Britský okruh Brands Hatch hostí o tomto víkendu premiérový závod série A1GP, kterou organizátoři pojali jako Světový pohár národů, a barvy českého týmu bude hájit osmnáctiletý Jan Charouz.
Pětadvacet zemí v čele s giganty typu USA, Velké Británie, Německa a Francie bude s identickými vozy ve dvanácti podnicích bojovat o to, kdo se bude pyšnit prvním triumfem. Tým České republiky si vůz A1GP vyzkoušel poprvé tento týden v Silverstone, kde se vystřídali Tomáš Enge, Jarek Janiš a Jan Charouz, který také nastoupí k úvodnímu závodu. Osmnáctiletý Charouz má i přes nízký věk relativně dost zkušeností s formulovými vozy, v uplynulých dvou letech závodil ve formuli BMW a letos startoval v italském šampionátu F3000.
Jan Charouz: „Jsem hrdý na to, že jsem dostal šanci při premiérovém závodu A1GP. Brands Hatch je pro mě nová trať, tím to bude pro nás obtížnější, protože s vozem ještě nemáme mnoho najeto. V Silverstone se nám ho podařilo docela slušně vyladit, uvidíme, jak to bude vypadat o víkendu. Důležité pro mě budou všechny tréninky, na učení budeme mít tři hodiny. Možná upravím trochu můj styl. Vůz A1 skýtá možnost brzdit levou nohou, protože se řadí na volantu a není potřeba používat spojku. Brzdění levou asi bude obecně lepší, ale nejsem na to moc zvyklý, a proto nejspíš zůstanu u klasiky. Jde o první závod, těžko se proto dá odhadnout síla jednotlivých týmů, samozřejmě mají výhodu ti, kteří absolvovali všechny úvodní testy. Byl bych spokojený, kdybych jel ve středu startovního pole.“
Okruh Brands Hatch leží přibližně 30 na jihovýchod od centra Londýna a v minulosti hostil i 14 závodů formule 1. V letošním roce mezi hlavní podniky sezony patří vedle A1GP světový šampionát superbiků a populární britský šampionát cestovních vozů (BTCC). Historie okruhu sahá až do roku 1926, se jezdilo ještě na trávě. Tehdy se jelo ještě proti směru hodinových ručiček, nyní se jezdí opačným směrem. V průběhu let na trati závodili velikáni jako Jack Brabham, Jim Clark, Niki Lauda, Ayrton Senna. V roce 1985 se jel závod s přívlastky poprvé – Senna získal svůj první pole position, Nigel Mansell vyhrál první závod a Alain Prost si zajistil první mistrovský titul.
První závod A1GP – Brands HatchDélka okruhu: 4220 metrůDélka sprintérského závodu: 18 kolDélka hlavního závodu: 38 kolOčekávaný čas na kolo: 1:10
Časový program
Pátek 23. září 14:00-15:00 Volný trénink17:00-18:00 Volný trénink
Sobota 24. září 12:00-13:00 Volný trénink15:00-16:45 Kvalifikace
Neděle 25. září 11:00-11:50 Zahřívací trénink14:30-15:00 Sprinterský závod16:00-17:00 Hlavní závod
BPA sport marketing, a.s.Foto: A1GP Media
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?