Výrobci malých automobilů to v posledních letech nemají snadné. Zatímco vozy ze segmentu SUV, Crossover a Pick-up jsou pomalu na vzestupu, zájem o nejmenší vozy na trhu upadá. To je bohužel případ i značky Smart, spadající pod Daimler, o jejíž další existenci by se mělo rozhodnout ještě letos.
Ačkoliv byla značka Smart založena teprve v roce 1994, těžko byste hledali někoho, kdo populární mikro-automobil nezná. Dokonce i dnes jsou vozy Smart nabízeny na více než 40 trzích celého světa, nicméně jejich další budoucnost příliš růžově nevypadá.
Daimler založil značku Smart jako výrobce malých a stylových městských mikro-mobilů, ovšem o ty v posledních letech není příliš velký zájem. Značka sídlící v německém Boblingenu tak jen spaluje stovky milionů dolarů ročně a vedení Daimleru začíná pomalu docházet trpělivost. Ostatně již minulý rok se podle webu Motor1 objevily první spekulace o tom, že Smart během pár let zmizí z trhu.
Podle nedávných zpráv německého business magazínu Handelsblatt, na který se odkazuje web Automotive News, by však mělo být o dalším osudu automobilky rozhodnuto ještě koncem letošního roku. Podle informací od nejmenovaného zdroje z prostředí automobilky totiž Ola Kallenius, nový šéf Daimleru, který v květnu nahradí Dietera Zetscheho, „bez váhání značku zruší, pokud to bude nezbytné."
Daimler se pokouší Smart zachránit různými kroky, přičemž během toho posledního z něj vytvořil čistě elektrickou značku. Většina modelů, které pohánějí spalovací motory, by tak brzy měla být nahrazena pouze modely s elektromotorem. Jak ovšem připomíná web Motor1, tento proces je zdlouhavý a také dost nákladný.
Automobilka Renault, která s Daimlerem spolupracuje na vývoji modelu Smart a Twingo, přitom podle některých zdrojů uvažuje, že by toto partnerství ukončila. Daimler by tak na celou značku opět zůstal sám, což v současné situace není moc pozitivní zpráva. Podle výzkumné agentury Evercore ISI se totiž odhaduje, že Smart ročně prodělává okolo 500 milionů až 700 milionů Euro ročně.
Podle informací AutoNews dokonce společnost Evercore vzkázala svým investorům „Nevíme, jak by mohl německý výrobce mikro-automobilů generovat zisk, náklady jsou zkrátka až příliš vysoké."
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.