Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Lamborghini stále plánuje uvést svůj první elektromobil do roku 2030 a slibuje extrémní výkon až 2 000 koní. Generální ředitel Volkswagen Group Oliver Blume potvrdil, že vůz bude jezdit na exkluzivní platformě Porsche určené pro luxusní a výkonné značky, včetně Audi a Bentley.
"Je to velmi specifické nastavení pro Lamborghini," řekl Blume pro Autocar. Platforma umožní napětí až 980 V a elektromobil se bude inspirovat konceptem Lanzador z roku 2023 – zachová zvýšené odpružení i dvoudveřovou karoserii.
Lamborghini si u svého prvního elektromobilu neklade žádné malé cíle. Koncept Lanzador nabídl výkon 1 341 koní, což odpovídá jednomu megawattu, a podle šéfa značky Stephana Winkelmanna sériová verze nabídne minimálně stejná čísla. Dva elektromotory zajistí pohon všech kol a výroba bude probíhat v tradiční továrně v italské Sant’Agatě.
Původní plán počítal s uvedením vozu v roce 2028, ale Lamborghini termín posunulo o rok. Přesto je vedení přesvědčené, že se bude jednat o komerční hit. „Očekáváme prodeje na úrovni nového modelu Temerario,“ tvrdí Winkelmann, přestože šéf Rimacu Mate Rimac nedávno připustil, že zákazníci z nejvyšších segmentů nejsou elektromobilům příliš nakloněni.
„Slibuji, že to bude typické Lamborghini, něco velmi emotivního,“ dodává Oliver Blume.
Už samotný koncept představil model Lamborghini, který přináší odvážnou vizi elektrického gran turisma s uspořádáním 2+2, které nezapře ikonický design značky. Ostré hrany, klínovitá silueta a nezaměnitelná příď definují nový segment „Ultra GT“, jak jej nazývá šéf automobilky Stephan Winkelmann: „Tímto konceptem zahajujeme nový automobilový segment, který nabídne zákazníkům jedinečný zážitek z jízdy.“
Pod kapotou se ukrývají dva elektromotory – jeden na každé nápravě – což vozu zajišťuje pohon všech kol a schopnost zvládat nejen zatáčky, ale i lehčí terén. K tomu přispívá i zvýšená světlá výška. Lamborghini klade důraz na aerodynamiku, přičemž aktivní prvky pomáhají optimalizovat dojezd při běžné jízdě a generovat maximální přítlak při ostrém tempu.
Interiér je navržen tak, aby řidiči poskytl pocit pilota stíhačky – ergonomie, moderní technologie i udržitelné materiály, včetně recyklovaných vláken z 3D tisku, definují jeho charakter.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.