Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Mercedes-Benz představil nový model CLA jako dosud nejchytřejší vůz své historie a první zcela nové generace vozidel. Automobilka slibuje revoluční technologické novinky, které posouvají interakci mezi řidičem a vozem na novou úroveň. Klíčovým prvkem inteligence modelu je čtvrtá generace infotainment systému MBUX.
MBUX, zkratka pro Mercedes-Benz User eXperience, debutoval v roce 2018 a od té doby se neustále vyvíjel. Nejnovější verze využívá umělou inteligenci od Microsoftu i Googlu a navíc integruje ChatGPT-4o. Díky tomu systém poskytuje přirozenější a dynamičtější hlasovou interakci, což řidičům umožňuje efektivnější ovládání vozu.
Systém běží na zcela novém operačním systému Mercedes-Benz Operating System (MB.OS), který byl vyvinut přímo automobilkou. MB.OS řídí nejen infotainment, ale také automatizované řízení, správu karoserie, komfortní funkce i systém nabíjení. CLA tak přináší propojený ekosystém, který sjednocuje všechny klíčové prvky vozu.
Řidiči budou s novým MBUX komunikovat přes až tři obrazovky v interiéru, přičemž systém využívá pokročilou grafiku poháněnou Unity Game Engine. Nastavení známé jako Superscreen přináší modernizované rozhraní s novými prvky ovládání a vizualizace, čímž zajišťuje intuitivní uživatelský zážitek.
Mercedes-Benz vylepšil svůj infotainment systém Superscreen, který nyní umožňuje zobrazování naposledy použitých aplikací a možnost přizpůsobení ikon do individuálně pojmenovaných složek. Zůstává klíčová funkce MBUX Zero Layer, která zobrazuje důležité informace a návrhy na základě aktuálního kontextu. Tyto změny zvyšují uživatelskou přívětivost a umožňují řidičům efektivnější interakci s vozidlem.
Virtuální asistent MBUX nyní využívá kombinaci dvou pokročilých umělých inteligencí – ChatGPT-4o a Automotive AI Agent. Díky této integraci může vést vícekrokové dialogy a plynule přepínat mezi AI, aby poskytl co nejrelevantnější odpovědi. Asistent využívá Microsoft Bing pro online vyhledávání a Google Gemini s přístupem k Mapám Google, čímž se výrazně zlepšuje navigační systém a interakce s uživatelem.
Elektrické verze CLA budou těžit z pokročilé integrace navigace a nabíjecích služeb. Systém automaticky navrhuje nejrychlejší trasu se zohledněním nabíjecích zastávek a umožňuje rezervaci místa na nabíjecí stanici MB.CHARGE 15 minut před příjezdem. Novinkou je i schopnost asistenta rozpoznávat emoce řidiče a vizuálně indikovat svůj stav prostřednictvím animací, čímž se zvyšuje intuitivnost celého systému.
Virtuální asistent MBUX v novém Mercedesu-Benz CLA se dokáže přizpůsobit emocím řidiče a měnit barvu svého avataru ve tvaru hvězdy. V základním režimu je modrý (nebo červený u AMG Line CLA), ale pokud detekuje pozitivní náladu, změní se na zelenou. V případě vzteku či smutku pak přechází do oranžové nebo červené barvy.
Mercedes-Benz se snaží zpříjemnit zážitek z jízdy také novými zábavními funkcemi. Do modelu CLA přibude streamovací služba Disney+, která se následně rozšíří i do dalších modelů značky. Už nyní jsou k dispozici služby RIDEVU od Sony Pictures Entertainment a cloudová herní platforma Boosteroid.
Automobilka rovněž zdůraznila, že operační systém MB.OS je propojen s inteligentním cloudem Mercedes-Benz, což umožní pravidelné bezdrátové aktualizace. Poprvé se některé z těchto aktualizací zaměří i na asistenční systémy řízení, i když přesné detaily zatím nejsou známé.
Výroba nového CLA začne brzy v německém závodě Rastatt. Nejprve se budou vyrábět dva elektrické modely, následně do konce roku přibudou verze s hybridním pohonem.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.