Brexit není hlavním tématem pouze pro britskou vládu a veřejnost, ale také pro automobilky, které mají ve Velké Británii své závody. A zatímco Rolls-Royce už dříve naznačil, že tvrdý Brexit by mohl uzavřít jeho továrnu cca na týden, Ford se připravuje na finanční ztráty dosahující závratných hodnot.
Americký automobilový gigant Ford odhaduje, že ztráty spojené s tzv. tvrdým Brexitem by se mohly vyšplhat až na 800 milionů dolarů, tedy cca 1,8 miliardy korun, jak uvádí britský motoristický web AutoExpress.
Vedoucí manažeři americké automobilky se obávají především kombinace tarifů Světové obchodní organizace (WTO) a oslabení libry. Právě to by mohlo v následujících devíti měsících po Brexitu výrazně poškodit příjmy automobilky.
Ford přitom již dříve varoval, jak by mohl tvrdý Brexit poškodit jeho evropské zájmy a podnikání. Ostatně se stejným varováním již přišly i automobilky Roll-Royce nebo Jaguar Land-Rover, kde možné ztráty vyčíslily dokonce až 1.2 miliardy liber ročně. To je cca 3,8 miliardy korun.
Ztráty Fordu by se mohly odrazit i na propouštění zaměstnanců, ovšem o kolik míst by se mohlo jednat bude podle vedoucích pracovníků automobilky zřejmé až během roku. V současnosti však Ford zaměstnává ve Velké Británii cca 13 000 lidí, což je zhruba čtvrtina z jeho cca 54 000 evropských zaměstnanců.
Tiskový mluvčí Fordu uvedl v rozhovoru pro AutoExpress následující: „Naše nejpravděpodobnější scénáře pro Brexit počítaly s dohodou o vystoupení a přechodným obdobím mezi lety 2019 a 2020, tedy pokud by britský parlament návrh schválil. Bohužel si ale všímáme, že tato varianta je vysoce nepravděpodobná a tak celou událost bedlivě sledujeme."
„Pokud by došlo na scénář Brexitu bez dohody (tzv. tvrdý Brexit), pak by výsledné hraniční třenice a zhoršující se ekonomické vyhlídky spojené s pravděpodobným dalším poklesem hodnoty libry a zavedením sazeb od WTO mohly výrazně dopadnout na operace Fordu ve Velké Británii i v celé Evropě a mohly by vést ke ztrátě až 800 milionů dolarů pro rok 2019.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.