Přes 3.5 milionu litrů benzínu za 22 korun? Venezuelský ráj se mění v noční můru

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 8. srpna 2018 08:51
Sdílej:

Představte si místo, kde za jeden dolar, tedy něco málo přes 22 korun, pořídíte zhruba 925 000 galonů prémiového benzínu, což je v přepočtu na litry zhruba 3 501 506 litrů kapalného zlata. Přijde vám to jako ráj? Pak věřte že ve Venezuele, která se do podobné situace dostala, se jedná o pohromu. Stav tamní ekonomiky se totiž dostal do bodu, kdy se dá označit za jednu z nejhorších ekonomických krizí moderní historie.

Jak se Venezuela dostala až do tohoto bodu je na dlouhé povídání, které na motoristický web ani nepatří. Ve zkratce se však dá říct, že venezuelská ekonomika se posledních pět let nachází v recesi, která způsobila nebezpečný nedostatek základního zboží a vyvolala hyperinflaci, která již atakuje 1 milion procent.

Z obchodů tak mizí základní potraviny a služby jako veřejná doprava už na ulicích také nepotkáte. Díky stoupajícímu napětí navíc prezident Nicolás Maduro rapidně ztrácí podporu. Situace je dokonce tak vážná, že na něj byl během víkendu spáchán neúspěšný atentát.

Navzdory tomu všemu si však Venezuela drží své neuvěřitelně nízké ceny benzínu, díky kterým se proslavila po celém světě - snad nikde jinde totiž benzín nekoupíte levněji. Jak uvádí The Drive, nádrž 91-oktanového benzínu vyjde ve Venezuele již po desetiletí levněji, než lahev sodovky. 

Něco takového však samozřejmě není dlouhodobě udržitelné a ekonomicky výhodné. Agentura AFP dokonce uvádí, že ceny benzínu nepokryjí ani 5 % nákladů na jeho výrobu - zbytek tak putuje ze státní kasy. Ta byla donedávna plněná zejména díky ropnému průmyslu, ovšem i tento zdroj příjmů pomalu vysychá.

Tyto investice pak ročně způsobují díru ve státní kase o velikosti cca 10 miliard dolarů. Ani zbytek ekonomiky však nefunguje příliš dobře a tak se vláda uchýlila k tištění nových peněz, což ovšem urychlilo inflaci. Ta nyní dosahuje takové výše, že za jedno vejce zaplatíte podle AFP cca 200 000 venezuelských bolívarů, tedy cca 1 dolar nebo 22 korun. Litr 91-okt. benzínu pak vyjde na 1 bolívar a litru 95. okt. benzínu stojí 6 bolívarů. 

Inflace však udělala z bolívarů téměř bezcennou měnu, na což zareagoval černý trh s americkými dolary. Jeden dolar se tak nyní směňuje za 3 500 000 venezuelských bolívarů. A tímto jednoduchým způsobem si můžete ve Venezuele natankovat miliony litrů paliva za pár korun. Jediný problém by však mohl nastat v momentě, kdy byste se pokusili palivo ze země vyvézt.

Kdekoho teď jistě napadá, proč Venezuela jednoduše nezvedne ceny paliva? To by si však vyžádalo rozsáhlý zásah do ekonomiky země, který se během předchozích pokusů setkal s velkou nelibostí, protesty a výtržnostmi. Místní ekonomika zkrátka stojí na principu laciného benzínu a místní si neuvědomují, že tyto nízké ceny vlastně všechny okrádají. Ekonomická krize se navíc  dostala do fáze, kdy už musel být omezen i ropný průmysl a spotřeba začala prudce klesat.

Jaký postup teda venezuelská vláda či prezident Maduro zvolí je otázkou, ovšem již dříve Maduro pronesl, že se vláda hodlá lépe zaměřit na hospodaření se svými ropnými zásobami. Zda z toho vzejde zdražování, nebo něco jiného, ukáže až čas.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.