Na aktuální ekonomické dění musejí reagovat i automobilky, u kterých nelze říci, že by se jim vyloženě nedařilo - efektivita si u nich však vybírá svou daň. Klesající zájem o naftové motory, špatné ekonomické vztahy s Čínou, nízká poptávka po užitkových vozech i brexit - všechny tyto jevy musí automobilky vyřešit. Co přesně tedy americký Ford a britský Jaguar Land Rover v nejbližší době čeká?
Čísla mluví jasně - ve třetím čtvrtletí loňského roku vykázal Ford Europe ztrátu 6,3 miliardy korun, což odpovídá záporné marži ve výši 3,3 procenta. Viceprezident skupiny Ford Europe, Steven Armstrong, k tomu řekl: "Podnikáme rozhodné kroky k transformaci podnikání společnosti Ford v Evropě". Armstrong také odmítl sdělit konkrétní počty zaměstnanců, které bude muset automobilka propustit. Naznačil však, že půjde o "tisíce".
Automobilka chce ušetřit hned v několika krocích - v jejích plánech je opustit segment velkoprostorových vozů, zastavení výroby automatických převodovek v Bordeaux a přehodnocení své činnosti a plánů v Rusku. Výsledkem má být šestiprocentní provozní marže. Ford Europe má 54 000 zaměstnanců, z toho 13 000 ve Velké Británii. Další výrobní závody se pak nacházejí v Německu, Francii, Turecku, Španělsku, Rusku, Rumunsku a Belgii. Podle dostupných informací by mělo mít snižování počtu zaměstnanců nejmenší dopadl právě ve Velké Británii, vše ale záleží na tom, jak dopadne vyjednávání o brexitu. Pokud by došlo na obávaný tvrdý brexit, tedy bez jakéhokoliv obchodního vyjednávání, pak by automobilka Ford musela své plány ve Velké Británii znovu přehodnotit.
Jaguar Land RoverPropouštění však čeká i největší britskou automobilku Jaguar Land Rover, kde již zveřejnili konkrétní čísla. Jednat by se mělo zhruba o 4500 zaměstnanců, přičemž snižování počtů by se mělo dotknout zejména domácích podniků, kde má JLR přes 40 tisíc zaměstnanců. Propouštění by se tak nemělo dotknout nově otevřeného výrobního závodu ve slovenské Nitře.
Automobilka tak reaguje na pokles prodeje v Číně, snížení poptávky po naftových motorech i obavy o dopad odchodu Británie z Evropské unie. V Číně kvůli ekonomické situaci klesl prodej automobilů o téměř 50 procent, vztahy mezi JLR a Čínou navíc nejsou zrovna dobré. Problémové je i spektrum pohonných jednotek - od skandálu dieselgate o tyto jednotky pochopitelně není příliš velký zájem, jenže naftové agregáty jsou v portfoliu JLR zastoupeny 90%. Společnost tedy musí co nejdříve zainvestovat do nových hybridních a čistě elektrických motorů.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.