Ceny benzínu za několik posledních měsíců opět nepatrně povyskočily, ovšem ještě než začneme bědovat nad vládou, daněmi a nenasytností ropných společností, což nakonec stejně nejspíš všichni uděláme, měli bychom se podívat na situaci u sousedů a dalších 60 dalších států světa. Možná si pak uvědomíme, že na tom vlastně nejsme zas tak zle.
Agentura Bloomberg vydala začátkem měsíce velké srovnání cen klasického 95-oktanového benzínu v 61 státech světa, které však kromě samotných cen srovnává i ekonomickou situaci v jednotlivých zemích - tedy na kolik procent z průměrné denní mzdy člověka vyjde litr paliva a kolik procent své roční mzdy lidé za palivo ročně utratí.
K sestavení tabulek využila agentura Bloomberg data o průměrných cenách paliva za první čtvrtletí roku 2018 z webu GlobalPetrolPrices a údaje o hrubém domácím produktu (HDP) v jednotlivých státech za stejné období. V samotné grafice si pak můžete vybírat jak mezi litry a galony, tak mezi měnami v různých státech - pro nás je samozřejmě nejpřirozenější koruna.
A jak tedy srovnání dopadlo? Hned na úvod popisuje Bloomber Česko jako ráj automobilek. Zjednodušeně uvádí, že pokud „Evropané chtějí auta, Češi jim je vyrobí," čímž naráží zhruba na 1 000 000 ročně vyrobených automobilů různých značek, včetně Škody, Toyoty nebo Hyundai. Ceny paliva pak Bloomberg uvádí za průměrné, což je přesně to správné slovo.
Samotná průměrná cena benzínu (Natural 95) se v prvním čtvrtletí roku 2018 ustálila v ČR na hodnotě 30,92 Kč, což je celkem 36. místo z 61 porovnávaných států. Při průměrné denní mzdě 1 362,12 Kč pak průměrný Čech utratí za litr benzínu 2.27 % své denní mzdy, čímž se řadíme na 35. místo žebříčku. V celkových výdajích za benzín se pak pohybujeme na 31. místě, neboť průměrně ročně spotřebujeme 201.89 litrů benzínu, což odpovídá zhruba 1.26 % našich ročních platů.
V porovnání s našimi sousedy na tom sice s cenami nejsem zas tak zle (Německo 37,78 Kč, Slovensko 34,23 Kč), ovšem mohlo by to být i lepší (Polsko 28,65 Kč, Rakousko 30,44 Kč). Podobné je to v momentě, kdy se podíváme na dostupnost benzínu v porovnání s průměrnou denní mzdou - zde si vedeme lépe než Poláci (3.13 %) a Slováci (2.99 %), ovšem za Rakouskem (1.01% ) a Německem (1.23 %) dalece zaostáváme.
Tento paradox se pak nejvíce projevuje ve státech jako je například Norsko, kde sice litr benzínu stojí v průměru cca 42,17 Kč, čímž se řadí v žebříčku na 60. místo, ovšem v porovnání s platy vyjde jeden litr na 0.90 % průměrné denní mzdy, čímž se Norsko řadí na 11. místo. Podobně je tomu i ve Švédsku nebo Francii.
Opačný paradox pak můžeme najít ve státech jako je Nigérie, Filipíny, Pakistán nebo Indie. Zde se dá sice litr benzínu pořídit za velice nízké ceny, ovšem v porovnání s průměrnými platy je pro řadu obyvatel stále poměrně nákladnou záležitostí.
A jak jsou na tom milovníci plnotučných V8 z USA, kterým řada z nás vždy tiše záviděla? Sice už to není tak slavné jako před lety, ovšem litr benzínu se dal stále pořídit za 16,14 Kč, což představovalo pouze 0.46 % z průměrného denního přijmu. V cenách se tak USA řadí sice až na 12. místo, ovšem v dostupnosti jsou na 4. místě.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.