Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Mercedes-Benz představil nový model CLA jako dosud nejchytřejší vůz své historie a první zcela nové generace vozidel. Automobilka slibuje revoluční technologické novinky, které posouvají interakci mezi řidičem a vozem na novou úroveň. Klíčovým prvkem inteligence modelu je čtvrtá generace infotainment systému MBUX.
MBUX, zkratka pro Mercedes-Benz User eXperience, debutoval v roce 2018 a od té doby se neustále vyvíjel. Nejnovější verze využívá umělou inteligenci od Microsoftu i Googlu a navíc integruje ChatGPT-4o. Díky tomu systém poskytuje přirozenější a dynamičtější hlasovou interakci, což řidičům umožňuje efektivnější ovládání vozu.
Systém běží na zcela novém operačním systému Mercedes-Benz Operating System (MB.OS), který byl vyvinut přímo automobilkou. MB.OS řídí nejen infotainment, ale také automatizované řízení, správu karoserie, komfortní funkce i systém nabíjení. CLA tak přináší propojený ekosystém, který sjednocuje všechny klíčové prvky vozu.
Řidiči budou s novým MBUX komunikovat přes až tři obrazovky v interiéru, přičemž systém využívá pokročilou grafiku poháněnou Unity Game Engine. Nastavení známé jako Superscreen přináší modernizované rozhraní s novými prvky ovládání a vizualizace, čímž zajišťuje intuitivní uživatelský zážitek.
Mercedes-Benz vylepšil svůj infotainment systém Superscreen, který nyní umožňuje zobrazování naposledy použitých aplikací a možnost přizpůsobení ikon do individuálně pojmenovaných složek. Zůstává klíčová funkce MBUX Zero Layer, která zobrazuje důležité informace a návrhy na základě aktuálního kontextu. Tyto změny zvyšují uživatelskou přívětivost a umožňují řidičům efektivnější interakci s vozidlem.
Virtuální asistent MBUX nyní využívá kombinaci dvou pokročilých umělých inteligencí – ChatGPT-4o a Automotive AI Agent. Díky této integraci může vést vícekrokové dialogy a plynule přepínat mezi AI, aby poskytl co nejrelevantnější odpovědi. Asistent využívá Microsoft Bing pro online vyhledávání a Google Gemini s přístupem k Mapám Google, čímž se výrazně zlepšuje navigační systém a interakce s uživatelem.
Elektrické verze CLA budou těžit z pokročilé integrace navigace a nabíjecích služeb. Systém automaticky navrhuje nejrychlejší trasu se zohledněním nabíjecích zastávek a umožňuje rezervaci místa na nabíjecí stanici MB.CHARGE 15 minut před příjezdem. Novinkou je i schopnost asistenta rozpoznávat emoce řidiče a vizuálně indikovat svůj stav prostřednictvím animací, čímž se zvyšuje intuitivnost celého systému.
Virtuální asistent MBUX v novém Mercedesu-Benz CLA se dokáže přizpůsobit emocím řidiče a měnit barvu svého avataru ve tvaru hvězdy. V základním režimu je modrý (nebo červený u AMG Line CLA), ale pokud detekuje pozitivní náladu, změní se na zelenou. V případě vzteku či smutku pak přechází do oranžové nebo červené barvy.
Mercedes-Benz se snaží zpříjemnit zážitek z jízdy také novými zábavními funkcemi. Do modelu CLA přibude streamovací služba Disney+, která se následně rozšíří i do dalších modelů značky. Už nyní jsou k dispozici služby RIDEVU od Sony Pictures Entertainment a cloudová herní platforma Boosteroid.
Automobilka rovněž zdůraznila, že operační systém MB.OS je propojen s inteligentním cloudem Mercedes-Benz, což umožní pravidelné bezdrátové aktualizace. Poprvé se některé z těchto aktualizací zaměří i na asistenční systémy řízení, i když přesné detaily zatím nejsou známé.
Výroba nového CLA začne brzy v německém závodě Rastatt. Nejprve se budou vyrábět dva elektrické modely, následně do konce roku přibudou verze s hybridním pohonem.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.