Pokud se někdy vydáte do Japonska, možná budete překvapeni tím, že většina automobilů které potkáte, bude pocházet od některého z domácích výrobců. Japonsko ale současně patří k jednomu z pěti nejvýznamnějších trhů co se prodeje luxusních a sportovních vozů týče. Nelze se proto divit, že sem britská automobilka Aston Martin vyslala početnou delegaci hned se dvěma exkluzivními vozy.
Britská automobilka využila ke své prezentaci poměrně významnou událost - Velkou cenu Japonska. Během víkendu se pak zástupci automobilky snažili jednak zvýšit zájem o jednotlivé modely z nejnovější nabídky, ale také vytvořit u japonských zákazníků vztah k britským sportovním vozům.
Nejdůležitějším vozem pro Aston Martin je momentálně model DB11, o jehož propagaci se nesnaží jen v Japonsku, ale na celém světě. Model totiž představuje první vůz z nové koncepce moderní přepravy, se kterou chce automobilka u zákazníků v příštích letech uspět. V Japonsku to však dovážené luxusní vozy nemají příliš snadné, neboť se na ně vztahuje poměrně výrazné zdanění, tudíž jejich cena je ještě vyšší, než kdekoliv jinde na světě.
Dalším představeným vozem byl plánovaný hyper-sport Aston Martin Valkyrie. Vůz bude vyráběn pouze v limitované sérii několika kusů, přičemž většina už by jich měla být rezervována. Zda se nějaká z hotových Valkyrií dostane i do Japonska netušíme, ovšem pokud ano, pak bude majitele stát pořádný balík peněz. Vždyť i na trzích bez zvýšených daní na luxusní vozy přijde AM Valkyrie na několik milionů dolarů.
Vědoma si svých úskalí automobilka nic nepodcenila. Večerem tak hosty provázelo několik významných osobností ze světa automobilky i motorsportu. Hlavním řečníkem byl šéf designového oddělení Marek Reichman, který měl na starosti zejména představení modelu DB11. Dalšími celebritami se pak stal současný závodník Formule 1 Daniel Ricciardo a bývalý závodník David Coulthard.
Jaký dopad bude mít snažení automobilky není jisté, ovšem potenciál japonského trhu je obrovský, což Britové nechtějí podcenit. Pokud by se totiž vše dařilo jak má, pak britská automobilka odhaduje obchody během dalších pěti let na částku cca 500 milionů liber, z čehož by mělo 400 milionů odpovídat hodnotě prodaných vozů a naopak 70 milionů nákladům za díly dodávané od japonských výrobců, mezi které patří například Bridgestone nebo Denso.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.