Analytický tým Picodi.com prozkoumal změny cen paliva v různých zemích a vypočítal, kolik litrů benzínu si může dovolit průměrný Čech v roce 2020.
Levnější benzínZ průzkumu vyplývá, že až v 39 zemích jsou letos nižší než vloni. Největší pokles cen je v Bosně a Hercegovině (−17,8%), na Ukrajině (−15,4%) a v Rumunsku (−14%). V Česku cena paliva klesla o 8,7% (16. místo v žebříčku). O něco menší pokles byl zaznamenán v Maďarsku (−8,6%), v Německu (−8,1%) nebo v Itálii (−6,0%). U našich sousedů na Slovensku šly ceny ještě níž, o 9,2% a v Polsku až o 10,2%. Je zajímavé, že v Rusku se cena paliva zvýšila o 0,8% a v Bělorusku dokonce až o 12,4%. Nejlevnější benzín mohou řidiči přesto nakoupit právě v Rusku, kde litr vyjde v přepočtu na 58 centů. Nejdražší palivo je naopak k dostání v Nizozemsku, až 1,58 € za litr.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Porovnání cen paliva za první polovinu 2020 s aktuálními informacemi ohledně průměrných mezdŠvýcarsko a Lucembursko se již druhým rokem drží na žebříčku nejlepšího poměru cen paliva a příjmů v Evropě. Za průměrnou mzdou si lidé v těchto zemích můžou koupit až 3 795 (Švýcarsko) nebo 3 320 (Lucembursko) litrů paliva. Dánsko uzavírá první trojku s 2 484 litry.
Podle Českého statistického úřadu, průměrná hrubá mzda činí 34 077 Kč (25 557 Kč – čistá mzda), což znamená, že Češi si za svůj plat můžou dovolit 881 litrů paliva (23. místo v žebříčku).Předběhlo nás Rakousko (1746 litrů), Německo (1938 litrů), ale také m.j Estonsko (915 litrů), Rusko (919 litrů), Itálie (929 litrů) nebo Malta (939 litrů). Naší severní a východní sousedé se umístili za námi – Poláci si koupí za průměrný plat 832 litrů benzínu a Slováci jen 694 litrů. Naopak na posledních třech příčkách skončili Moldavsko, Ukrajina a Albánie. V těchto zemích si za průměrnou mzdu člověk koupí 352, 345 a 239 litrů benzínu v daném pořadí.
Světové hodnocení cen palivaPrvní pozice ve světě patří zemím Perského zálivu. V Saúdské Arábii, Kataru a Kuvajtu si za průměrnou mzdu koupíte od 5 112 do 8 210 litrů paliva. Je však třeba poznamenat, že obyvatelé Kuvajtu si mohou dovolit o 139 litrů paliva méně, než za poslední rok. Na druhou stranu, obyvatelé Saúdské Arábie a Kataru si mohou v roce 2020 nakoupit přibližně o 4 933 a 1 603 litrů více paliva.
Nejhorší situace je na Kubě, kde si lidé za průměrný plat mohou dovolit pouze 28 litrů paliva (nárůst o 2 litry). Přestože Kubu na posledních příčkách doplňují Tádžikistán a Zambie, můžou si lidé v těchto zemích dovolit až sedmkrát více paliva, než obyvatelé karibského ostrova (151 a 219 litrů).
Ukázalo se, že v afrických ropných velmocích, jako například v Nigérii obyvatelé často nemají dostatek peněz na benzín. Přestože je tato země největším těžitelem ropy, a litr paliva stojí v přepočtu kolem 31 centů, je nicméně pro Nigerijce málo nedostupný. Naprostá většina místních totiž musí vyžít z několika dolary denně. Za průměrnou mzdu 165€ si natankujou jen 539 litrů paliva. S obdobnou situací se setkáváme v Rusku. I když tato velmoc je druhým největším producentem paliva na světě, obyvatelé si mohou koupit za svůj plat jen 919 litrů.
Za zmínku stojí ještě Venezuela. V této zemi vláda vytvořila nový systém omezení, v němž řidiči mohou nakoupit 120 litrů datovaného benzinu za zhruba 0,025 dolaru. Pokud je limit překročen, musí platit “obchodní cenu”, což je vyjde v přepočtu 0,5 $ za litr a pouze na 200 čerpacích stanicích. Za tu cenu ovšem měsíční minimální mzda stačí jen na 148 litrů paliva (120 dotovaných litrů a 28 litrů za plnou cenu), což je obrovský rozdíl oproti 14 miliardám litrů za poslední rok.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.