Všichni příznivci Tesly s napětím očekávali, jaké finanční výsledky přinese první čtvrtletí roku 2019. Sama automobilka sice varovala, že čísla nemusí být příliš veselá, nicméně skutečnost zřejmě předčila i ty nejtemnější obavy. Tesla totiž vykázala ztrátu 702 milionů dolarů a počet doručených automobilů klesl o nezanedbatelných 31 %.
Zveřejnění čtvrtletích ekonomických výsledků automobilky Tesla je vždy očekávanou událostí jak pro její příznivce, tak odpůrce. A nad nově zveřejněnými daty si budou mnout ruce především členové té druhé skupiny, neboť Tesle se od ledna do března tohoto roku příliš nedařilo.
Zatímco agentura Bloomberg předpovídala obrat automobilky okolo 4.84 miliardy dolarů, skutečný obrat činil jen 4.1 miliardy. Ještě větší omyl však byly odhadované ztráty 222.1 milionu dolarů, neboť ty skutečné se vyšplhaly na 702 milionů dolarů. Jak se navíc ukázalo, počet doručených vozidel poklesl oproti minulému čtvrtletí o cca 31 %.
Elon Musk už sice dříve varoval, že ekonomické výsledky v prvním čtvrtletí roku 2019 nebudou nikterak pozitivní, nabízí se však otázka, zda čekal až takhle tvrdý náraz reality.
Jedním z mnoha důvodů, proč Tesla očekávala propady, byla rozšíření nabídky Modelu 3 na evropský a čínský trh. Tesla má však zatím pouze jeden závod, který sídlí v kalifornském Freemontu. Doručení vozidel na zámořské trhy se tak poměrně protáhlo a v době, kdy Tesla uzavírala výsledky prvního čtvrtletí, bylo v transitu cca 10 600 elektromobilů.
Tesla během prvního čtvrtletí vyrobila téměř 63 000 Modelu 3, což je nárůst 3 % oproti minulému čtvrtletí. V první polovině čtvrtletí však byly vozy vyráběny především pro zámořské trhy a v druhé až pro domácí trh. A zatímco problémy s produkcí se podařilo vyřešit, problémy logistického charakteru stále přetrvávají. A zřejmě budou až do druhého čtvrtletí tohoto roku.
A zatímco produkce Modelu 3 je stále na vzestupu, u Modelu S a X došlo k propadu produkce jen na cca 12 100 vozidel, oproti průměrným 25 000 v minulém čtvrtletí. Důvodem má být především sezónní propad poptávky, pokles zájmu z důvodu omezení federálního zvýhodnění na nákup elektromobilu a také ukončení nabídky nejslabších modelů s bateriemi o kapacitě 75 kWh.
Po dvou úspěšných čtvrtletích se tak Tesla dostala opět od ztráty, ze které by se podle Muska měla dostat nejpozději ve třetím čtvrtletí tohoto roku. Pomoci by ji v tom mohli i její stoupající zisky z prodeje emisních povolenek, kde v tomto čtvrtletí utržila 15 milionů dolarů, zatímco v minulém roce jen necelý milion. V příštím čtvrtletí se navíc Tesla chystá doručit okolo 90 až 100 000 elektromobilů, což ale při pohledu na současná čísla zní až téměř neuvěřitelně.
I přes návrat do červených čísel se navíc Tesla letos chystá na několik zásadních novinek, které by ji opět mohly dopomoci k důvěryhodnosti v očích investorů. Pomalu se totiž připravuje na zahájení produkce crossoveru Model Y, pro kterou už prý údajně nakupuje vybavení, a navíc se chystá představit stylový pick-up, který by si mohl získat řadu zájemců.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?