Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
Diplomaté sdělili, že zvýšení cel podpořilo deset zemí včetně Francie a Itálie, zatímco pět zemí včetně Německa, Maďarska a Slovenska hlasovalo proti a dvanáct včetně Česka se zdrželo. K zablokování návrhu by byla potřeba kvalifikovaná většina, což znamená 15 členských států, které představují 65 % obyvatelstva Unie.
Schválení cel podle Euronews.com znamená, že EK má nyní volnou ruku k rozhodnutí o dalším postupu. Očekává se, že právní text zveřejní do konce října, a cla by mohla začít platit následující den po publikaci.
EK však přislíbila, že bude pokračovat v rozhovorech s Čínou s cílem najít alternativní řešení. Německo a Maďarsko varují před možným vznikem obchodní války s Čínou.
Dodatečná cla byla předběžně schválena již v červenci po vyšetřování, které dospělo k závěru, že čínští výrobci elektromobilů získávají nespravedlivé státní dotace.
Brusel argumentuje, že tato cla mají chránit evropské výrobce automobilů v klíčovém sektoru, který poskytuje práci asi 14 milionům lidí po celé Unii. Pro srovnání, Spojené státy a Kanada nedávno uvalily na čínské elektromobily dovozní cla ve výši 100 %.
Proti návrhu cel hlasovaly Německo, Maďarsko, Slovensko, Slovinsko a Malta. Německý průmysl, včetně koncernu Volkswagen a svazu automobilového průmyslu VDA, varuje, že tato opatření nezvýší konkurenceschopnost evropských automobilek a může dojít k eskalaci obchodního sporu.
Volkswagen i Mercedes-Benz vyzvaly Evropskou komisi, aby se pokusila dosáhnout diplomatického řešení a zavedení cel odložila.
Navzdory těmto obavám EK pokračuje v jednáních s Čínou s nadějí, že nalezne méně konfrontační řešení, které by zabránilo obchodnímu konfliktu a zároveň ochránilo evropský automobilový trh před nespravedlivou konkurencí.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.
Dvaatřicetiletý jezdec ze Zlína se v rally pohybuje od roku 2014. Letos usedne opět do vozu Opel Corsa Rally 4. Využili jsme pauzu mezi závody a zeptali se jej mimo jiné, na soupeření se svým bratrem Janem Surovičem, který se v rally také pohybuje.
Šestatřicetiletý Michal Srb patři do rallysprintového inventáře. O tom, že je rychlý, přesvědčil už mnohokrát, ale občas mu chybělo potřebné štěstí. Vloni to opět cinklo a „Majkl“ získal cenný skalp do své sbírky.