Brexit není hlavním tématem pouze pro britskou vládu a veřejnost, ale také pro automobilky, které mají ve Velké Británii své závody. A zatímco Rolls-Royce už dříve naznačil, že tvrdý Brexit by mohl uzavřít jeho továrnu cca na týden, Ford se připravuje na finanční ztráty dosahující závratných hodnot.
Americký automobilový gigant Ford odhaduje, že ztráty spojené s tzv. tvrdým Brexitem by se mohly vyšplhat až na 800 milionů dolarů, tedy cca 1,8 miliardy korun, jak uvádí britský motoristický web AutoExpress.
Vedoucí manažeři americké automobilky se obávají především kombinace tarifů Světové obchodní organizace (WTO) a oslabení libry. Právě to by mohlo v následujících devíti měsících po Brexitu výrazně poškodit příjmy automobilky.
Ford přitom již dříve varoval, jak by mohl tvrdý Brexit poškodit jeho evropské zájmy a podnikání. Ostatně se stejným varováním již přišly i automobilky Roll-Royce nebo Jaguar Land-Rover, kde možné ztráty vyčíslily dokonce až 1.2 miliardy liber ročně. To je cca 3,8 miliardy korun.
Ztráty Fordu by se mohly odrazit i na propouštění zaměstnanců, ovšem o kolik míst by se mohlo jednat bude podle vedoucích pracovníků automobilky zřejmé až během roku. V současnosti však Ford zaměstnává ve Velké Británii cca 13 000 lidí, což je zhruba čtvrtina z jeho cca 54 000 evropských zaměstnanců.
Tiskový mluvčí Fordu uvedl v rozhovoru pro AutoExpress následující: „Naše nejpravděpodobnější scénáře pro Brexit počítaly s dohodou o vystoupení a přechodným obdobím mezi lety 2019 a 2020, tedy pokud by britský parlament návrh schválil. Bohužel si ale všímáme, že tato varianta je vysoce nepravděpodobná a tak celou událost bedlivě sledujeme."
„Pokud by došlo na scénář Brexitu bez dohody (tzv. tvrdý Brexit), pak by výsledné hraniční třenice a zhoršující se ekonomické vyhlídky spojené s pravděpodobným dalším poklesem hodnoty libry a zavedením sazeb od WTO mohly výrazně dopadnout na operace Fordu ve Velké Británii i v celé Evropě a mohly by vést ke ztrátě až 800 milionů dolarů pro rok 2019.
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?