Pokud se člověk rozhodne investovat do nového sportovního vozu, nesmí mít hluboko do kapsy. Pokud nepočítáme samotnou cenu, stále je potřeba myslet na vyšší spotřebu a nákladnější servis, který obvykle probíhá v kratších intervalech. Další rána pro peněženku ale může přijít během prodeje, neboť ztráta hodnoty probíhá u některých model až nepříjemně rychle.
Společnost iSeeCars.com, provozovatel vyhledávače ojetých vozidel a současně společnost zabývající se průzkumy trhu, vydala zajímavou studii, ve které odhaduje ztrátu hodnoty sportovních vozidel během pěti let od jejich koupě. A výsledky jsou poměrně nepříjemné zvláště pro německé automobilky.
Studie zahrnovala všechny typy sportovních vozidel, od speciálů pro zaryté nadšence, přes americké muscle cars, ostré hatchbacky, nadupaná SUV a další kousky. Data použitá pro studii vycházela ze 4.3 milionů vozů nabízených na prodej, díky čemuž měli vědci dostatek informací k tomu, aby mohli vypočítat, s jakou ztrátou hodnoty by měli zákazníci počítat u nových sportovních aut během jejich prodeje za pět let.
Následujících pět vozidel bylo vyhodnoceno jako modely s největší očekávatelnou (jedná se o odhady) ztrátou hodnoty během následujících pěti let. Pro upřesnění ale dodáváme, že vědci pracovali s modelem na americkém trhu, který se od ostatních trhů může lišit. Pro srovnání je navíc uvedeno, že průměrná ztráta hodnoty sportovního vozu ve sledovaném období byla spočítána na cca 46.6 procenta.
5. Audi S5, ztráta 59.4 %
Audi S5 je velice elegantním sportovním vozem, pod jehož kapotou se ukrývá 3.0 litrový motor V6 o výkonu 354 koní, který díky přenosu výkonu na všechny kola dokáže akcelerovat z 0 na 96 km/h za 4.5 sekundy. Jeho pozitiva jsou tedy jasná, ovšem při jeho ceně (na americkém trhu) 54 400 dolarů (cca 1.2 mil. Kč) to znamená, že majitel během pěti let přijde o cca 33 000 dolarů (cca 739 tis. Kč).
4. Audi S6, ztráta 59.5 %
Audi S6 nabízí oproti předchozímu modelu více prostoru, více výkonu a také nepatrně rychlejší ztrátu hodnoty.Vůz, pod jehož kapotou se ukrývá vidlicový osmiválec o výkonu 450 koní, začíná někde okolo 70 000 dolarů (1.56 mil. Kč), ovšem ztráta 59.5 % hodnoty během 5 let znamená, že majitel ztratí přes 40 000 dolarů (895 tis. Kč).
3. Maserati GranTurismo, ztráta 60.5 %
Maserati GranTurismo je naprosto nepřehlédnutelný stroj, jehož největším pokladem je pravděpodobně jeho 4.7 litrový motor V8, který vznikal pod taktovkou Ferrari. Majitelé tohoto skvostu však musí počítat s tím, že při ceně od 132 975 dolarů (2.97 mil. Kč) jim za pět lez zmizí ve větru okolo 80 000 dolarů (1.79 mil. Kč).
2. BMW M5, ztráta 61.8 %
Ráno odvézt děti do školy, přes poledne pálit pneumatiky na okruhu a cestou domů se stavit pro týdenní nákup. To všechno zvládne nové BMW M5 naprosto hravě. Majitelé, kteří ale budou pálit jeho pneumatiky, by si měli uvědomit, že zhruba podobnou rychlostí se pálí jejich finance. Při pořizovací ceně okolo 102 700 dolarů (2.3 mil. Kč) totiž majitelé mohou ztratit za pět let téměř 62 500 dolarů (1.39 mil. Kč), jak uvádí The Drive.
1. Mercedes-Benz SL, ztráta 62.2 %
Naprosto nejlepším strojem na pálení peněz by však podle výzkumu měl být Mercedes-Benz SL. Při základní ceně za základní ceně 89 150 dolarů (1.99 mil. Kč) za model SL 450 je potřeba počítat s tím, že za pět let bude hodnota o 55 000 dolarů (1.23 mil. Kč) menší.
Někoho by možná napadlo, že v takovém případě bude nejlepší připlatit si za vrchol nabídky v podobně modelů SL63 AMG nebo SL 65 AMG, ovšem ani zde by situace neměla být o moc příznivější. Podle the Drive, jež se odkazuje na průzkum iSeeCars, je totiž pokles hodnoty jen nepatrně nižší - 60.4 % během pěti let.
Tím jsme probrali to méně příjemné, ovšem teď se podívejme na věc z druhé strany tabulky: Který sportovní automobil by mohl zaznamenat nejnižší pokles hodnoty?
1. 35.9 %: Subaru WRX
2. 43.3 %: Volkswagen Golf R
3. 44.6 %: Chevrolet Corvette
4. 45.2 %: Subaru BRZ
5. 45.4 %: Dodge Challenger
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?