Před týdnem jsme se zúčastnili testování této elektrické novinky na Mallorce, kde jsme měli možnost vyzkoušet dvě různě silné motorizace a rovněž jiné výbavové stupně s jiným podvozkem. Získali jsme tak první jízdní zážitky, které později doplníme o klasický týdenní test, kde se zaměříme na podrobnosti. Dnešní otázka je jasná – jsou první dojmy pozitivní a měli byste se o tohoto nováčka začít zajímat?
Nový Elroq jsme řádně otestovali s Mílou z WeAreCarFans, zde se můžete podívat na naše jízdní dojmy:
Video: |
Proč jméno Elroq? Mělo jít o elektrický Karoq, takže když spojíme tyto dva názvy, vznikne Elroq. Ačkoliv se jedná o středně veliké SUV, tak stojí na platformě MEB, kterou známe například z většího Enyaqu. Aktuálně jsou v nabídce dvě motorizace s různou kapacitou baterie. Slabší verze s označením 50 disponuje baterií s využitelnou kapacitou 52 kWh a motorem o výkonu 125 kW. Silnější verze 85 nabídne 77 kWh baterii a výkon elektromotoru 210 kW. V obou případech je poháněná zadní náprava, přičemž v roce 2025 dorazí i verze s pohonem všech kol.
Na výběr jsou tři výbavy – Essence, Selection a Sportline. Základní cenovka ve verzi Essence 50 činí 799 tisíc včetně DPH, což není vůbec špatné, vezmeme-li v potaz dostatečnou dynamiku, dojezd v ideálních podmínkách až 375 km a bohatou základní výbavu, kde nechybí například 19 palcová kola, automatická klimatizace, veliký 13 palcový infotainment včetně Car Play, multifunkční kožený volant, parkovací kamera vzadu, LED světlomety a mnoho dalšího.
Jízda Elroq 85 Sportline
Prvním variantou, kterou jsme vyzkoušeli bylo prakticky to nejlepší – sportovně střižená verze Sportline, která vozu dodává ten správný šmrnc a pod kapotou silnější motor (210 kW a 545 Nm) s větší baterkou (77 kWh). Nabíjecí výkon činí až 175 kW a na 80% by měl nabít baterii za 28 minut. Slabší AC nabíječka s výkonem 11 kW nabije vůz do 100 % za 8 hodin. Dojezd této verze by měl činit až 565 km. Novinkou je také manuální předehřev baterie.
Během prvních kilometrů jsme přejeli nespočet zpomalovacích prahů a byli překvapeni, jak rychle je možné je s Elroqem v pohodlí přejet. Byly sice o něco pozvolnější, než ty v Česku, ale i tak je v rychlostech kolem 40 – 50 km/h příplatkové adaptivní tlumiče DCC žehlí skvěle. Podvozek je celkově příjemně tuhý a do karoserie nepropouští žádné velké rázy ani bouchání, čehož jsme se v kombinaci s 20 palcovými disky původně trochu báli. Potěší také velice dobré odhlučnění a opravdu vynikající rejd. Jízdě ve městě tedy není co vytknout.
Po výjezdu z hlavního města nás čeká okruh v kopcích, kde jsou krásné silnice a nespočet krásných zatáček. Vozovka je místy trochu mokrá, takže je nutné jet opatrně. I se zapnutým protiprokluzem občas zadní část při razantnějším průjezdu lehce vybočí a utáhne tak stopu, velmi rychle však zasáhne systém ESP, přibrzdí potřebná kola a vůz srovná. Jsou zde pneumatiky Hankook, ty zadní mají rozměr 255/45/20, přední „jen“ 235/50/20.
Na suché vozovce lehce zrychluji a líbí se mi, jak ochotně se Elroq vrhá do zatáček. Celkově je skvěle vyvážený a nedotáčivost jako by ani neznal. Člověk by ani neřekl, že tento kus váží 2119 kilogramů. Potěší i brzdy, které mají silný účinek a většina řidičů je ani při svižné jízdě neunaví. Dynamika je pro většinu řidičů více než dostačující, ale žádného trhače asfaltu také nečekejte. Akcelerace na 100 km/h zabere 6,6 vteřin a maximální rychlost je omezena na 180 km/h.
Pochvalu si však zaslouží interiér, který je defakto zmenšenou verzí Enyaqu. Jsou zde kvalitní materiály a celkově ke zpracování nemám výtky. Potěší výborná sedadla, která poskytují jak pohodlí, tak solidní boční vedení.
Zadní cestující mají prostoru nad hlavou i před koleny více, než by bylo třeba. Kufr pojme 470 litrů, což není špatné, ale já osobně bych ubral trochu prostoru pro zadní pasažéry a přidal pár desítek litrů do zavazadelníku. Ocenit je potřeba síťku pod zadním platem, kam se vejde nabíjecí kabel a už nemusí být jen tak pohozen v kufru.
Ovládání vozu je prakticky stejné, jako u Enyaqu. Při každém startu je nutno vypnout otravné pípání při překročení maximální povolené rychlosti. Já ještě vypínám vedení v pruzích. Je škoda, že to nelze vypnout poslepu na multifunkčním volantu, jako třeba u nedávno testované Octavie. Vůbec nejlepší by bylo, kdyby zde bylo jedno konfigurovatelné tlačítko, které vypne ty asistenty, které si v nastavení zaškrtnu. Druhou možností by bylo naučit hlasovou asistentku Lauru, aby vypnula konkrétní asistenty, které řeknu, což aktuálně bohužel nezvládá.
Jízda Elroq 50 Selection
Jako druhý vůz jsme sáhli po základní motorizaci 50 s menší baterkou v nižší výbavě Selection a bez adaptivního podvozku. Byla zde ovšem 20 palcové kola Vega. Jízdní komfort je o trochu horší, než u předešlé verze s dvojitými skly a adaptivními tlumiči DCC, ale stále nerovnosti žehlí lépe, než drtivá většina vozů na platformě MQB (Karoq, Octavia, Golf, Tiguan atd.).
Odhlučnění je i s obyčejnými skly solidní a pochvalu si také zaslouží kvalitní zpracování a materiály v interiéru. Lepší by však byla klasická dveřní madla či podélně stavitelná loketní opěrka.
Celkově je proti silnější verzi největším rozdílem dynamika, která je podstatně vlažnější, avšak po městě stále naprosto dostatečná. Akcelerace na stovku zabere 9 vteřin a maximální rychlost činí 160 km/h. Výkon motoru činí 125 kW a kroutící moment 310 Nm. Doba nabíjení na výkonné nabíječce do 80% zabere 25 minut, maximální nabíjecí výkon činí 145 kW. Pokud budete nabíjet na pomalejší 11 kW nabíjecí stanici, tak to do plna zabere 5,5 hod. Hmotnost vozu činí 1949 kg, což je o 170 kg méně, než u silnější motorizace. I u této slabší verze je nutné vyzdvihnout mimořádný rejd, díky kterému se Elroq bez problému otočí na této malé točně.
Závěr
Škoda Elroq je povedený elektromobil, který nabízí ideální vnější rozměry, dostatek prostoru uvnitř, výborný podvozek a vynikající rejd, díky čemuž se s ním skvěle jezdí po městě, ale zároveň hravě zvládá dálnici či okresky, kde působí i přes vyšší hmotnost podstatně lehčím dojmem. Další pochvalu si zaslouží simply clever prvky a interiér, který je zmenšeninou toho v Enyaqu, což je z pohledu kvality zpracování veliké plus. Slabším místem je pak zbytečně složité vypínání asistentů, které by mělo jít řešit poslepu a neodvádět pozornost od řízení. Na více dojmů včetně spotřeby či fungování v náročnějších podmínkách si budeme muset počkat na klasický týdenní test. Už teď ovšem můžeme s klidem říci, že plánujete-li koupi elektromobilu v této cenové hladině, tak byste ve svém výběru neměli Elroq opomenout.
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.