Auto není jednorázový výdaj. Do čeho musíte pravidelně investovat?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 29. července 2018 14:26
Sdílej:

Většina lidí si při výběru nového nebo ojetého automobilu stanoví cenový limit, do kterého se chtějí s nákupem vejít. Málokdo si však uvědomuje, že zaplacením kupní ceny se teprve rozjíždí obrovský kolotoč investic, který dělá z automobilu jednu z nejhorších investic. Víc už totiž obvykle stojí jen bydlení.

Pokud se nerozhodujete pro koupi nějakého vzácného, luxusního či historického vozu, u kterých se dá již nyní pozorovat růst ceny, je potřeba se smířit se starým rčením, že auto je jedna z nejhorších investic. Již při samotné koupi nového auta totiž dramaticky poklesne jeho hodnota. A tím to teprve začíná.

Celý problém mnohdy začíná už jen při pohledu na lákavou cenovou nabídku vozu, který byste si normálně nemohli dovolit. V ten moment už totiž začínají kupovat oči a hlas zdravého rozumu mizí v dálce. Následky takovýchto impulzivních a zbrklých následků ale mohou být dalekosáhlé a nakonec vám klidně celé auto i znechutí.

Na co tedy myslet, pokud se chystáte pořídit nový vůz? Odpovědí je zkratka TCO, která v angličtině značí Total Cost of Ownership, tedy celkové náklady na vlastnictví automobilu. Tato věc je obvyklé zásadní hlavně pro společnosti při výběru nových aut, ovšem zanedbávat by ji neměli ani soukromníci.

Pod TCO se totiž ukrývají všechny náklady, které jsou s vlastnictvím vozidla spojené. Jedním z těch nejčastěji opomíjených je pak samotný pokles ceny automobilu spojený s jeho koupí. Už v tu chvíli totiž opět "platíte." a Platit nepřestanete ani v momentě, kdy byste se rozhodli s automobilem nejezdit.

Kromě samotné ztráty hodnoty, kterou ale na vlastní kůži pocítíte až při prodeji, pak auto nejvíce prodělává tradičně na pohonných hmotách. Opomenout ale nelze ani pojištění, servis nebo pravidelné výměny pneumatik.

Servisu se přitom nevyhne žádné vozidlo - i kdybyste měli štěstí a všechny závady se vám vyhýbali jako čert kříži, přesto je potřeba dodržovat pravidelné servisní intervaly, které jsou obvykle stanoveny každý 15 000 km nebo jedenkrát ročně.

Samotné náklady návštěvy servisu se pak znovu odvíjí od několika faktorů. Je dobře známým faktem, že majitelé dieselových motorů s nízkou spotřebou se pak obvykle prohnou jejich servisu. Jednoduché benzínové motory bývají obvykle na údržbu méně nákladné.  Ceny se také odvíjí podle jednotlivých značek - u prémiových si připlatíte nejen za cenu samotných dílů, ale obvykle i za práci.

Naštěstí ale žijeme v době, kdy můžete hodit starosti s obcházením servisů a následovným srovnáváním hodit za hlavu. Pokud potřebujete zjistit ceny jednotlivých dílů, můžete buď projít jednotlivé internetové obchody, nebo využít srovnávač MJ-Auto a porovnat si tak ceny dílů mezi dvěma automobily.

Náhled a ceny pneumatik vám opět poskytne některý z internetových obchodů. A ceny pojištění? S těmi vám rádi pomohou na několika českých portálech, kde zaručují zaručeně ty nejnižší sazby. Někdy však není na škodu ani osobní návštěva pobočky. A zapomínat nelze ani na dálniční známky.

Pokud si ale chcete ušetřit práci se zdlouhavými výpočty, můžete si usnadnit práci pomocí webového projektu JiTiS - Just in Time in Service. Tento speciální informační servis pro motoristy totiž dokáže vypočítat budoucí náklady na vlastnictví, provoz a údržbu osobního automobilu. V případě pořízení ojetého vozu navíc dokáže poskytnout odhad nákladů spojených se zanedbanou údržbou, což můžete být vaše poslední záchrana před pořízením podezřele levného prémiového vozu.

Při výpočtech celkových nákladů na vlastnictví vozu (TCO) JiTiS využívá celou řadu informací,jako například cenu za budoucí najetý kilometr, rozpis budoucích měsíčních nákladů, kalkulaci nákladů na Zanedbanou péči nebo dlouhodobé plánování údržby

Ve výsledku tak získáte odhad nákladů za palivo, pneumatiky, pojištění, pokles ceny vozidla, atd. Základní informace navíc JiTis generuje zdarma, pro zobrazení podrobnějších údajů je však potřeba sáhnout do peněženky a připravit si 162 Kč, za které můžete mít 10 kompletních výpočtů + export dat do tabulky PDF. Za 108 Kč pak JiTis nabízí certifikát, který můžete využít při prodeji automobilu.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?

Novinky ze světa EV
Volkswagen nyní v této upoutávce poprvé ukazuje konkrétní náhled na svůj nový základní elektromobil ID.1.

Revoluce: VW ukázal nový malý elektromobil za 500 tisíc

VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.