Povinné ručení začalo zdražovat, za letošek jeho průměrná cena vzroste o 3,4 procenta na 2869 Kč. Důvodem je narůstající počet nehod i finanční náročnost škod. Růst pojistného již převyšuje růst počtu pojištěných vozidel. Nejvyšší růst cen pojistek postihl rizikové klienty, kteří v minulosti dělali opakovaně škody. Novináře o tom informovala Česká asociace pojišťoven.
Proti trendu z minulých let, kdy průměrné pojistné v povinném ručení prakticky nerostlo, se v letošním roce očekává, že za celý trh dosáhne částky 2869 korun. To odpovídá 3,4procentnímu růstu proti loňskému roku, uvedl pojistný matematik asociace Petr Jedlička. To podle něj proti předchozím rokům se stagnací a mírnými poklesy průměrného pojistného představuje posun směrem nahoru. Přesto některé skupiny vozidel (velké flotily zejména nákladních automobilů a tahačů, leasingové společnosti) generují výrazné ztráty v celkovém úhrnu přes 1,1 miliardy Kč.
"V klíčovém segmentu osobních aut občanů se u nově uzavíraných smluv zvyšuje pojistné o 5,3 procenta, nejvyšší nárůst je u nejvíce rizikových klientů, kteří již v minulosti způsobili škody. Růst u nich zaznamenáváme v průměru o více než 200 korun, zatímco navýšení u klientů bez opakovaných minulých škod je většinou v nižším rozsahu," řekl Jedlička.
Růst počtu pojištěných vozidel zůstává i dále na stabilní úrovni okolo tří procent ročně, pojistné ale svůj růst urychluje ze tří procent na šest. Absolutní počet pojištěných vozidel již překonal hranici osmi milionů.
Vývoj průměrné majetkové škody vykazuje trvale rostoucí trend. Již za období let 2011 až 2014 to bylo průměrně o 3,3 procenta ročně, od roku 2015 to je už o 7,2 procenta ročně. Průměrná škoda tak i nadále roste a aktuálně překračuje 42.000 korun, upozornil Jedlička. Hlavní důvody tohoto vývoje jsou navyšující se cena práce v autoservisech, rostoucí ceny náhradních dílů a nákladnější opravy vozidel, které mají stále sofistikovanější a dražší systémy.
Na výrazně vyšším odškodnění za nemajetkové újmy má stabilně vliv nový občanský zákoník z roku 2014, nároky rostou také například v souvislosti s vyššími cenami lékařské péče. "Zaznamenali jsme meziroční růst odškodnění za nemateriální újmu o 6,9 procenta proti loňskému roku vlivem růstu průměrné mzdy, na kterou jsou hlavní typy nároků nemateriální újmy napřímo navázané," dodal Jedlička.
Od 1. ledna 2018 byl opět zaveden příspěvek nepojištěných řidičů. To znamená spravedlivé financování nepojištěných škod nepojištěnými motoristy, jejichž počet v posledních letech rostl, uvedl výkonný ředitel asociace Jan Matoušek. Částka, kterou bude moci Česká kancelář pojistitelů vymáhat na vinících nepojištěných nehod, má nyní strop na částce 300.000 Kč. Zabrání se tak sociálním dopadům na viníky nehody při vymáhání škod.
Povinné ručení poskytuje 13 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru, počtu ujetých kilometrů a dalších kritérií. V budoucnu půjde i o frekvenci a rozsah přestupků či vybavenost asistenčními systémy.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.