Odborníci na automobilový průmysl a především segment elektromobility označili společnost Rivian za jednoho z nejvážnějších konkurentů Tesly. Rivianu se navíc podařilo oslovit několik investorů zvučných jmen, ke kterým se dnes přidala i automobilka Ford. Ta totiž s Rivianem uzavřela strategické partnerství a přislíbila investici v hodnotě 500 milionů dolarů, což je přes 1.1 miliardy korun.
Tisková zpráva na webu automobilky Rivian dnes zveřejnila zprávu, ze které nejspíš lidé v Tesle nebudou mít velkou radost. Rivian totiž získává investici 500 milionů amerických dolarů, cca 1.14 miliardy korun, a současně s Fordem uzavřel strategické partnerství, které povede k vývoji zcela nového elektrického Fordu nové generace, který bude postaven na platformě Rivian.
K velkému úspěchu Rivianu přitom stačily pouze dva koncepty, které si však okamžitě získaly odbornou i širokou veřejnost. Oba mají dobrodružného ducha, oba nabídnou dojezd přes 400 mil (643 km) na jedno nabití a ani jeden se neztratí v terénu. Prvním konceptem byl pětimístný stylový pickup R1T, který následovalo sedmimístné SUV R1S. Oba modely by přitom měly být dostupné koncem příštího roku.
Automobilka Ford získá díky investici možnost vyvinout zcela nový elektrický model, který bude postaven na „skateboardové" platformě Rivianu. Tento model by se pak měl zařadit do nabídky Fordu vedle dalších elektromobilů, z nichž Ford zatím ohlásil pouze crossover inspirovaný Mustangem a elektrickou variantu pickupu F-150, což je bestseller modrého oválu na americkém trhu.
Rivian zůstane i nadále nezávislou společností, do jejího představenstva však přibude nový člen, kterým bude Joe Hinrichs, president of Automotive společnosti Ford Motor Company.
„Toto strategické partnerství znamená další klíčový krok v naší cestě k urychlení přechodu na udržitelnou mobilitu," uvedl RJ Scaringe, zakladatel a CEO značky Rivian. „Jsme nadšeni z investice a partnerství s Rivianem," uvedl Bill Ford, výkonný ředitel značky.
Poměrně nedávno se přitom objevily spekulace, podle kterých měla do Rivianu investovat nemalou sumu společnost General Motors, ty se ovšem nepotvrdily. Scaringe však během telefonní konference s novináři potvrdil, že Rivian jednal o partnerství s několika automobilkami, jak uvedl web Motor1.
Pro automobilku Ford se pak jedná o druhé velice zajímavé partnerství v krátké době. Nedávno totiž modrý ovál uzavřel dohodu s Fordem, která by mu mohla otevřít cestu mimo jiné ke koncernové modulární elektrické platformě MEB. Jak se tedy zdá, Ford bere svůj přechod k elektromobilitě smrtelně vážně a dělá pro něj první poslední. Zřejmě tak chce zopakovat svůj úspěch ze začátků dvacátého století, kdy právě Ford stál v čele motorismu, jak ho známe nyní.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.