Pokud se člověk rozhodne investovat do nového sportovního vozu, nesmí mít hluboko do kapsy. Pokud nepočítáme samotnou cenu, stále je potřeba myslet na vyšší spotřebu a nákladnější servis, který obvykle probíhá v kratších intervalech. Další rána pro peněženku ale může přijít během prodeje, neboť ztráta hodnoty probíhá u některých model až nepříjemně rychle.
Společnost iSeeCars.com, provozovatel vyhledávače ojetých vozidel a současně společnost zabývající se průzkumy trhu, vydala zajímavou studii, ve které odhaduje ztrátu hodnoty sportovních vozidel během pěti let od jejich koupě. A výsledky jsou poměrně nepříjemné zvláště pro německé automobilky.
Studie zahrnovala všechny typy sportovních vozidel, od speciálů pro zaryté nadšence, přes americké muscle cars, ostré hatchbacky, nadupaná SUV a další kousky. Data použitá pro studii vycházela ze 4.3 milionů vozů nabízených na prodej, díky čemuž měli vědci dostatek informací k tomu, aby mohli vypočítat, s jakou ztrátou hodnoty by měli zákazníci počítat u nových sportovních aut během jejich prodeje za pět let.
Následujících pět vozidel bylo vyhodnoceno jako modely s největší očekávatelnou (jedná se o odhady) ztrátou hodnoty během následujících pěti let. Pro upřesnění ale dodáváme, že vědci pracovali s modelem na americkém trhu, který se od ostatních trhů může lišit. Pro srovnání je navíc uvedeno, že průměrná ztráta hodnoty sportovního vozu ve sledovaném období byla spočítána na cca 46.6 procenta.
5. Audi S5, ztráta 59.4 %
Audi S5 je velice elegantním sportovním vozem, pod jehož kapotou se ukrývá 3.0 litrový motor V6 o výkonu 354 koní, který díky přenosu výkonu na všechny kola dokáže akcelerovat z 0 na 96 km/h za 4.5 sekundy. Jeho pozitiva jsou tedy jasná, ovšem při jeho ceně (na americkém trhu) 54 400 dolarů (cca 1.2 mil. Kč) to znamená, že majitel během pěti let přijde o cca 33 000 dolarů (cca 739 tis. Kč).
4. Audi S6, ztráta 59.5 %
Audi S6 nabízí oproti předchozímu modelu více prostoru, více výkonu a také nepatrně rychlejší ztrátu hodnoty.Vůz, pod jehož kapotou se ukrývá vidlicový osmiválec o výkonu 450 koní, začíná někde okolo 70 000 dolarů (1.56 mil. Kč), ovšem ztráta 59.5 % hodnoty během 5 let znamená, že majitel ztratí přes 40 000 dolarů (895 tis. Kč).
3. Maserati GranTurismo, ztráta 60.5 %
Maserati GranTurismo je naprosto nepřehlédnutelný stroj, jehož největším pokladem je pravděpodobně jeho 4.7 litrový motor V8, který vznikal pod taktovkou Ferrari. Majitelé tohoto skvostu však musí počítat s tím, že při ceně od 132 975 dolarů (2.97 mil. Kč) jim za pět lez zmizí ve větru okolo 80 000 dolarů (1.79 mil. Kč).
2. BMW M5, ztráta 61.8 %
Ráno odvézt děti do školy, přes poledne pálit pneumatiky na okruhu a cestou domů se stavit pro týdenní nákup. To všechno zvládne nové BMW M5 naprosto hravě. Majitelé, kteří ale budou pálit jeho pneumatiky, by si měli uvědomit, že zhruba podobnou rychlostí se pálí jejich finance. Při pořizovací ceně okolo 102 700 dolarů (2.3 mil. Kč) totiž majitelé mohou ztratit za pět let téměř 62 500 dolarů (1.39 mil. Kč), jak uvádí The Drive.
1. Mercedes-Benz SL, ztráta 62.2 %
Naprosto nejlepším strojem na pálení peněz by však podle výzkumu měl být Mercedes-Benz SL. Při základní ceně za základní ceně 89 150 dolarů (1.99 mil. Kč) za model SL 450 je potřeba počítat s tím, že za pět let bude hodnota o 55 000 dolarů (1.23 mil. Kč) menší.
Někoho by možná napadlo, že v takovém případě bude nejlepší připlatit si za vrchol nabídky v podobně modelů SL63 AMG nebo SL 65 AMG, ovšem ani zde by situace neměla být o moc příznivější. Podle the Drive, jež se odkazuje na průzkum iSeeCars, je totiž pokles hodnoty jen nepatrně nižší - 60.4 % během pěti let.
Tím jsme probrali to méně příjemné, ovšem teď se podívejme na věc z druhé strany tabulky: Který sportovní automobil by mohl zaznamenat nejnižší pokles hodnoty?
1. 35.9 %: Subaru WRX
2. 43.3 %: Volkswagen Golf R
3. 44.6 %: Chevrolet Corvette
4. 45.2 %: Subaru BRZ
5. 45.4 %: Dodge Challenger
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.