Na aktuální ekonomické dění musejí reagovat i automobilky, u kterých nelze říci, že by se jim vyloženě nedařilo - efektivita si u nich však vybírá svou daň. Klesající zájem o naftové motory, špatné ekonomické vztahy s Čínou, nízká poptávka po užitkových vozech i brexit - všechny tyto jevy musí automobilky vyřešit. Co přesně tedy americký Ford a britský Jaguar Land Rover v nejbližší době čeká?
Čísla mluví jasně - ve třetím čtvrtletí loňského roku vykázal Ford Europe ztrátu 6,3 miliardy korun, což odpovídá záporné marži ve výši 3,3 procenta. Viceprezident skupiny Ford Europe, Steven Armstrong, k tomu řekl: "Podnikáme rozhodné kroky k transformaci podnikání společnosti Ford v Evropě". Armstrong také odmítl sdělit konkrétní počty zaměstnanců, které bude muset automobilka propustit. Naznačil však, že půjde o "tisíce".
Automobilka chce ušetřit hned v několika krocích - v jejích plánech je opustit segment velkoprostorových vozů, zastavení výroby automatických převodovek v Bordeaux a přehodnocení své činnosti a plánů v Rusku. Výsledkem má být šestiprocentní provozní marže. Ford Europe má 54 000 zaměstnanců, z toho 13 000 ve Velké Británii. Další výrobní závody se pak nacházejí v Německu, Francii, Turecku, Španělsku, Rusku, Rumunsku a Belgii. Podle dostupných informací by mělo mít snižování počtu zaměstnanců nejmenší dopadl právě ve Velké Británii, vše ale záleží na tom, jak dopadne vyjednávání o brexitu. Pokud by došlo na obávaný tvrdý brexit, tedy bez jakéhokoliv obchodního vyjednávání, pak by automobilka Ford musela své plány ve Velké Británii znovu přehodnotit.
Jaguar Land RoverPropouštění však čeká i největší britskou automobilku Jaguar Land Rover, kde již zveřejnili konkrétní čísla. Jednat by se mělo zhruba o 4500 zaměstnanců, přičemž snižování počtů by se mělo dotknout zejména domácích podniků, kde má JLR přes 40 tisíc zaměstnanců. Propouštění by se tak nemělo dotknout nově otevřeného výrobního závodu ve slovenské Nitře.
Automobilka tak reaguje na pokles prodeje v Číně, snížení poptávky po naftových motorech i obavy o dopad odchodu Británie z Evropské unie. V Číně kvůli ekonomické situaci klesl prodej automobilů o téměř 50 procent, vztahy mezi JLR a Čínou navíc nejsou zrovna dobré. Problémové je i spektrum pohonných jednotek - od skandálu dieselgate o tyto jednotky pochopitelně není příliš velký zájem, jenže naftové agregáty jsou v portfoliu JLR zastoupeny 90%. Společnost tedy musí co nejdříve zainvestovat do nových hybridních a čistě elektrických motorů.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?