Škoda již pátý rok za sebou dosáhla nového prodejního rekordu. Celosvětové dodávky vozů zákazníkům české automobilky v roce 2018 vzrostly o 4,4 % na 1 253 700 vozů (2017: 1 200 500). V Evropě (826 800 vozů; +4,9 %) i na růstových trzích v Číně (341 000 vozů; +4,9 %) a Rusku (81 500 vozů; +30,7 %) zaznamenala česká automobilka silný nárůst prodeje. Modely kategorie SUV – Kodiaq a Karoq – jsou i nadále důležitými motory růstu, bestsellerem značky zůstává Škoda Octavia.
Předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier říká: „V roce 2018 jsme našim zákazníkům opět dodali více vozů než kdykoli předtím. Ukazuje se, že naše Strategie 2025 zabírá, produktová ofenzíva ukazuje celosvětově svou sílu. Škoda roste trvale a řízeně, přestože rok 2018 připravil celému automobilovému odvětví mnohé výzvy, jako např. přechod na WLTP.
V roce 2019 v produktové ofenzívě budeme důsledně pokračovat novými modely, jako je Scala, sériová verze studie Vision X a mnoha dalšími. Současně v letošním roce zahájením výroby našeho prvního plugin-hybridu a prvního čistě elektricky poháněného automobilu vstoupí značka Škoda do éry elektromobility – to je naprosto výjimečný moment ve 124leté historii našeho podniku.“
Alain Favey, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast prodeje a marketingu, k tomu dodává: „Prodejní rekord dokazuje, že jsme s naší atraktivní a moderní modelovou paletou i v roce 2018 dokázali pro naše vozy nadchnout nové skupiny zákazníků. Srdečný dík patří všem prodejcům vozů značky Škoda. V minulém roce opět skvěle pracovali a svým každodenním úsilím výrazně přispívají k úspěchům podniku.“
V západní Evropě vzrostly dodávky vozů zákazníkům v roce 2018 o 1,8 % na 486 400 vozů (2017: 477 700 vozů). Na svém celosvětově druhém největším trhu – v Německu – si Škoda lehce polepšila a dodala svým zákazníkům 176 600 vozů (2017: 173 300 vozů; +1,9 %). Tím si automobilka úspěšně upevnila svou pozici mezi nejdůležitějšími velkoobjemovými značkami. Dvouciferného růstu dosáhla Škoda ve Francii (32 000 vozů; +17,5 %), Španělsku (27 000 vozů; +11,5 %), v Nizozemsku (17 000 vozů; +11,6 %) a v Řecku (3 700 vozů; +17,6 %).
Ve střední Evropě dodala Škoda v roce 2018 svým zákazníkům celkem 212 900 vozů (2017: 207 100 vozů; +2,8 %). Na domácím českém trhu automobilka zákazníkům dodala 93 600 vozů (2017: 95 000 vozů; -1,5 %), v Polsku zvýšila dodávky o 6,7 % na 71 100 vozů (2017: 66 600 vozů).Škoda zvýšila dodávky vozů také na Slovensku (21 900 vozů; +4,2 %), v Maďarsku (13 800 vozů; +9,1 %), Slovinsku (7 300 vozů; +2,4 %) a v Chorvatsku (5 300 vozů; +11,5 %).
Ve východní Evropě bez Ruska vzrostly v roce 2018 dodávky zákazníkům na 46 100 vozů – ve srovnání s předchozím rokem to odpovídá nárůstu o 11,5 % (2017: 41 300 vozů). Nárůst automobilka zaznamenala také v Rumunsku (13 200 vozů; +13,4 %), Pobaltí (8 000 vozů; +7,4 %), Srbsku (7 400 vozů; +10,2 %), Bulharsku (3 900 vozů; +21,9 %), Bosně (1 800 vozů; +13,7 %) a Kazachstánu (800 vozů; +105 %). V Rusku si Škoda v roce 2018 výrazně polepšila: 81 500 dodávek vozů zákazníkům odpovídádvoucifernému nárůstu o 30,7 % oproti předchozímu roku (2017: 62 300 vozů).
Na celosvětově největším trhu – v Číně – vzrostly dodávky vozů české automobilky zákazníkům v roce 2018 na 341 000 vozů (2017: 325 000 vozů, +4,9 %). V Indii si Škoda lehce polepšila a s 17 200 dodanými vozy překonala úspěch předchozího roku (2017: 17.100 vozů; +0,8 %).
Dodávky vozů značky Škoda zákazníkům v roce 2018 (v kusech, zaokrouhleno, po jednotlivých modelech; +/- v procentech oproti předchozímu roku):
Škoda Octavia (388 200; -7,3 %) Škoda Rapid (191 500; -9,5 %) Škoda Fabia (190 900; -7,6 %) Škoda Kodiaq (149 200; +49,3 %) Škoda Superb (138 100; -8,5 %) Škoda Yeti (13 100; -81,2 %) Škoda Karoq (115 700; -) Škoda Kamiq (prodej pouze v Číně: 27 900; -) Škoda Citigo (prodej pouze v Evropě: 39 200; +5,5 %)Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?