Všichni příznivci Tesly s napětím očekávali, jaké finanční výsledky přinese první čtvrtletí roku 2019. Sama automobilka sice varovala, že čísla nemusí být příliš veselá, nicméně skutečnost zřejmě předčila i ty nejtemnější obavy. Tesla totiž vykázala ztrátu 702 milionů dolarů a počet doručených automobilů klesl o nezanedbatelných 31 %.
Zveřejnění čtvrtletích ekonomických výsledků automobilky Tesla je vždy očekávanou událostí jak pro její příznivce, tak odpůrce. A nad nově zveřejněnými daty si budou mnout ruce především členové té druhé skupiny, neboť Tesle se od ledna do března tohoto roku příliš nedařilo.
Zatímco agentura Bloomberg předpovídala obrat automobilky okolo 4.84 miliardy dolarů, skutečný obrat činil jen 4.1 miliardy. Ještě větší omyl však byly odhadované ztráty 222.1 milionu dolarů, neboť ty skutečné se vyšplhaly na 702 milionů dolarů. Jak se navíc ukázalo, počet doručených vozidel poklesl oproti minulému čtvrtletí o cca 31 %.
Elon Musk už sice dříve varoval, že ekonomické výsledky v prvním čtvrtletí roku 2019 nebudou nikterak pozitivní, nabízí se však otázka, zda čekal až takhle tvrdý náraz reality.
Jedním z mnoha důvodů, proč Tesla očekávala propady, byla rozšíření nabídky Modelu 3 na evropský a čínský trh. Tesla má však zatím pouze jeden závod, který sídlí v kalifornském Freemontu. Doručení vozidel na zámořské trhy se tak poměrně protáhlo a v době, kdy Tesla uzavírala výsledky prvního čtvrtletí, bylo v transitu cca 10 600 elektromobilů.
Tesla během prvního čtvrtletí vyrobila téměř 63 000 Modelu 3, což je nárůst 3 % oproti minulému čtvrtletí. V první polovině čtvrtletí však byly vozy vyráběny především pro zámořské trhy a v druhé až pro domácí trh. A zatímco problémy s produkcí se podařilo vyřešit, problémy logistického charakteru stále přetrvávají. A zřejmě budou až do druhého čtvrtletí tohoto roku.
A zatímco produkce Modelu 3 je stále na vzestupu, u Modelu S a X došlo k propadu produkce jen na cca 12 100 vozidel, oproti průměrným 25 000 v minulém čtvrtletí. Důvodem má být především sezónní propad poptávky, pokles zájmu z důvodu omezení federálního zvýhodnění na nákup elektromobilu a také ukončení nabídky nejslabších modelů s bateriemi o kapacitě 75 kWh.
Po dvou úspěšných čtvrtletích se tak Tesla dostala opět od ztráty, ze které by se podle Muska měla dostat nejpozději ve třetím čtvrtletí tohoto roku. Pomoci by ji v tom mohli i její stoupající zisky z prodeje emisních povolenek, kde v tomto čtvrtletí utržila 15 milionů dolarů, zatímco v minulém roce jen necelý milion. V příštím čtvrtletí se navíc Tesla chystá doručit okolo 90 až 100 000 elektromobilů, což ale při pohledu na současná čísla zní až téměř neuvěřitelně.
I přes návrat do červených čísel se navíc Tesla letos chystá na několik zásadních novinek, které by ji opět mohly dopomoci k důvěryhodnosti v očích investorů. Pomalu se totiž připravuje na zahájení produkce crossoveru Model Y, pro kterou už prý údajně nakupuje vybavení, a navíc se chystá představit stylový pick-up, který by si mohl získat řadu zájemců.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.