Déšť proťal polovinu odjeté vzdálenosti. Hustá průtrž mračen zaplavila celý areál. Nejprve se zdálo, že vedení závodu podnik ukončí, ale počasí se umoudřilo a vysoušecí vozy pracují na maximální výkon.
Zatím vám přinášíme dosavadní průběh závodu.
Všech třiatřicet jezdců nejprve několik kol kroužilo za pace carem, teprve po dostatečném zahřátí pneumatik zpomalovací vůz zajel do pit lane a mohlo být odstartováno. Pole bylo velmi roztáhlé, vedoucí jezdci najížděli do první zatáčky, zatímco ti vzadu se teprve objevovali na cílové rovince.
Nejrychlejší muž kvalifikace Helio Castroneves ztratil vedení už v druhém kole, čelo závodu převzal Tony Kanaan. Netrvalo dlouho a první žlutá fáze byla na světě. Důvodem byly kousky úlomků z vozu číslo 33 Johna Andrettiho.
Kanaan přestal sbírat kilometry ve vedení při hromadných zastávkách v boxech, které proběhly při první žluté fázi. Vedení získal díky rychlé práci mechaniků Castroneves. Problémy měl osmačtyřicetiletý veterán Roberto Moreno, jenž v následujícím kole musel k mechanikům znovu. Naštěstí se stihl vrátit na dráhu ještě před pace carem.
Jakmile se začalo závodit, Kanaan znovu zaútočil a převzal vedení. Netrvalo dlouho a pozice se opět měnili. Castroneves získal své místo nazpět, ale dlouho se neradoval. Během dvou kol se ze šestého místa až na čelo prosadil Marco Andretti.
V sedmatřicátém kole došlo na první havárii. Moreno pravděpodobně z důvodu technických problémů zcela nezatočil do zatáčky, následoval tvrdý náraz plný jisker. Jezdec vyvázl bez zranění.
Žlutá fáze znamenala další hromadné zastávky. Z nich naprosto katastrofálně vyšel Castroneves. Vadné tankovací zařízení nedalo ani kapičku paliva a Brazilec po dlouhém stání boxy opustil. Mezitím mechanici vyměnili tankovací zařízení a Castroneves se v dalším kole pro nutné palivo vrátil.
Po restartu se prosadil vítěz Indy 500 z roku 2005 Dan Wheldon. Ale vzápětí byl ve zdi další pilot. John Herb nezvládl průjezd první zatáčkou a ve vysoké rychlosti políbil zeď. Při společném tankování se do potíží dostal Ryan Briscoe, kterého jiný pilot připravil o přední přítlačné křídlo. Také Thomas Scheckter neabsolvoval rutinní zastávku. Mechanik u zadního pravého kola dostatečně neutáhl matici kola. Scheckter ujel necelý metr.
Nejlepší práci odvedli lidé kolem Kanaana. Výborně obsloužili svého jezdce také mechanici Jeffa Simmonse, jenž se posunul na druhé místo. Po restartu zažili horké chvíle Sam Hornish a Marco Andretti. V rychlostech přesahující 350 km/h dělilo jejich vozy jen pár centimetrů.
91. ročník Indianapolis měl pro třetí ženu Milku Duno krátkého trvání. V pětašedesátém kole z celkových 200 tato dáma z Venezuely pravděpodobně příliš tvrdě přišlápla brzdový pedál a dostala hodiny, které je samozřejmě v takto vysoké rychlosti poslaly do zdi.
Novým vedoucím mužem po restartu se stal Dario Franchitti, jenž převzal vedení před Hornishem s Scheckterem. Trojnásobný šampión předvedl při obraně pozice manévr na hranici fair play. Hornish na cílové rovince Schecktera natlačil přímo až k boxové zídce, přičemž Jihoafričan už špičkou vozu nakukoval po druhé pozici. Došlo k lehkému kontaktu. Scheckter si poškodil přední křídlo a Hornish měl defekt zadní levé pneumatiky. Oba museli během zelené fáze do boxů, ale ve stejném kole jako vedoucí Franchitti zůstali.
Pátou žlutou fázi vyvolal John Andretti (další z klanu slavné závodnické rodiny). Podobně jako Jon Herb znamenala jízda ve špinavé stopě nedotáčivý vůz a náraz do zdi. Šestý výjezd pace caru nastal jen jedno kolo po restartu. Studené pneumatiky podcenil Phil Giebler, který se v první zatáčce střetl se zdí.
Černé mraky, které hrozily deštěm, do závodu promluvily ve 113. kole, kdy jezdci ještě kroužili za pace carem. Lehká přeháňka se během pár chvil proměnila v hustou průtrž mračen.
foto: IndyCar MediaJako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.