Ceny benzínu za několik posledních měsíců opět nepatrně povyskočily, ovšem ještě než začneme bědovat nad vládou, daněmi a nenasytností ropných společností, což nakonec stejně nejspíš všichni uděláme, měli bychom se podívat na situaci u sousedů a dalších 60 dalších států světa. Možná si pak uvědomíme, že na tom vlastně nejsme zas tak zle.
Agentura Bloomberg vydala začátkem měsíce velké srovnání cen klasického 95-oktanového benzínu v 61 státech světa, které však kromě samotných cen srovnává i ekonomickou situaci v jednotlivých zemích - tedy na kolik procent z průměrné denní mzdy člověka vyjde litr paliva a kolik procent své roční mzdy lidé za palivo ročně utratí.
K sestavení tabulek využila agentura Bloomberg data o průměrných cenách paliva za první čtvrtletí roku 2018 z webu GlobalPetrolPrices a údaje o hrubém domácím produktu (HDP) v jednotlivých státech za stejné období. V samotné grafice si pak můžete vybírat jak mezi litry a galony, tak mezi měnami v různých státech - pro nás je samozřejmě nejpřirozenější koruna.
A jak tedy srovnání dopadlo? Hned na úvod popisuje Bloomber Česko jako ráj automobilek. Zjednodušeně uvádí, že pokud „Evropané chtějí auta, Češi jim je vyrobí," čímž naráží zhruba na 1 000 000 ročně vyrobených automobilů různých značek, včetně Škody, Toyoty nebo Hyundai. Ceny paliva pak Bloomberg uvádí za průměrné, což je přesně to správné slovo.
Samotná průměrná cena benzínu (Natural 95) se v prvním čtvrtletí roku 2018 ustálila v ČR na hodnotě 30,92 Kč, což je celkem 36. místo z 61 porovnávaných států. Při průměrné denní mzdě 1 362,12 Kč pak průměrný Čech utratí za litr benzínu 2.27 % své denní mzdy, čímž se řadíme na 35. místo žebříčku. V celkových výdajích za benzín se pak pohybujeme na 31. místě, neboť průměrně ročně spotřebujeme 201.89 litrů benzínu, což odpovídá zhruba 1.26 % našich ročních platů.
V porovnání s našimi sousedy na tom sice s cenami nejsem zas tak zle (Německo 37,78 Kč, Slovensko 34,23 Kč), ovšem mohlo by to být i lepší (Polsko 28,65 Kč, Rakousko 30,44 Kč). Podobné je to v momentě, kdy se podíváme na dostupnost benzínu v porovnání s průměrnou denní mzdou - zde si vedeme lépe než Poláci (3.13 %) a Slováci (2.99 %), ovšem za Rakouskem (1.01% ) a Německem (1.23 %) dalece zaostáváme.
Tento paradox se pak nejvíce projevuje ve státech jako je například Norsko, kde sice litr benzínu stojí v průměru cca 42,17 Kč, čímž se řadí v žebříčku na 60. místo, ovšem v porovnání s platy vyjde jeden litr na 0.90 % průměrné denní mzdy, čímž se Norsko řadí na 11. místo. Podobně je tomu i ve Švédsku nebo Francii.
Opačný paradox pak můžeme najít ve státech jako je Nigérie, Filipíny, Pakistán nebo Indie. Zde se dá sice litr benzínu pořídit za velice nízké ceny, ovšem v porovnání s průměrnými platy je pro řadu obyvatel stále poměrně nákladnou záležitostí.
A jak jsou na tom milovníci plnotučných V8 z USA, kterým řada z nás vždy tiše záviděla? Sice už to není tak slavné jako před lety, ovšem litr benzínu se dal stále pořídit za 16,14 Kč, což představovalo pouze 0.46 % z průměrného denního přijmu. V cenách se tak USA řadí sice až na 12. místo, ovšem v dostupnosti jsou na 4. místě.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.