Většina lidí si při výběru nového nebo ojetého automobilu stanoví cenový limit, do kterého se chtějí s nákupem vejít. Málokdo si však uvědomuje, že zaplacením kupní ceny se teprve rozjíždí obrovský kolotoč investic, který dělá z automobilu jednu z nejhorších investic. Víc už totiž obvykle stojí jen bydlení.
Pokud se nerozhodujete pro koupi nějakého vzácného, luxusního či historického vozu, u kterých se dá již nyní pozorovat růst ceny, je potřeba se smířit se starým rčením, že auto je jedna z nejhorších investic. Již při samotné koupi nového auta totiž dramaticky poklesne jeho hodnota. A tím to teprve začíná.
Celý problém mnohdy začíná už jen při pohledu na lákavou cenovou nabídku vozu, který byste si normálně nemohli dovolit. V ten moment už totiž začínají kupovat oči a hlas zdravého rozumu mizí v dálce. Následky takovýchto impulzivních a zbrklých následků ale mohou být dalekosáhlé a nakonec vám klidně celé auto i znechutí.
Na co tedy myslet, pokud se chystáte pořídit nový vůz? Odpovědí je zkratka TCO, která v angličtině značí Total Cost of Ownership, tedy celkové náklady na vlastnictví automobilu. Tato věc je obvyklé zásadní hlavně pro společnosti při výběru nových aut, ovšem zanedbávat by ji neměli ani soukromníci.
Pod TCO se totiž ukrývají všechny náklady, které jsou s vlastnictvím vozidla spojené. Jedním z těch nejčastěji opomíjených je pak samotný pokles ceny automobilu spojený s jeho koupí. Už v tu chvíli totiž opět "platíte." a Platit nepřestanete ani v momentě, kdy byste se rozhodli s automobilem nejezdit.
Kromě samotné ztráty hodnoty, kterou ale na vlastní kůži pocítíte až při prodeji, pak auto nejvíce prodělává tradičně na pohonných hmotách. Opomenout ale nelze ani pojištění, servis nebo pravidelné výměny pneumatik.
Servisu se přitom nevyhne žádné vozidlo - i kdybyste měli štěstí a všechny závady se vám vyhýbali jako čert kříži, přesto je potřeba dodržovat pravidelné servisní intervaly, které jsou obvykle stanoveny každý 15 000 km nebo jedenkrát ročně.
Samotné náklady návštěvy servisu se pak znovu odvíjí od několika faktorů. Je dobře známým faktem, že majitelé dieselových motorů s nízkou spotřebou se pak obvykle prohnou jejich servisu. Jednoduché benzínové motory bývají obvykle na údržbu méně nákladné. Ceny se také odvíjí podle jednotlivých značek - u prémiových si připlatíte nejen za cenu samotných dílů, ale obvykle i za práci.
Naštěstí ale žijeme v době, kdy můžete hodit starosti s obcházením servisů a následovným srovnáváním hodit za hlavu. Pokud potřebujete zjistit ceny jednotlivých dílů, můžete buď projít jednotlivé internetové obchody, nebo využít srovnávač MJ-Auto a porovnat si tak ceny dílů mezi dvěma automobily.
Náhled a ceny pneumatik vám opět poskytne některý z internetových obchodů. A ceny pojištění? S těmi vám rádi pomohou na několika českých portálech, kde zaručují zaručeně ty nejnižší sazby. Někdy však není na škodu ani osobní návštěva pobočky. A zapomínat nelze ani na dálniční známky.
Pokud si ale chcete ušetřit práci se zdlouhavými výpočty, můžete si usnadnit práci pomocí webového projektu JiTiS - Just in Time in Service. Tento speciální informační servis pro motoristy totiž dokáže vypočítat budoucí náklady na vlastnictví, provoz a údržbu osobního automobilu. V případě pořízení ojetého vozu navíc dokáže poskytnout odhad nákladů spojených se zanedbanou údržbou, což můžete být vaše poslední záchrana před pořízením podezřele levného prémiového vozu.
Při výpočtech celkových nákladů na vlastnictví vozu (TCO) JiTiS využívá celou řadu informací,jako například cenu za budoucí najetý kilometr, rozpis budoucích měsíčních nákladů, kalkulaci nákladů na Zanedbanou péči nebo dlouhodobé plánování údržby
Ve výsledku tak získáte odhad nákladů za palivo, pneumatiky, pojištění, pokles ceny vozidla, atd. Základní informace navíc JiTis generuje zdarma, pro zobrazení podrobnějších údajů je však potřeba sáhnout do peněženky a připravit si 162 Kč, za které můžete mít 10 kompletních výpočtů + export dat do tabulky PDF. Za 108 Kč pak JiTis nabízí certifikát, který můžete využít při prodeji automobilu.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?