Všichni příznivci Tesly s napětím očekávali, jaké finanční výsledky přinese první čtvrtletí roku 2019. Sama automobilka sice varovala, že čísla nemusí být příliš veselá, nicméně skutečnost zřejmě předčila i ty nejtemnější obavy. Tesla totiž vykázala ztrátu 702 milionů dolarů a počet doručených automobilů klesl o nezanedbatelných 31 %.
Zveřejnění čtvrtletích ekonomických výsledků automobilky Tesla je vždy očekávanou událostí jak pro její příznivce, tak odpůrce. A nad nově zveřejněnými daty si budou mnout ruce především členové té druhé skupiny, neboť Tesle se od ledna do března tohoto roku příliš nedařilo.
Zatímco agentura Bloomberg předpovídala obrat automobilky okolo 4.84 miliardy dolarů, skutečný obrat činil jen 4.1 miliardy. Ještě větší omyl však byly odhadované ztráty 222.1 milionu dolarů, neboť ty skutečné se vyšplhaly na 702 milionů dolarů. Jak se navíc ukázalo, počet doručených vozidel poklesl oproti minulému čtvrtletí o cca 31 %.
Elon Musk už sice dříve varoval, že ekonomické výsledky v prvním čtvrtletí roku 2019 nebudou nikterak pozitivní, nabízí se však otázka, zda čekal až takhle tvrdý náraz reality.
Jedním z mnoha důvodů, proč Tesla očekávala propady, byla rozšíření nabídky Modelu 3 na evropský a čínský trh. Tesla má však zatím pouze jeden závod, který sídlí v kalifornském Freemontu. Doručení vozidel na zámořské trhy se tak poměrně protáhlo a v době, kdy Tesla uzavírala výsledky prvního čtvrtletí, bylo v transitu cca 10 600 elektromobilů.
Tesla během prvního čtvrtletí vyrobila téměř 63 000 Modelu 3, což je nárůst 3 % oproti minulému čtvrtletí. V první polovině čtvrtletí však byly vozy vyráběny především pro zámořské trhy a v druhé až pro domácí trh. A zatímco problémy s produkcí se podařilo vyřešit, problémy logistického charakteru stále přetrvávají. A zřejmě budou až do druhého čtvrtletí tohoto roku.
A zatímco produkce Modelu 3 je stále na vzestupu, u Modelu S a X došlo k propadu produkce jen na cca 12 100 vozidel, oproti průměrným 25 000 v minulém čtvrtletí. Důvodem má být především sezónní propad poptávky, pokles zájmu z důvodu omezení federálního zvýhodnění na nákup elektromobilu a také ukončení nabídky nejslabších modelů s bateriemi o kapacitě 75 kWh.
Po dvou úspěšných čtvrtletích se tak Tesla dostala opět od ztráty, ze které by se podle Muska měla dostat nejpozději ve třetím čtvrtletí tohoto roku. Pomoci by ji v tom mohli i její stoupající zisky z prodeje emisních povolenek, kde v tomto čtvrtletí utržila 15 milionů dolarů, zatímco v minulém roce jen necelý milion. V příštím čtvrtletí se navíc Tesla chystá doručit okolo 90 až 100 000 elektromobilů, což ale při pohledu na současná čísla zní až téměř neuvěřitelně.
I přes návrat do červených čísel se navíc Tesla letos chystá na několik zásadních novinek, které by ji opět mohly dopomoci k důvěryhodnosti v očích investorů. Pomalu se totiž připravuje na zahájení produkce crossoveru Model Y, pro kterou už prý údajně nakupuje vybavení, a navíc se chystá představit stylový pick-up, který by si mohl získat řadu zájemců.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.