Pokud se člověk rozhodne investovat do nového sportovního vozu, nesmí mít hluboko do kapsy. Pokud nepočítáme samotnou cenu, stále je potřeba myslet na vyšší spotřebu a nákladnější servis, který obvykle probíhá v kratších intervalech. Další rána pro peněženku ale může přijít během prodeje, neboť ztráta hodnoty probíhá u některých model až nepříjemně rychle.
Společnost iSeeCars.com, provozovatel vyhledávače ojetých vozidel a současně společnost zabývající se průzkumy trhu, vydala zajímavou studii, ve které odhaduje ztrátu hodnoty sportovních vozidel během pěti let od jejich koupě. A výsledky jsou poměrně nepříjemné zvláště pro německé automobilky.
Studie zahrnovala všechny typy sportovních vozidel, od speciálů pro zaryté nadšence, přes americké muscle cars, ostré hatchbacky, nadupaná SUV a další kousky. Data použitá pro studii vycházela ze 4.3 milionů vozů nabízených na prodej, díky čemuž měli vědci dostatek informací k tomu, aby mohli vypočítat, s jakou ztrátou hodnoty by měli zákazníci počítat u nových sportovních aut během jejich prodeje za pět let.
Následujících pět vozidel bylo vyhodnoceno jako modely s největší očekávatelnou (jedná se o odhady) ztrátou hodnoty během následujících pěti let. Pro upřesnění ale dodáváme, že vědci pracovali s modelem na americkém trhu, který se od ostatních trhů může lišit. Pro srovnání je navíc uvedeno, že průměrná ztráta hodnoty sportovního vozu ve sledovaném období byla spočítána na cca 46.6 procenta.
5. Audi S5, ztráta 59.4 %
Audi S5 je velice elegantním sportovním vozem, pod jehož kapotou se ukrývá 3.0 litrový motor V6 o výkonu 354 koní, který díky přenosu výkonu na všechny kola dokáže akcelerovat z 0 na 96 km/h za 4.5 sekundy. Jeho pozitiva jsou tedy jasná, ovšem při jeho ceně (na americkém trhu) 54 400 dolarů (cca 1.2 mil. Kč) to znamená, že majitel během pěti let přijde o cca 33 000 dolarů (cca 739 tis. Kč).
4. Audi S6, ztráta 59.5 %
Audi S6 nabízí oproti předchozímu modelu více prostoru, více výkonu a také nepatrně rychlejší ztrátu hodnoty.Vůz, pod jehož kapotou se ukrývá vidlicový osmiválec o výkonu 450 koní, začíná někde okolo 70 000 dolarů (1.56 mil. Kč), ovšem ztráta 59.5 % hodnoty během 5 let znamená, že majitel ztratí přes 40 000 dolarů (895 tis. Kč).
3. Maserati GranTurismo, ztráta 60.5 %
Maserati GranTurismo je naprosto nepřehlédnutelný stroj, jehož největším pokladem je pravděpodobně jeho 4.7 litrový motor V8, který vznikal pod taktovkou Ferrari. Majitelé tohoto skvostu však musí počítat s tím, že při ceně od 132 975 dolarů (2.97 mil. Kč) jim za pět lez zmizí ve větru okolo 80 000 dolarů (1.79 mil. Kč).
2. BMW M5, ztráta 61.8 %
Ráno odvézt děti do školy, přes poledne pálit pneumatiky na okruhu a cestou domů se stavit pro týdenní nákup. To všechno zvládne nové BMW M5 naprosto hravě. Majitelé, kteří ale budou pálit jeho pneumatiky, by si měli uvědomit, že zhruba podobnou rychlostí se pálí jejich finance. Při pořizovací ceně okolo 102 700 dolarů (2.3 mil. Kč) totiž majitelé mohou ztratit za pět let téměř 62 500 dolarů (1.39 mil. Kč), jak uvádí The Drive.
1. Mercedes-Benz SL, ztráta 62.2 %
Naprosto nejlepším strojem na pálení peněz by však podle výzkumu měl být Mercedes-Benz SL. Při základní ceně za základní ceně 89 150 dolarů (1.99 mil. Kč) za model SL 450 je potřeba počítat s tím, že za pět let bude hodnota o 55 000 dolarů (1.23 mil. Kč) menší.
Někoho by možná napadlo, že v takovém případě bude nejlepší připlatit si za vrchol nabídky v podobně modelů SL63 AMG nebo SL 65 AMG, ovšem ani zde by situace neměla být o moc příznivější. Podle the Drive, jež se odkazuje na průzkum iSeeCars, je totiž pokles hodnoty jen nepatrně nižší - 60.4 % během pěti let.
Tím jsme probrali to méně příjemné, ovšem teď se podívejme na věc z druhé strany tabulky: Který sportovní automobil by mohl zaznamenat nejnižší pokles hodnoty?
1. 35.9 %: Subaru WRX
2. 43.3 %: Volkswagen Golf R
3. 44.6 %: Chevrolet Corvette
4. 45.2 %: Subaru BRZ
5. 45.4 %: Dodge Challenger
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.