Fúze automobilek Renault Groupe a FCA? Spojením by vznikl třetí největší výrobce aut světa

ČTK / AutoRoad.cz, 27. května 2019, 16:40 Google+

Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) jedná o fúzi s francouzským Renaultem. Spojením by vznikl třetí největší výrobce automobilů na světě za společnostmi Toyota a Volkswagen. Sloučený podnik by ročně vyráběl zhruba 8,7 milionu aut. Fiat dnes uvedl, že 50 procent nového podniku by připadlo akcionářům FCA a 50 procent by vlastnili akcionáři Renaultu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Koláž: AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Na jednání obou automobilek o chystaném spojení už v sobotu upozornily zdroje listu Financial Times (FT). Francouzská firma přijetí nabídky od FCA dnes potvrdila a oznámila, že její dozorčí rada se o ní poradí a následně se k ní písemně vyjádří.

"Navrhovaná fúze by dala vznik globálnímu výrobci automobilů, který by byl vynikající co do příjmů, objemu, ziskovosti a technologií a byl by prospěšný také pro akcionáře," uvedl ve svém oznámení Fiat Chrysler. Mezi oběma společnostmi se prý už jednalo také o určení produktů a regionů pro spolupráci. Ročně by podniky mohly ušetřit pět miliard eur (129 miliard Kč). Fiat Chrysler zdůraznil, že spojení by nevedlo k žádnému uzavírání nynějších továren.

Francouzská vláda, která v Renaultu vlastní 15procentní podíl a je jeho největším akcionářem, dnes vyjádřila s plánovanou fúzí opatrný souhlas. "Samozřejmě se musíme podívat na podmínky, za kterých bude dohoda uzavřena," řekla mluvčí vlády Sibeth Ndiayeová a dodala, že pro Evropu jako celek je dobré vytvářet průmyslové giganty.

Italská vláda už avizovala, že bude v chystané alianci FCA - Renault hájit národní zájmy, řekl dnes televizi La7 Claudio Borghi z italské vládní strany Liga. Vláda by si podle ní mohla říci o podíl v chystaném podniku, aby byla ve stejné pozici jako francouzský kabinet. Podíl francouzského státu v Renaultu Borghi označil za anomálii.

Předsedou správní rady nového podniku by podle zdrojů agentury Reuters mohl být John Elkann z rodiny Agnelliových, která má pod kontrolou 29procentní podíl v FCA. Předseda představenstva Renaultu Jean-Dominique Senard by se podle jednoho ze zdrojů stal výkonným ředitelem.

Japonská automobilka Nissan, v níž Renault vlastní podíl 43,4 procenta, by podle současného záměru mohla do jedenáctičlenného představenstva nově zformovaného podniku nominovat svého zástupce. Nissan a Mitsubishi by jako alianční partneři mohli podle FCA díky plánované fúzi těžit z odhadované roční úspory kolem jedné miliardy eur.

Renault už dlouho tvoří alianci s japonskými automobilkami Nissan a Mitsubishi. V této trojici loni prodaly 10,76 milionu automobilů. Pokud by se k nim přidaly vozy od FCA, bylo by to více než 15 milionů vozů. Tím by výrazně předstihly německou automobilku Volkswagen, která loni prodala 10,83 milionu vozů.

V portfoliu FCA jsou mimo jiné značky Alfa Romeo, Fiat, Chrysler, Dodge, Jeep nebo Maserati. Skupina uvádí, že zaměstnává 199.000 lidí.

Tlak na spolupráci výrobců automobilů zvyšuje potřeba elektrifikace, investic do technologií pro propojená a autonomní vozidla a také zpřísnění emisních předpisů.

Akcie obou automobilek na záměr fúze reagovaly prudkým růstem. Akcie Fiatu po zahájení obchodování přidávaly na burze v Miláně až 19 procent, než zisk zmírnily na deset procent. Akcie Renaultu si v Paříži připisovaly až 16 procent, později nárůst zmírnily na 13 procent. Akcie Volkswagenu ve Frankfurtu nad Mohanem pak měly k dobru asi 0,2 procenta, hlavní index DAX vykazoval růst o 0,4 procenta.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Fúze automobilek Renault Groupe a FCA? Spojením by vznikl třetí největší výrobce aut světa

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Toyota chce řešit ucpaná města elektrickými letadly podobnými dronům

O LEVEL VÝŠ a za pár minut? Toyota brzy nabídne eVTOL jako řešení ucpaných měst

Ilustrační foto

Pozor na limity povinného ručení, nemusí vždy stačit!

Škoda Kodiaq RS ABT

Škoda Kodiaq RS ABT, rekordman ještě rychlejší

Hongqi CA770 Dakar

Nejpodivnější auta letošního Dakaru? Pravděpodobně čínské vládní limuzíny

Autobazary

Triky, proč je lepší kupovat ojeté auto v zimě. Co vše ukáží nepříznivé podmínky?

Škoda Kamiq Scoutline

ŠKODA KAMIQ SCOUTLINE, to je městské SUV s dobrodružným vzhledem

mitsubishi l200

Test: Mitsubishi L200 Double Cab, oldschoolový parťák s diamanty ve znaku

Škoda Octavia Liftback

NOVÁ ŠKODA OCTAVIA LIFTBACK se rozjíždí za zákazníky

Honda Civic Type R

Modernizovaná Honda Civic Type-R se chce vrátit na post krále hot-hatch

Brussels-Motor-Show

Jsou PHEV trumfem výrobců automobilů pro rok 2020?

reklama

Doporučujeme

Šestý žákovský vůz Škoda se jmenuje Mountiaq

Škoda poodhaluje chystaný pickup Mountiaq, jeho základem je Kodiaq

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. NOVÁ ŠKODA OCTAVIA LIFTBACK se rozjíždí za zákazníky

  2. Triky, proč je lepší kupovat ojeté auto v zimě. Co vše ukáží nepříznivé podmínky?

  3. ŠKODA KAMIQ SCOUTLINE, to je městské SUV s dobrodružným vzhledem

  4. Pozor na limity povinného ručení, nemusí vždy stačit!

  5. Test: Mitsubishi L200 Double Cab, oldschoolový parťák s diamanty ve znaku

  6. Škoda Kodiaq RS ABT, rekordman ještě rychlejší

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud