Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
Diplomaté sdělili, že zvýšení cel podpořilo deset zemí včetně Francie a Itálie, zatímco pět zemí včetně Německa, Maďarska a Slovenska hlasovalo proti a dvanáct včetně Česka se zdrželo. K zablokování návrhu by byla potřeba kvalifikovaná většina, což znamená 15 členských států, které představují 65 % obyvatelstva Unie.
Schválení cel podle Euronews.com znamená, že EK má nyní volnou ruku k rozhodnutí o dalším postupu. Očekává se, že právní text zveřejní do konce října, a cla by mohla začít platit následující den po publikaci.
EK však přislíbila, že bude pokračovat v rozhovorech s Čínou s cílem najít alternativní řešení. Německo a Maďarsko varují před možným vznikem obchodní války s Čínou.
Dodatečná cla byla předběžně schválena již v červenci po vyšetřování, které dospělo k závěru, že čínští výrobci elektromobilů získávají nespravedlivé státní dotace.
Brusel argumentuje, že tato cla mají chránit evropské výrobce automobilů v klíčovém sektoru, který poskytuje práci asi 14 milionům lidí po celé Unii. Pro srovnání, Spojené státy a Kanada nedávno uvalily na čínské elektromobily dovozní cla ve výši 100 %.
Proti návrhu cel hlasovaly Německo, Maďarsko, Slovensko, Slovinsko a Malta. Německý průmysl, včetně koncernu Volkswagen a svazu automobilového průmyslu VDA, varuje, že tato opatření nezvýší konkurenceschopnost evropských automobilek a může dojít k eskalaci obchodního sporu.
Volkswagen i Mercedes-Benz vyzvaly Evropskou komisi, aby se pokusila dosáhnout diplomatického řešení a zavedení cel odložila.
Navzdory těmto obavám EK pokračuje v jednáních s Čínou s nadějí, že nalezne méně konfrontační řešení, které by zabránilo obchodnímu konfliktu a zároveň ochránilo evropský automobilový trh před nespravedlivou konkurencí.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).