Britský okruh Brands Hatch hostí o tomto víkendu premiérový závod série A1GP, kterou organizátoři pojali jako Světový pohár národů, a barvy českého týmu bude hájit osmnáctiletý Jan Charouz.
Pětadvacet zemí v čele s giganty typu USA, Velké Británie, Německa a Francie bude s identickými vozy ve dvanácti podnicích bojovat o to, kdo se bude pyšnit prvním triumfem. Tým České republiky si vůz A1GP vyzkoušel poprvé tento týden v Silverstone, kde se vystřídali Tomáš Enge, Jarek Janiš a Jan Charouz, který také nastoupí k úvodnímu závodu. Osmnáctiletý Charouz má i přes nízký věk relativně dost zkušeností s formulovými vozy, v uplynulých dvou letech závodil ve formuli BMW a letos startoval v italském šampionátu F3000.
Jan Charouz: „Jsem hrdý na to, že jsem dostal šanci při premiérovém závodu A1GP. Brands Hatch je pro mě nová trať, tím to bude pro nás obtížnější, protože s vozem ještě nemáme mnoho najeto. V Silverstone se nám ho podařilo docela slušně vyladit, uvidíme, jak to bude vypadat o víkendu. Důležité pro mě budou všechny tréninky, na učení budeme mít tři hodiny. Možná upravím trochu můj styl. Vůz A1 skýtá možnost brzdit levou nohou, protože se řadí na volantu a není potřeba používat spojku. Brzdění levou asi bude obecně lepší, ale nejsem na to moc zvyklý, a proto nejspíš zůstanu u klasiky. Jde o první závod, těžko se proto dá odhadnout síla jednotlivých týmů, samozřejmě mají výhodu ti, kteří absolvovali všechny úvodní testy. Byl bych spokojený, kdybych jel ve středu startovního pole.“
Okruh Brands Hatch leží přibližně 30 na jihovýchod od centra Londýna a v minulosti hostil i 14 závodů formule 1. V letošním roce mezi hlavní podniky sezony patří vedle A1GP světový šampionát superbiků a populární britský šampionát cestovních vozů (BTCC). Historie okruhu sahá až do roku 1926, se jezdilo ještě na trávě. Tehdy se jelo ještě proti směru hodinových ručiček, nyní se jezdí opačným směrem. V průběhu let na trati závodili velikáni jako Jack Brabham, Jim Clark, Niki Lauda, Ayrton Senna. V roce 1985 se jel závod s přívlastky poprvé – Senna získal svůj první pole position, Nigel Mansell vyhrál první závod a Alain Prost si zajistil první mistrovský titul.
První závod A1GP – Brands HatchDélka okruhu: 4220 metrůDélka sprintérského závodu: 18 kolDélka hlavního závodu: 38 kolOčekávaný čas na kolo: 1:10
Časový program
Pátek 23. září 14:00-15:00 Volný trénink17:00-18:00 Volný trénink
Sobota 24. září 12:00-13:00 Volný trénink15:00-16:45 Kvalifikace
Neděle 25. září 11:00-11:50 Zahřívací trénink14:30-15:00 Sprinterský závod16:00-17:00 Hlavní závod
BPA sport marketing, a.s.Foto: A1GP Media
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.