Francouzská automobilka PSA přesune veškerou výrobu z továrny v britském městě Ellesmere Port do kontinentální Evropy, pokud se závod v důsledku odchodu Británie z Evropské unie stane neziskovým. Podle britského listu Financial Times (FT) to uvedl generální ředitel podniku Carlos Tavares.
Továrna Ellesmere Port vyrábí automobily značky Astra, společnost PSA ji získala v roce 2017 v rámci převzetí značek Opel a Vauxhall od amerického konkurenta General Motors.
Podle Tavarese by firma v případě neuspokojivé podoby brexitu vyráběla nové verze automobilů Astra v jižní Evropě. To by pravděpodobně vedlo k uzavření britského závodu, který zaměstnává více než 1000 lidí, píše britský list.
"Upřímně řečeno bych preferoval výrobu v Ellesemere Port. Ale pokud budou podmínky špatné a nebude možné vyrábět se ziskem, musím chránit zbytek společnosti," řekl Tavares listu Financial Times. "Máme alternativu k Ellesmere Port," dodal.
Generální ředitel britského Svazu výrobců a prodejců automobilů (SMMT) Mike Hawes minulý týden nového premiéra Borise Johnsona varoval, že případný odchod Británie z Evropské unie bez dohody představuje existenční riziko pro britský automobilový průmysl.
"Jsme vysoce integrováni s Evropou a brexit bez dohody by vedl k obrovským celním nákladům a k výpadkům, které by ohrozily výrobu," napsal Hawes v dopise premiérovi. "Brexit bez dohody představuje existenční hrozbu pro naše odvětví," dodal.
Některé významné automobilové společnosti už dříve varovaly před negativními dopady nových cel a vyšší administrativní zátěže v případě brexitu bez dohody. Americká automobilka Ford například v lednu uvedla, že pokud Spojené království opustí Evropskou unii bez dohody, mohlo by ji to stát až miliardu dolarů (zhruba 23 miliard Kč).
Dřívější údaje SMMT ukázaly, že investice do automobilového průmyslu v Británii se loni kvůli obavám ohledně brexitu propadly téměř o polovinu na 589 milionů liber (16,7 miliardy Kč). Výroba aut v Británii loni podle SMMT klesla o devět procent na pětileté minimum 1,52 milionu. Zaznamenala tak nejprudší pokles od hospodářské recese z let 2008 a 2009.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?