Představen nejchytřejší Mercedes-Benz CLA v historii. AI mu dala hlas i úsměv

Mercedes-Benz CLA (2026)
Mercedes-Benz CLA (2026), foto: Mercedes-Benz
Petr Landovský DNES 16:12
Sdílej:

Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.

Mercedes-Benz představil nový model CLA jako dosud nejchytřejší vůz své historie a první zcela nové generace vozidel. Automobilka slibuje revoluční technologické novinky, které posouvají interakci mezi řidičem a vozem na novou úroveň. Klíčovým prvkem inteligence modelu je čtvrtá generace infotainment systému MBUX.

MBUX, zkratka pro Mercedes-Benz User eXperience, debutoval v roce 2018 a od té doby se neustále vyvíjel. Nejnovější verze využívá umělou inteligenci od Microsoftu i Googlu a navíc integruje ChatGPT-4o. Díky tomu systém poskytuje přirozenější a dynamičtější hlasovou interakci, což řidičům umožňuje efektivnější ovládání vozu.

Systém běží na zcela novém operačním systému Mercedes-Benz Operating System (MB.OS), který byl vyvinut přímo automobilkou. MB.OS řídí nejen infotainment, ale také automatizované řízení, správu karoserie, komfortní funkce i systém nabíjení. CLA tak přináší propojený ekosystém, který sjednocuje všechny klíčové prvky vozu.

Řidiči budou s novým MBUX komunikovat přes až tři obrazovky v interiéru, přičemž systém využívá pokročilou grafiku poháněnou Unity Game Engine. Nastavení známé jako Superscreen přináší modernizované rozhraní s novými prvky ovládání a vizualizace, čímž zajišťuje intuitivní uživatelský zážitek.

Mercedes-Benz vylepšil svůj infotainment systém Superscreen, který nyní umožňuje zobrazování naposledy použitých aplikací a možnost přizpůsobení ikon do individuálně pojmenovaných složek. Zůstává klíčová funkce MBUX Zero Layer, která zobrazuje důležité informace a návrhy na základě aktuálního kontextu. Tyto změny zvyšují uživatelskou přívětivost a umožňují řidičům efektivnější interakci s vozidlem.

Virtuální asistent MBUX nyní využívá kombinaci dvou pokročilých umělých inteligencí – ChatGPT-4o a Automotive AI Agent. Díky této integraci může vést vícekrokové dialogy a plynule přepínat mezi AI, aby poskytl co nejrelevantnější odpovědi. Asistent využívá Microsoft Bing pro online vyhledávání a Google Gemini s přístupem k Mapám Google, čímž se výrazně zlepšuje navigační systém a interakce s uživatelem.

Elektrické verze CLA budou těžit z pokročilé integrace navigace a nabíjecích služeb. Systém automaticky navrhuje nejrychlejší trasu se zohledněním nabíjecích zastávek a umožňuje rezervaci místa na nabíjecí stanici MB.CHARGE 15 minut před příjezdem. Novinkou je i schopnost asistenta rozpoznávat emoce řidiče a vizuálně indikovat svůj stav prostřednictvím animací, čímž se zvyšuje intuitivnost celého systému.

Virtuální asistent MBUX v novém Mercedesu-Benz CLA se dokáže přizpůsobit emocím řidiče a měnit barvu svého avataru ve tvaru hvězdy. V základním režimu je modrý (nebo červený u AMG Line CLA), ale pokud detekuje pozitivní náladu, změní se na zelenou. V případě vzteku či smutku pak přechází do oranžové nebo červené barvy.

Mercedes-Benz se snaží zpříjemnit zážitek z jízdy také novými zábavními funkcemi. Do modelu CLA přibude streamovací služba Disney+, která se následně rozšíří i do dalších modelů značky. Už nyní jsou k dispozici služby RIDEVU od Sony Pictures Entertainment a cloudová herní platforma Boosteroid.

Automobilka rovněž zdůraznila, že operační systém MB.OS je propojen s inteligentním cloudem Mercedes-Benz, což umožní pravidelné bezdrátové aktualizace. Poprvé se některé z těchto aktualizací zaměří i na asistenční systémy řízení, i když přesné detaily zatím nejsou známé.

Výroba nového CLA začne brzy v německém závodě Rastatt. Nejprve se budou vyrábět dva elektrické modely, následně do konce roku přibudou verze s hybridním pohonem.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.