Představte si místo, kde za jeden dolar, tedy něco málo přes 22 korun, pořídíte zhruba 925 000 galonů prémiového benzínu, což je v přepočtu na litry zhruba 3 501 506 litrů kapalného zlata. Přijde vám to jako ráj? Pak věřte že ve Venezuele, která se do podobné situace dostala, se jedná o pohromu. Stav tamní ekonomiky se totiž dostal do bodu, kdy se dá označit za jednu z nejhorších ekonomických krizí moderní historie.
Jak se Venezuela dostala až do tohoto bodu je na dlouhé povídání, které na motoristický web ani nepatří. Ve zkratce se však dá říct, že venezuelská ekonomika se posledních pět let nachází v recesi, která způsobila nebezpečný nedostatek základního zboží a vyvolala hyperinflaci, která již atakuje 1 milion procent.
Z obchodů tak mizí základní potraviny a služby jako veřejná doprava už na ulicích také nepotkáte. Díky stoupajícímu napětí navíc prezident Nicolás Maduro rapidně ztrácí podporu. Situace je dokonce tak vážná, že na něj byl během víkendu spáchán neúspěšný atentát.
Navzdory tomu všemu si však Venezuela drží své neuvěřitelně nízké ceny benzínu, díky kterým se proslavila po celém světě - snad nikde jinde totiž benzín nekoupíte levněji. Jak uvádí The Drive, nádrž 91-oktanového benzínu vyjde ve Venezuele již po desetiletí levněji, než lahev sodovky.
Něco takového však samozřejmě není dlouhodobě udržitelné a ekonomicky výhodné. Agentura AFP dokonce uvádí, že ceny benzínu nepokryjí ani 5 % nákladů na jeho výrobu - zbytek tak putuje ze státní kasy. Ta byla donedávna plněná zejména díky ropnému průmyslu, ovšem i tento zdroj příjmů pomalu vysychá.
Tyto investice pak ročně způsobují díru ve státní kase o velikosti cca 10 miliard dolarů. Ani zbytek ekonomiky však nefunguje příliš dobře a tak se vláda uchýlila k tištění nových peněz, což ovšem urychlilo inflaci. Ta nyní dosahuje takové výše, že za jedno vejce zaplatíte podle AFP cca 200 000 venezuelských bolívarů, tedy cca 1 dolar nebo 22 korun. Litr 91-okt. benzínu pak vyjde na 1 bolívar a litru 95. okt. benzínu stojí 6 bolívarů.
Inflace však udělala z bolívarů téměř bezcennou měnu, na což zareagoval černý trh s americkými dolary. Jeden dolar se tak nyní směňuje za 3 500 000 venezuelských bolívarů. A tímto jednoduchým způsobem si můžete ve Venezuele natankovat miliony litrů paliva za pár korun. Jediný problém by však mohl nastat v momentě, kdy byste se pokusili palivo ze země vyvézt.
Kdekoho teď jistě napadá, proč Venezuela jednoduše nezvedne ceny paliva? To by si však vyžádalo rozsáhlý zásah do ekonomiky země, který se během předchozích pokusů setkal s velkou nelibostí, protesty a výtržnostmi. Místní ekonomika zkrátka stojí na principu laciného benzínu a místní si neuvědomují, že tyto nízké ceny vlastně všechny okrádají. Ekonomická krize se navíc dostala do fáze, kdy už musel být omezen i ropný průmysl a spotřeba začala prudce klesat.
Jaký postup teda venezuelská vláda či prezident Maduro zvolí je otázkou, ovšem již dříve Maduro pronesl, že se vláda hodlá lépe zaměřit na hospodaření se svými ropnými zásobami. Zda z toho vzejde zdražování, nebo něco jiného, ukáže až čas.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.