Brexit není hlavním tématem pouze pro britskou vládu a veřejnost, ale také pro automobilky, které mají ve Velké Británii své závody. A zatímco Rolls-Royce už dříve naznačil, že tvrdý Brexit by mohl uzavřít jeho továrnu cca na týden, Ford se připravuje na finanční ztráty dosahující závratných hodnot.
Americký automobilový gigant Ford odhaduje, že ztráty spojené s tzv. tvrdým Brexitem by se mohly vyšplhat až na 800 milionů dolarů, tedy cca 1,8 miliardy korun, jak uvádí britský motoristický web AutoExpress.
Vedoucí manažeři americké automobilky se obávají především kombinace tarifů Světové obchodní organizace (WTO) a oslabení libry. Právě to by mohlo v následujících devíti měsících po Brexitu výrazně poškodit příjmy automobilky.
Ford přitom již dříve varoval, jak by mohl tvrdý Brexit poškodit jeho evropské zájmy a podnikání. Ostatně se stejným varováním již přišly i automobilky Roll-Royce nebo Jaguar Land-Rover, kde možné ztráty vyčíslily dokonce až 1.2 miliardy liber ročně. To je cca 3,8 miliardy korun.
Ztráty Fordu by se mohly odrazit i na propouštění zaměstnanců, ovšem o kolik míst by se mohlo jednat bude podle vedoucích pracovníků automobilky zřejmé až během roku. V současnosti však Ford zaměstnává ve Velké Británii cca 13 000 lidí, což je zhruba čtvrtina z jeho cca 54 000 evropských zaměstnanců.
Tiskový mluvčí Fordu uvedl v rozhovoru pro AutoExpress následující: „Naše nejpravděpodobnější scénáře pro Brexit počítaly s dohodou o vystoupení a přechodným obdobím mezi lety 2019 a 2020, tedy pokud by britský parlament návrh schválil. Bohužel si ale všímáme, že tato varianta je vysoce nepravděpodobná a tak celou událost bedlivě sledujeme."
„Pokud by došlo na scénář Brexitu bez dohody (tzv. tvrdý Brexit), pak by výsledné hraniční třenice a zhoršující se ekonomické vyhlídky spojené s pravděpodobným dalším poklesem hodnoty libry a zavedením sazeb od WTO mohly výrazně dopadnout na operace Fordu ve Velké Británii i v celé Evropě a mohly by vést ke ztrátě až 800 milionů dolarů pro rok 2019.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?