Před týdnem jsme se zúčastnili testování této elektrické novinky na Mallorce, kde jsme měli možnost vyzkoušet dvě různě silné motorizace a rovněž jiné výbavové stupně s jiným podvozkem. Získali jsme tak první jízdní zážitky, které později doplníme o klasický týdenní test, kde se zaměříme na podrobnosti. Dnešní otázka je jasná – jsou první dojmy pozitivní a měli byste se o tohoto nováčka začít zajímat?
Nový Elroq jsme řádně otestovali s Mílou z WeAreCarFans, zde se můžete podívat na naše jízdní dojmy:Proč jméno Elroq? Mělo jít o elektrický Karoq, takže když spojíme tyto dva názvy, vznikne Elroq. Ačkoliv se jedná o středně veliké SUV, tak stojí na platformě MEB, kterou známe například z většího Enyaqu. Aktuálně jsou v nabídce dvě motorizace s různou kapacitou baterie. Slabší verze s označením 50 disponuje baterií s využitelnou kapacitou 52 kWh a motorem o výkonu 125 kW. Silnější verze 85 nabídne 77 kWh baterii a výkon elektromotoru 210 kW. V obou případech je poháněná zadní náprava, přičemž v roce 2025 dorazí i verze s pohonem všech kol.
Na výběr jsou tři výbavy – Essence, Selection a Sportline. Základní cenovka ve verzi Essence 50 činí 799 tisíc včetně DPH, což není vůbec špatné, vezmeme-li v potaz dostatečnou dynamiku, dojezd v ideálních podmínkách až 375 km a bohatou základní výbavu, kde nechybí například 19 palcová kola, automatická klimatizace, veliký 13 palcový infotainment včetně Car Play, multifunkční kožený volant, parkovací kamera vzadu, LED světlomety a mnoho dalšího.
Jízda Elroq 85 Sportline
Prvním variantou, kterou jsme vyzkoušeli bylo prakticky to nejlepší – sportovně střižená verze Sportline, která vozu dodává ten správný šmrnc a pod kapotou silnější motor (210 kW a 545 Nm) s větší baterkou (77 kWh). Nabíjecí výkon činí až 175 kW a na 80% by měl nabít baterii za 28 minut. Slabší AC nabíječka s výkonem 11 kW nabije vůz do 100 % za 8 hodin. Dojezd této verze by měl činit až 565 km. Novinkou je také manuální předehřev baterie.
Během prvních kilometrů jsme přejeli nespočet zpomalovacích prahů a byli překvapeni, jak rychle je možné je s Elroqem v pohodlí přejet. Byly sice o něco pozvolnější, než ty v Česku, ale i tak je v rychlostech kolem 40 – 50 km/h příplatkové adaptivní tlumiče DCC žehlí skvěle. Podvozek je celkově příjemně tuhý a do karoserie nepropouští žádné velké rázy ani bouchání, čehož jsme se v kombinaci s 20 palcovými disky původně trochu báli. Potěší také velice dobré odhlučnění a opravdu vynikající rejd. Jízdě ve městě tedy není co vytknout.
Po výjezdu z hlavního města nás čeká okruh v kopcích, kde jsou krásné silnice a nespočet krásných zatáček. Vozovka je místy trochu mokrá, takže je nutné jet opatrně. I se zapnutým protiprokluzem občas zadní část při razantnějším průjezdu lehce vybočí a utáhne tak stopu, velmi rychle však zasáhne systém ESP, přibrzdí potřebná kola a vůz srovná. Jsou zde pneumatiky Hankook, ty zadní mají rozměr 255/45/20, přední „jen“ 235/50/20.
Na suché vozovce lehce zrychluji a líbí se mi, jak ochotně se Elroq vrhá do zatáček. Celkově je skvěle vyvážený a nedotáčivost jako by ani neznal. Člověk by ani neřekl, že tento kus váží 2119 kilogramů. Potěší i brzdy, které mají silný účinek a většina řidičů je ani při svižné jízdě neunaví. Dynamika je pro většinu řidičů více než dostačující, ale žádného trhače asfaltu také nečekejte. Akcelerace na 100 km/h zabere 6,6 vteřin a maximální rychlost je omezena na 180 km/h.
Pochvalu si však zaslouží interiér, který je defakto zmenšenou verzí Enyaqu. Jsou zde kvalitní materiály a celkově ke zpracování nemám výtky. Potěší výborná sedadla, která poskytují jak pohodlí, tak solidní boční vedení.
Zadní cestující mají prostoru nad hlavou i před koleny více, než by bylo třeba. Kufr pojme 470 litrů, což není špatné, ale já osobně bych ubral trochu prostoru pro zadní pasažéry a přidal pár desítek litrů do zavazadelníku. Ocenit je potřeba síťku pod zadním platem, kam se vejde nabíjecí kabel a už nemusí být jen tak pohozen v kufru.
Ovládání vozu je prakticky stejné, jako u Enyaqu. Při každém startu je nutno vypnout otravné pípání při překročení maximální povolené rychlosti. Já ještě vypínám vedení v pruzích. Je škoda, že to nelze vypnout poslepu na multifunkčním volantu, jako třeba u nedávno testované Octavie. Vůbec nejlepší by bylo, kdyby zde bylo jedno konfigurovatelné tlačítko, které vypne ty asistenty, které si v nastavení zaškrtnu. Druhou možností by bylo naučit hlasovou asistentku Lauru, aby vypnula konkrétní asistenty, které řeknu, což aktuálně bohužel nezvládá.
Jízda Elroq 50 Selection
Jako druhý vůz jsme sáhli po základní motorizaci 50 s menší baterkou v nižší výbavě Selection a bez adaptivního podvozku. Byla zde ovšem 20 palcové kola Vega. Jízdní komfort je o trochu horší, než u předešlé verze s dvojitými skly a adaptivními tlumiči DCC, ale stále nerovnosti žehlí lépe, než drtivá většina vozů na platformě MQB (Karoq, Octavia, Golf, Tiguan atd.).
Odhlučnění je i s obyčejnými skly solidní a pochvalu si také zaslouží kvalitní zpracování a materiály v interiéru. Lepší by však byla klasická dveřní madla či podélně stavitelná loketní opěrka.
Celkově je proti silnější verzi největším rozdílem dynamika, která je podstatně vlažnější, avšak po městě stále naprosto dostatečná. Akcelerace na stovku zabere 9 vteřin a maximální rychlost činí 160 km/h. Výkon motoru činí 125 kW a kroutící moment 310 Nm. Doba nabíjení na výkonné nabíječce do 80% zabere 25 minut, maximální nabíjecí výkon činí 145 kW. Pokud budete nabíjet na pomalejší 11 kW nabíjecí stanici, tak to do plna zabere 5,5 hod. Hmotnost vozu činí 1949 kg, což je o 170 kg méně, než u silnější motorizace. I u této slabší verze je nutné vyzdvihnout mimořádný rejd, díky kterému se Elroq bez problému otočí na této malé točně.
Závěr
Škoda Elroq je povedený elektromobil, který nabízí ideální vnější rozměry, dostatek prostoru uvnitř, výborný podvozek a vynikající rejd, díky čemuž se s ním skvěle jezdí po městě, ale zároveň hravě zvládá dálnici či okresky, kde působí i přes vyšší hmotnost podstatně lehčím dojmem. Další pochvalu si zaslouží simply clever prvky a interiér, který je zmenšeninou toho v Enyaqu, což je z pohledu kvality zpracování veliké plus. Slabším místem je pak zbytečně složité vypínání asistentů, které by mělo jít řešit poslepu a neodvádět pozornost od řízení. Na více dojmů včetně spotřeby či fungování v náročnějších podmínkách si budeme muset počkat na klasický týdenní test. Už teď ovšem můžeme s klidem říci, že plánujete-li koupi elektromobilu v této cenové hladině, tak byste ve svém výběru neměli Elroq opomenout.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?