Představte si místo, kde za jeden dolar, tedy něco málo přes 22 korun, pořídíte zhruba 925 000 galonů prémiového benzínu, což je v přepočtu na litry zhruba 3 501 506 litrů kapalného zlata. Přijde vám to jako ráj? Pak věřte že ve Venezuele, která se do podobné situace dostala, se jedná o pohromu. Stav tamní ekonomiky se totiž dostal do bodu, kdy se dá označit za jednu z nejhorších ekonomických krizí moderní historie.
Jak se Venezuela dostala až do tohoto bodu je na dlouhé povídání, které na motoristický web ani nepatří. Ve zkratce se však dá říct, že venezuelská ekonomika se posledních pět let nachází v recesi, která způsobila nebezpečný nedostatek základního zboží a vyvolala hyperinflaci, která již atakuje 1 milion procent.
Z obchodů tak mizí základní potraviny a služby jako veřejná doprava už na ulicích také nepotkáte. Díky stoupajícímu napětí navíc prezident Nicolás Maduro rapidně ztrácí podporu. Situace je dokonce tak vážná, že na něj byl během víkendu spáchán neúspěšný atentát.
Navzdory tomu všemu si však Venezuela drží své neuvěřitelně nízké ceny benzínu, díky kterým se proslavila po celém světě - snad nikde jinde totiž benzín nekoupíte levněji. Jak uvádí The Drive, nádrž 91-oktanového benzínu vyjde ve Venezuele již po desetiletí levněji, než lahev sodovky.
Něco takového však samozřejmě není dlouhodobě udržitelné a ekonomicky výhodné. Agentura AFP dokonce uvádí, že ceny benzínu nepokryjí ani 5 % nákladů na jeho výrobu - zbytek tak putuje ze státní kasy. Ta byla donedávna plněná zejména díky ropnému průmyslu, ovšem i tento zdroj příjmů pomalu vysychá.
Tyto investice pak ročně způsobují díru ve státní kase o velikosti cca 10 miliard dolarů. Ani zbytek ekonomiky však nefunguje příliš dobře a tak se vláda uchýlila k tištění nových peněz, což ovšem urychlilo inflaci. Ta nyní dosahuje takové výše, že za jedno vejce zaplatíte podle AFP cca 200 000 venezuelských bolívarů, tedy cca 1 dolar nebo 22 korun. Litr 91-okt. benzínu pak vyjde na 1 bolívar a litru 95. okt. benzínu stojí 6 bolívarů.
Inflace však udělala z bolívarů téměř bezcennou měnu, na což zareagoval černý trh s americkými dolary. Jeden dolar se tak nyní směňuje za 3 500 000 venezuelských bolívarů. A tímto jednoduchým způsobem si můžete ve Venezuele natankovat miliony litrů paliva za pár korun. Jediný problém by však mohl nastat v momentě, kdy byste se pokusili palivo ze země vyvézt.
Kdekoho teď jistě napadá, proč Venezuela jednoduše nezvedne ceny paliva? To by si však vyžádalo rozsáhlý zásah do ekonomiky země, který se během předchozích pokusů setkal s velkou nelibostí, protesty a výtržnostmi. Místní ekonomika zkrátka stojí na principu laciného benzínu a místní si neuvědomují, že tyto nízké ceny vlastně všechny okrádají. Ekonomická krize se navíc dostala do fáze, kdy už musel být omezen i ropný průmysl a spotřeba začala prudce klesat.
Jaký postup teda venezuelská vláda či prezident Maduro zvolí je otázkou, ovšem již dříve Maduro pronesl, že se vláda hodlá lépe zaměřit na hospodaření se svými ropnými zásobami. Zda z toho vzejde zdražování, nebo něco jiného, ukáže až čas.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.