Ceny benzínu za několik posledních měsíců opět nepatrně povyskočily, ovšem ještě než začneme bědovat nad vládou, daněmi a nenasytností ropných společností, což nakonec stejně nejspíš všichni uděláme, měli bychom se podívat na situaci u sousedů a dalších 60 dalších států světa. Možná si pak uvědomíme, že na tom vlastně nejsme zas tak zle.
Agentura Bloomberg vydala začátkem měsíce velké srovnání cen klasického 95-oktanového benzínu v 61 státech světa, které však kromě samotných cen srovnává i ekonomickou situaci v jednotlivých zemích - tedy na kolik procent z průměrné denní mzdy člověka vyjde litr paliva a kolik procent své roční mzdy lidé za palivo ročně utratí.
K sestavení tabulek využila agentura Bloomberg data o průměrných cenách paliva za první čtvrtletí roku 2018 z webu GlobalPetrolPrices a údaje o hrubém domácím produktu (HDP) v jednotlivých státech za stejné období. V samotné grafice si pak můžete vybírat jak mezi litry a galony, tak mezi měnami v různých státech - pro nás je samozřejmě nejpřirozenější koruna.
A jak tedy srovnání dopadlo? Hned na úvod popisuje Bloomber Česko jako ráj automobilek. Zjednodušeně uvádí, že pokud „Evropané chtějí auta, Češi jim je vyrobí," čímž naráží zhruba na 1 000 000 ročně vyrobených automobilů různých značek, včetně Škody, Toyoty nebo Hyundai. Ceny paliva pak Bloomberg uvádí za průměrné, což je přesně to správné slovo.
Samotná průměrná cena benzínu (Natural 95) se v prvním čtvrtletí roku 2018 ustálila v ČR na hodnotě 30,92 Kč, což je celkem 36. místo z 61 porovnávaných států. Při průměrné denní mzdě 1 362,12 Kč pak průměrný Čech utratí za litr benzínu 2.27 % své denní mzdy, čímž se řadíme na 35. místo žebříčku. V celkových výdajích za benzín se pak pohybujeme na 31. místě, neboť průměrně ročně spotřebujeme 201.89 litrů benzínu, což odpovídá zhruba 1.26 % našich ročních platů.
V porovnání s našimi sousedy na tom sice s cenami nejsem zas tak zle (Německo 37,78 Kč, Slovensko 34,23 Kč), ovšem mohlo by to být i lepší (Polsko 28,65 Kč, Rakousko 30,44 Kč). Podobné je to v momentě, kdy se podíváme na dostupnost benzínu v porovnání s průměrnou denní mzdou - zde si vedeme lépe než Poláci (3.13 %) a Slováci (2.99 %), ovšem za Rakouskem (1.01% ) a Německem (1.23 %) dalece zaostáváme.
Tento paradox se pak nejvíce projevuje ve státech jako je například Norsko, kde sice litr benzínu stojí v průměru cca 42,17 Kč, čímž se řadí v žebříčku na 60. místo, ovšem v porovnání s platy vyjde jeden litr na 0.90 % průměrné denní mzdy, čímž se Norsko řadí na 11. místo. Podobně je tomu i ve Švédsku nebo Francii.
Opačný paradox pak můžeme najít ve státech jako je Nigérie, Filipíny, Pakistán nebo Indie. Zde se dá sice litr benzínu pořídit za velice nízké ceny, ovšem v porovnání s průměrnými platy je pro řadu obyvatel stále poměrně nákladnou záležitostí.
A jak jsou na tom milovníci plnotučných V8 z USA, kterým řada z nás vždy tiše záviděla? Sice už to není tak slavné jako před lety, ovšem litr benzínu se dal stále pořídit za 16,14 Kč, což představovalo pouze 0.46 % z průměrného denního přijmu. V cenách se tak USA řadí sice až na 12. místo, ovšem v dostupnosti jsou na 4. místě.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).