Přes 3.5 milionu litrů benzínu za 22 korun? Venezuelský ráj se mění v noční můru

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 8. srpna 2018, 08:51 Google+

Představte si místo, kde za jeden dolar, tedy něco málo přes 22 korun, pořídíte zhruba 925 000 galonů prémiového benzínu, což je v přepočtu na litry zhruba 3 501 506 litrů kapalného zlata. Přijde vám to jako ráj? Pak věřte že ve Venezuele, která se do podobné situace dostala, se jedná o pohromu. Stav tamní ekonomiky se totiž dostal do bodu, kdy se dá označit za jednu z nejhorších ekonomických krizí moderní historie.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Jak se Venezuela dostala až do tohoto bodu je na dlouhé povídání, které na motoristický web ani nepatří. Ve zkratce se však dá říct, že venezuelská ekonomika se posledních pět let nachází v recesi, která způsobila nebezpečný nedostatek základního zboží a vyvolala hyperinflaci, která již atakuje 1 milion procent.

Z obchodů tak mizí základní potraviny a služby jako veřejná doprava už na ulicích také nepotkáte. Díky stoupajícímu napětí navíc prezident Nicolás Maduro rapidně ztrácí podporu. Situace je dokonce tak vážná, že na něj byl během víkendu spáchán neúspěšný atentát.

Navzdory tomu všemu si však Venezuela drží své neuvěřitelně nízké ceny benzínu, díky kterým se proslavila po celém světě - snad nikde jinde totiž benzín nekoupíte levněji. Jak uvádí The Drive, nádrž 91-oktanového benzínu vyjde ve Venezuele již po desetiletí levněji, než lahev sodovky. 

Něco takového však samozřejmě není dlouhodobě udržitelné a ekonomicky výhodné. Agentura AFP dokonce uvádí, že ceny benzínu nepokryjí ani 5 % nákladů na jeho výrobu - zbytek tak putuje ze státní kasy. Ta byla donedávna plněná zejména díky ropnému průmyslu, ovšem i tento zdroj příjmů pomalu vysychá.

Tyto investice pak ročně způsobují díru ve státní kase o velikosti cca 10 miliard dolarů. Ani zbytek ekonomiky však nefunguje příliš dobře a tak se vláda uchýlila k tištění nových peněz, což ovšem urychlilo inflaci. Ta nyní dosahuje takové výše, že za jedno vejce zaplatíte podle AFP cca 200 000 venezuelských bolívarů, tedy cca 1 dolar nebo 22 korun. Litr 91-okt. benzínu pak vyjde na 1 bolívar a litru 95. okt. benzínu stojí 6 bolívarů. 

Inflace však udělala z bolívarů téměř bezcennou měnu, na což zareagoval černý trh s americkými dolary. Jeden dolar se tak nyní směňuje za 3 500 000 venezuelských bolívarů. A tímto jednoduchým způsobem si můžete ve Venezuele natankovat miliony litrů paliva za pár korun. Jediný problém by však mohl nastat v momentě, kdy byste se pokusili palivo ze země vyvézt.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Kdekoho teď jistě napadá, proč Venezuela jednoduše nezvedne ceny paliva? To by si však vyžádalo rozsáhlý zásah do ekonomiky země, který se během předchozích pokusů setkal s velkou nelibostí, protesty a výtržnostmi. Místní ekonomika zkrátka stojí na principu laciného benzínu a místní si neuvědomují, že tyto nízké ceny vlastně všechny okrádají. Ekonomická krize se navíc  dostala do fáze, kdy už musel být omezen i ropný průmysl a spotřeba začala prudce klesat.

Jaký postup teda venezuelská vláda či prezident Maduro zvolí je otázkou, ovšem již dříve Maduro pronesl, že se vláda hodlá lépe zaměřit na hospodaření se svými ropnými zásobami. Zda z toho vzejde zdražování, nebo něco jiného, ukáže až čas.

Vytisknout

Diskuze: Přes 3.5 milionu litrů benzínu za 22 korun? Venezuelský ráj se mění v noční můru

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Gumbalkan

Gumbalkan deník z cest, den druhý

Gumbalkan

Gumbalkan deník z cest

Volvo

Slovensko "autovelmocí"? Už pátá značka tam bude vyrábět

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část druhá

ový Volkswagen ID. Buzz a ID. Buzz Cargo, to je legendární T1 pro buducnost

Rozumné ceny? Zapomeňte, Volkswagen prozradil ceny ID. Buzz a ID. Buzz Cargo

Citroën ë-C4

Test: Citroën ë-C4, nejkrásnější hřebec ve stáji

Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

Volkswagen ID. AERO - koncept první elektricky poháněné limuzíny VW, dynamické, výkonné a aerodynamické

Koncept ID. AERO ukazuje podobu připravované limuzíny Volksvagen

Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – první svezení s křížencem sporťáku a SUV, který to nandá kde komu

Škoda 1100 OHC

ŠKODA AUTO představila videocast o modelu 1100 OHC Coupé

Státní poznávací značka, ilustrační foto

Jak vznikly před 90 lety poznávací značky v Československu?

Ilustrační foto

Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

Ilustrační foto

Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

Motory

Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část první

reklama

Doporučujeme

Škoda 973 Babeta

Nádherný off-road Škoda 973? Babeta chtěla do světa, Moskva zakřičela: V žádném…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test: Citroën ë-C4, nejkrásnější hřebec ve stáji

  2. Rozumné ceny? Zapomeňte, Volkswagen prozradil ceny ID. Buzz a ID. Buzz Cargo

  3. Slovensko "autovelmocí"? Už pátá značka tam bude vyrábět

  4. Gumbalkan deník z cest

  5. Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

  6. Gumbalkan deník z cest, den druhý

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud