Statistiky hovoří neúprosně. Zatímco v celé EU činí podíl elektromobilů na prodejích nových osobních vozů už 13,2 %, v ČR je to pouhých 2,7 %. Tedy pětkrát méně. Konkrétně se za tři čtvrtletí letošního roku prodalo v EU přes 1,1 milionu osobních elektromobilů, v ČR pouze 4,6 tisíce. Vyplývá to za aktuálních statistik serveru Čistá doprava a České leasingové a finanční asociace (ČLFA). Více než čtvrtinu nově prodaných elektromobilů v ČR financovaly členské společnosti ČLFA.
„Čeští zákazníci si i v důsledku malé státní podpory elektromobility ve srovnání s vyspělými zeměmi trnitě hledají cestu k oblibě těchto bezemisních dopravních prostředků. Věříme, že se situace i u nás začne obracet k lepšímu. Podle průzkumu poradenské společnosti EY se 40 % firem zajímá o ekologický dopad svého vozového parku a 20 % je ochotno akceptovat vyšší ceny za elektromobily s nižším dopadem na životní prostředí,“ uvedla Jana Hanušová, předsedkyně představenstva ČLFA. Jak dále doplnila: „Již nyní financujeme nákup každého čtvrtého elektromobilu v ČR. S rostoucím zájmem firemních klientů a plánovanou státní podporou poroste i příspěvek našich členů při přechodu na bezemisní dopravu.“
Hlavním produktem, který využívají klienti finančních společností ČLFA k financování nákupu nových elektromobilů, je podnikatelský úvěr (54 %). Na operativní leasing připadá 39 %, zbytek tvoří finanční leasing (2 %) a spotřebitelské úvěry, které se podílejí na financování elektromobilů 5 %.
Zvýhodnění nestačí, dotace ke koupi dotlačí...
ČLFA vítá daňová zvýhodnění k podpoře elektromobility obsažená ve vládním konsolidačním balíčku, zejména prodloužení mimořádných odpisů u bezemisních vozidel pro dalších 5 let nebo nižší zdanění soukromého užívání služebního bezemisního automobilu pro zaměstnance v úrovni 0,25 % vstupní ceny vozidla a předpokládá, že Česká republika postoupí i v přípravě podpory prodejů ekologických vozidel. Věří, že stát, například i po vzoru Polska, přistoupí časem i k finanční podpoře domácností při nákupu elektromobilů.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?