Ceny benzínu za několik posledních měsíců opět nepatrně povyskočily, ovšem ještě než začneme bědovat nad vládou, daněmi a nenasytností ropných společností, což nakonec stejně nejspíš všichni uděláme, měli bychom se podívat na situaci u sousedů a dalších 60 dalších států světa. Možná si pak uvědomíme, že na tom vlastně nejsme zas tak zle.
Agentura Bloomberg vydala začátkem měsíce velké srovnání cen klasického 95-oktanového benzínu v 61 státech světa, které však kromě samotných cen srovnává i ekonomickou situaci v jednotlivých zemích - tedy na kolik procent z průměrné denní mzdy člověka vyjde litr paliva a kolik procent své roční mzdy lidé za palivo ročně utratí.
K sestavení tabulek využila agentura Bloomberg data o průměrných cenách paliva za první čtvrtletí roku 2018 z webu GlobalPetrolPrices a údaje o hrubém domácím produktu (HDP) v jednotlivých státech za stejné období. V samotné grafice si pak můžete vybírat jak mezi litry a galony, tak mezi měnami v různých státech - pro nás je samozřejmě nejpřirozenější koruna.
A jak tedy srovnání dopadlo? Hned na úvod popisuje Bloomber Česko jako ráj automobilek. Zjednodušeně uvádí, že pokud „Evropané chtějí auta, Češi jim je vyrobí," čímž naráží zhruba na 1 000 000 ročně vyrobených automobilů různých značek, včetně Škody, Toyoty nebo Hyundai. Ceny paliva pak Bloomberg uvádí za průměrné, což je přesně to správné slovo.
Samotná průměrná cena benzínu (Natural 95) se v prvním čtvrtletí roku 2018 ustálila v ČR na hodnotě 30,92 Kč, což je celkem 36. místo z 61 porovnávaných států. Při průměrné denní mzdě 1 362,12 Kč pak průměrný Čech utratí za litr benzínu 2.27 % své denní mzdy, čímž se řadíme na 35. místo žebříčku. V celkových výdajích za benzín se pak pohybujeme na 31. místě, neboť průměrně ročně spotřebujeme 201.89 litrů benzínu, což odpovídá zhruba 1.26 % našich ročních platů.
V porovnání s našimi sousedy na tom sice s cenami nejsem zas tak zle (Německo 37,78 Kč, Slovensko 34,23 Kč), ovšem mohlo by to být i lepší (Polsko 28,65 Kč, Rakousko 30,44 Kč). Podobné je to v momentě, kdy se podíváme na dostupnost benzínu v porovnání s průměrnou denní mzdou - zde si vedeme lépe než Poláci (3.13 %) a Slováci (2.99 %), ovšem za Rakouskem (1.01% ) a Německem (1.23 %) dalece zaostáváme.
Tento paradox se pak nejvíce projevuje ve státech jako je například Norsko, kde sice litr benzínu stojí v průměru cca 42,17 Kč, čímž se řadí v žebříčku na 60. místo, ovšem v porovnání s platy vyjde jeden litr na 0.90 % průměrné denní mzdy, čímž se Norsko řadí na 11. místo. Podobně je tomu i ve Švédsku nebo Francii.
Opačný paradox pak můžeme najít ve státech jako je Nigérie, Filipíny, Pakistán nebo Indie. Zde se dá sice litr benzínu pořídit za velice nízké ceny, ovšem v porovnání s průměrnými platy je pro řadu obyvatel stále poměrně nákladnou záležitostí.
A jak jsou na tom milovníci plnotučných V8 z USA, kterým řada z nás vždy tiše záviděla? Sice už to není tak slavné jako před lety, ovšem litr benzínu se dal stále pořídit za 16,14 Kč, což představovalo pouze 0.46 % z průměrného denního přijmu. V cenách se tak USA řadí sice až na 12. místo, ovšem v dostupnosti jsou na 4. místě.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.