Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Mercedes-Benz představil nový model CLA jako dosud nejchytřejší vůz své historie a první zcela nové generace vozidel. Automobilka slibuje revoluční technologické novinky, které posouvají interakci mezi řidičem a vozem na novou úroveň. Klíčovým prvkem inteligence modelu je čtvrtá generace infotainment systému MBUX.
MBUX, zkratka pro Mercedes-Benz User eXperience, debutoval v roce 2018 a od té doby se neustále vyvíjel. Nejnovější verze využívá umělou inteligenci od Microsoftu i Googlu a navíc integruje ChatGPT-4o. Díky tomu systém poskytuje přirozenější a dynamičtější hlasovou interakci, což řidičům umožňuje efektivnější ovládání vozu.
Systém běží na zcela novém operačním systému Mercedes-Benz Operating System (MB.OS), který byl vyvinut přímo automobilkou. MB.OS řídí nejen infotainment, ale také automatizované řízení, správu karoserie, komfortní funkce i systém nabíjení. CLA tak přináší propojený ekosystém, který sjednocuje všechny klíčové prvky vozu.
Řidiči budou s novým MBUX komunikovat přes až tři obrazovky v interiéru, přičemž systém využívá pokročilou grafiku poháněnou Unity Game Engine. Nastavení známé jako Superscreen přináší modernizované rozhraní s novými prvky ovládání a vizualizace, čímž zajišťuje intuitivní uživatelský zážitek.
Mercedes-Benz vylepšil svůj infotainment systém Superscreen, který nyní umožňuje zobrazování naposledy použitých aplikací a možnost přizpůsobení ikon do individuálně pojmenovaných složek. Zůstává klíčová funkce MBUX Zero Layer, která zobrazuje důležité informace a návrhy na základě aktuálního kontextu. Tyto změny zvyšují uživatelskou přívětivost a umožňují řidičům efektivnější interakci s vozidlem.
Virtuální asistent MBUX nyní využívá kombinaci dvou pokročilých umělých inteligencí – ChatGPT-4o a Automotive AI Agent. Díky této integraci může vést vícekrokové dialogy a plynule přepínat mezi AI, aby poskytl co nejrelevantnější odpovědi. Asistent využívá Microsoft Bing pro online vyhledávání a Google Gemini s přístupem k Mapám Google, čímž se výrazně zlepšuje navigační systém a interakce s uživatelem.
Elektrické verze CLA budou těžit z pokročilé integrace navigace a nabíjecích služeb. Systém automaticky navrhuje nejrychlejší trasu se zohledněním nabíjecích zastávek a umožňuje rezervaci místa na nabíjecí stanici MB.CHARGE 15 minut před příjezdem. Novinkou je i schopnost asistenta rozpoznávat emoce řidiče a vizuálně indikovat svůj stav prostřednictvím animací, čímž se zvyšuje intuitivnost celého systému.
Virtuální asistent MBUX v novém Mercedesu-Benz CLA se dokáže přizpůsobit emocím řidiče a měnit barvu svého avataru ve tvaru hvězdy. V základním režimu je modrý (nebo červený u AMG Line CLA), ale pokud detekuje pozitivní náladu, změní se na zelenou. V případě vzteku či smutku pak přechází do oranžové nebo červené barvy.
Mercedes-Benz se snaží zpříjemnit zážitek z jízdy také novými zábavními funkcemi. Do modelu CLA přibude streamovací služba Disney+, která se následně rozšíří i do dalších modelů značky. Už nyní jsou k dispozici služby RIDEVU od Sony Pictures Entertainment a cloudová herní platforma Boosteroid.
Automobilka rovněž zdůraznila, že operační systém MB.OS je propojen s inteligentním cloudem Mercedes-Benz, což umožní pravidelné bezdrátové aktualizace. Poprvé se některé z těchto aktualizací zaměří i na asistenční systémy řízení, i když přesné detaily zatím nejsou známé.
Výroba nového CLA začne brzy v německém závodě Rastatt. Nejprve se budou vyrábět dva elektrické modely, následně do konce roku přibudou verze s hybridním pohonem.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.