvědavý. V dlouhé přestávce od Brna hodně testoval s formulí 3, v Sepangu bude mít k dispozici všechny tréninkové jízdy, takže mohlo by přijít jeho zrychlení. Říkal jsem si, že po dvou, třech závodních víkendech, by se Erik mohl s vozem i s týmem sžít, tak uvidíme, jestli se to projeví už o tomto víkendu.
Tisková zpráva bpa.czČínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.