Na aktuální ekonomické dění musejí reagovat i automobilky, u kterých nelze říci, že by se jim vyloženě nedařilo - efektivita si u nich však vybírá svou daň. Klesající zájem o naftové motory, špatné ekonomické vztahy s Čínou, nízká poptávka po užitkových vozech i brexit - všechny tyto jevy musí automobilky vyřešit. Co přesně tedy americký Ford a britský Jaguar Land Rover v nejbližší době čeká?
Čísla mluví jasně - ve třetím čtvrtletí loňského roku vykázal Ford Europe ztrátu 6,3 miliardy korun, což odpovídá záporné marži ve výši 3,3 procenta. Viceprezident skupiny Ford Europe, Steven Armstrong, k tomu řekl: "Podnikáme rozhodné kroky k transformaci podnikání společnosti Ford v Evropě". Armstrong také odmítl sdělit konkrétní počty zaměstnanců, které bude muset automobilka propustit. Naznačil však, že půjde o "tisíce".
Automobilka chce ušetřit hned v několika krocích - v jejích plánech je opustit segment velkoprostorových vozů, zastavení výroby automatických převodovek v Bordeaux a přehodnocení své činnosti a plánů v Rusku. Výsledkem má být šestiprocentní provozní marže. Ford Europe má 54 000 zaměstnanců, z toho 13 000 ve Velké Británii. Další výrobní závody se pak nacházejí v Německu, Francii, Turecku, Španělsku, Rusku, Rumunsku a Belgii. Podle dostupných informací by mělo mít snižování počtu zaměstnanců nejmenší dopadl právě ve Velké Británii, vše ale záleží na tom, jak dopadne vyjednávání o brexitu. Pokud by došlo na obávaný tvrdý brexit, tedy bez jakéhokoliv obchodního vyjednávání, pak by automobilka Ford musela své plány ve Velké Británii znovu přehodnotit.
Jaguar Land RoverPropouštění však čeká i největší britskou automobilku Jaguar Land Rover, kde již zveřejnili konkrétní čísla. Jednat by se mělo zhruba o 4500 zaměstnanců, přičemž snižování počtů by se mělo dotknout zejména domácích podniků, kde má JLR přes 40 tisíc zaměstnanců. Propouštění by se tak nemělo dotknout nově otevřeného výrobního závodu ve slovenské Nitře.
Automobilka tak reaguje na pokles prodeje v Číně, snížení poptávky po naftových motorech i obavy o dopad odchodu Británie z Evropské unie. V Číně kvůli ekonomické situaci klesl prodej automobilů o téměř 50 procent, vztahy mezi JLR a Čínou navíc nejsou zrovna dobré. Problémové je i spektrum pohonných jednotek - od skandálu dieselgate o tyto jednotky pochopitelně není příliš velký zájem, jenže naftové agregáty jsou v portfoliu JLR zastoupeny 90%. Společnost tedy musí co nejdříve zainvestovat do nových hybridních a čistě elektrických motorů.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?