Blíží se konec značky Smart? O dalším osudu se rozhodne ještě letos

Koncept Smart Forease+
Koncept Smart Forease+, foto: wheelsage.org
Antonín Marek , AutoRoad.cz 26. března 2019 13:04
Sdílej:

Výrobci malých automobilů to v posledních letech nemají snadné. Zatímco vozy ze segmentu SUV, Crossover a Pick-up jsou pomalu na vzestupu, zájem o nejmenší vozy na trhu upadá. To je bohužel případ i značky Smart, spadající pod Daimler, o jejíž další existenci by se mělo rozhodnout ještě letos.

Ačkoliv byla značka Smart založena teprve v roce 1994, těžko byste hledali někoho, kdo populární mikro-automobil nezná. Dokonce i dnes jsou vozy Smart nabízeny na více než 40 trzích celého světa, nicméně jejich další budoucnost příliš růžově nevypadá.

Daimler založil značku Smart jako výrobce malých a stylových městských mikro-mobilů, ovšem o ty v posledních letech není příliš velký zájem. Značka sídlící v německém Boblingenu tak jen spaluje stovky milionů dolarů ročně a vedení Daimleru začíná pomalu docházet trpělivost. Ostatně již minulý rok se podle webu Motor1 objevily první spekulace o tom, že Smart během pár let zmizí z trhu.

Podle nedávných zpráv německého business magazínu Handelsblatt, na který se odkazuje web Automotive News, by však mělo být o dalším osudu automobilky rozhodnuto ještě koncem letošního roku. Podle informací od nejmenovaného zdroje z prostředí automobilky totiž Ola Kallenius, nový šéf Daimleru, který v květnu nahradí Dietera Zetscheho, „bez váhání značku zruší, pokud to bude nezbytné."

Daimler se pokouší Smart zachránit různými kroky, přičemž během toho posledního z něj vytvořil čistě elektrickou značku. Většina modelů, které pohánějí spalovací motory, by tak brzy měla být nahrazena pouze modely s elektromotorem. Jak ovšem připomíná web Motor1, tento proces je zdlouhavý a také dost nákladný.

Automobilka Renault, která s Daimlerem spolupracuje na vývoji modelu Smart a Twingo, přitom podle některých zdrojů uvažuje, že by toto partnerství ukončila. Daimler by tak na celou značku opět zůstal sám, což v současné situace není moc pozitivní zpráva. Podle výzkumné agentury Evercore ISI se totiž odhaduje, že Smart ročně prodělává okolo 500 milionů až 700 milionů Euro ročně.

Podle informací AutoNews dokonce společnost Evercore vzkázala svým investorům „Nevíme, jak by mohl německý výrobce mikro-automobilů generovat zisk, náklady jsou zkrátka až příliš vysoké."

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.