Není tajemstvím, že plánovaný odchod Velké Británie z EU (tzv. Brexit), může mít vážné následky pro automobilový průmysl na území ostrovního království. Některé automobilky již dříve oznámily, že kvůli plánovanému odchodu chystají pozastavení produkce. A od svých plánů evidentně neupustí, ačkoliv byl Brexit odložen.
Řeč je nyní o automobilkách BMW a Vauxhall, který však na kontinentální Evropě známe jako Opel. Obě automobilky již dříve rozhodly o pozastavení svých závodů v období Brexitu, aby tak předešly případným komplikacím spojeným s odchodem Británie z EU.
BMW tak během tohoto měsíce pozastaví výrobu vozů Mini ve svém závodu v Oxfordu, což již dříve vysvětlila obavami z přerušení zásobování díly kvůli tzv. „tvrdému Brexitu" bez dohody. PSA, současný vlastník značek Opel a Vauxhall, pak přikročila k pozastavení produkce v závodu Ellesmere Port Factory poblíž Liverpoolu, kde se v současnosti vyrábí model Astra.
„Na tohle se naše společnost a naši zaměstnanci připravovali mnoho měsíců dopředu a je to pevně zakotveno v našem obchodním plánu," uvedla k situaci tisková mluvčí BMW.
Jak navíc informoval web Autonews Europe, BMW se dále připravuje na pozastavení produkce motorů v závodu Hams Hall, pozastavení lisovny ve Swindonu a menších sub-dodavatelských sítí. A pokud by skutečně došlo k Brexitu bez dohody, je ve hře i možnost přesunutí části produkce motorů a vozidel Mini mimo území Velké Británie.
Opatřením automobilek se však nelze vůbec divit. Podobná rozhodnutí jsou plánována s velkým předstihem, aby si zaměstnanci mohli naplánovat volno a současně je potřeba vše dojednat i s dodavateli. Zrušení plánů na pozastavení výroby jen kvůli odložení Brexitu je tak téměř nemožné.
Samotný odchod VB z EU byl původně naplánován již na 29. března, nicméně nakonec byl odsunut (prozatím) až na 12. dubna. Nikdo si však není jistý, kdy Británie z EU skutečně odejde, což může automobilkám přidělat pár vrásek na čele.
Pokud by totiž skutečně došlo k tzv. „tvrdému Brexitu," musely by se automobilky připravit na možné průtahy v dodávání dílů, zvýšenou administrativu a hlavně na vyšší daňové zatížení.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.