Tesla Model 3 byla během posledního roku jedním z nejsledovanějších automobilů světa, neboť na jejím úspěchu záviselo přežití celé automobilky. Koncem minulého roku se jí pak skutečně podařilo dostat Teslu do zelených čísel a nyní si připisuje další úspěchy. Kromě nejprodávanějšího elektromobilu historie se totiž současně stala i nejprodávanějším luxusním vozidlem na americkém trhu.
Americké automobilky sice mají bohaté zkušenosti s výrobou luxusních a opulentních automobilů, v posledních letech však v prodejnosti prémiových vozidel zaostávaly za konkurencí z Asie či Evropy. Tento trend však nyní zastavila Tesla, která si připsala působivé prodeje.
Tesla si byla svým úspěchem na poli prémiových automobilů tak jistá, že se svými úspěchy ohledně Modelu 3 pochlubila ještě dříve, než ostatní automobilky zveřejnily prodejní statistiky na americkém trhu. Přesná prodejní čísla však automobilka nezveřejnila. Ve své zprávě o prodejích však uvedla:
„V roce 2018 se poprvé po dlouhých dekádách stal americký automobil - Model 3 - nejlépe prodávaným automobilem na americkém trhu během celého roku, přičemž prodeje Modelu 3 v USA jsou takřka dvojnásobně vyšší, než konkurence."
Web InsideEV's, který na zprávu upozornil, se však dal do počítání, aby zjistil, jak se věci opravdu mají. Podle Tesly se podařilo během uplynulého roku prodat celosvětově 145 846 Modelů 3, přičemž většina jich oficiálně putovala do USA a zlomek do Kanady. Podle InsideEV's tak mohla Tesly za uplynulý rok dodat americkým zákazníkům okolo 139 780 vozidel.
Přihlédneme-li k problémům s výrobou na začátku roku, pak se jedná o působivý výsledek. A kdo skončil za Teslou? Skvělými čísly pochlubil třeba Lexus, který za minulý rok dodal zákazníkům 111 641 crossoverů RX. Je tak zajímavým paradoxem, že Tesla dokázala se svým sedanem překonat dokonce i SUV, pro která mají američtí zákazníci zvláště slabost. Současně je však potřeba zkonstatovat, že při podobných číslech se Tesle rozhodně nepovedlo konkurenci dvojnásobně překonat.
Zveřejnění těchto výsledků má přesto pro Teslu důležitý význam. Po drobném poklesu hodnoty akcií, který způsobily zprávy o nižších počtech doručených modelů koncem posledního čtvrtletí minulého roku, se totiž hodnota opět vrací do běžných hodnot.
Pokud se tedy Tesle podaří udržet nasazené tempo, což jistě nebude snadné, můžeme jen hádat, čím nás v následujících měsících překvapí.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.