Životní úroveň se dá vyjádřit v mnoha různých formách, ovšem napadlo vás někdy přepočítávat si tento údaj na litry benzínu, které si můžete koupit za průměrnou měsíční výplatu? Nás sice ne, ale lidi z Týmu silniční bezpečnosti ano - a vy se nyní můžete podívat, jak si na tom stojíme v porovnání se zahraničím.
V rámci EU nejlevnější benzin v Bulharsku a Rumunsku. Do nádrže však nejvíce za průměrnou čistou měsíční mzdu natankují v bohatém Lucembursku. Jak jsou na tom Češi?
Cena za barel ropy typu Brent se dlouhodobě pohybuje mezi 45-55 dolary. Pokud cena padá k dolní hranici, roste globální poptávka, současně se přestává vyplácet těžba v některých lokalitách. Pokud naopak cena roste k horní hranici, začíná se vyplácet těžba v místech s vyššími náklady, nabídka ropy stoupá, cena se stabilizuje. Statistiky napovídají, že pokud vzroste cena surové ropy o 10 %, v Evropě vzroste cena paliv o cca 3 %, v USA o 7 %.
„Američané jsou zkrátka na svých automobilech závislejší, zatímco my Evropané můžeme využít alternativních forem dopravy,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Pokud by cena ropy vzrostla ze 45 na 55 dolarů za barel (tj. o 22 %), v zemích s vysokou cenou paliv se motoristům tankování prodraží o zhruba 5-6 %. Ve státech s průměrnou cenou paliv to bude až 10-12 %. Naopak v zemích s nízkou cenou pohonných hmot nebude nárůst nijak dramatický. Zpravidla se totiž jedná o státy, kde je cena vládou regulována či dotována.
Rozdíly v cenách paliv mezi jednotlivými státy jsou propastné
Celosvětově byla v polovině letošního srpna cena za jeden litr benzinu 1,06 dolaru a za litr motorové nafty 0,94 dolaru. „Obecně platí, že v bohatých státech jsou ceny paliv vyšší, zatímco v zemích chudších či produkujících ropu bývají ceny nižší. Významnou výjimkou jsou USA, kde jsou ceny paliv trvale nízké. Nejlevněji vyšel litr benzinu ve Venezuele (0,01 dolaru za litr) a Saúdské Arábii (0,24 dolaru),“ uvádí Roman Budský.
Ostatně levně bylo ve všech státech Perského zálivu, kde ceny činily 0,35 až 0,48 dolaru. Špatné to nebylo ani v Rusku (0,68 dolaru) a USA (0,7 dolaru). Za 99 centů se dal litr benzinu natankovat v Číně, Kanadě a Mexiku. Naopak nejdráže bylo na Islandu (1,85), v Hongkongu (1,93) a prvenství patřilo Norsku s 2,02 dolaru za litr.
V rámci států EU28 byla v polovině srpna cena benzinu nejnižší v Bulharsku a Rumunsku (za jeden litr činila 1,18 dolaru), následují Lotyšsko a Polsko s 1,23 dolaru, v Maďarsku to bylo 1,33 dolaru. V těsném sledu je Česká republika s 1,34 dolaru za litr benzinu. Překvapením může být, že stejně zaplatí motoristé i v bohatém Lucembursku.
Naopak nejvyšší cena benzinu byla v polovině srpna v Nizozemsku (1,8 dolaru za litr), o chloupek levněji bylo v Řecku (1,77), Itálii (1,76), Dánsku (1,74) a Švédsku (1,7 dolaru). Z ekonomicky nejsilnější trojky bylo nejdráže ve Francii (1,58), o něco levněji pak v Německu (1,55) a Velké Británii (1,49 dolaru). O jeden cent méně zaplatili řidiči v Chorvatsku a na Slovensku (1,48 dolaru).
Státy s nízkými cenami paliv zdaleka nemusejí být pro místní motoristy rájem na zemii
Ve Venezuele je benzin bezkonkurenčně levný, místní obyvatelé by za průměrnou měsíční mzdu mohli natankovat 3 200 litrů. Výrazně lépe jsou na tom ovšem například v Saúdské Arábii (cca 7 200), Spojených arabských emirátech (7 000) a samozřejmě též v USA (přes 4 400 litrů). Rusové by mohli doplnit 925 a Číňané 916 litrů. Naopak na Ukrajině by to bylo zhruba jen 250 litrů benzinu.
„V Evropské unii by si za průměrnou měsíční mzdu od stojanu čerpací stanice nejvíce benzinu odvezli Lucemburčané (2 531 litrů), Dánové (1 746 litrů), Irové (1 670 litrů), Němci (1 655 litrů), Rakušané (1 593 litrů) a Finové (1 569 litrů). Naopak nejméně by to bylo v Bulharsku (461), Maďarsku (464), Řecku (469), Lotyšsku (572) a Rumunsku (574 litrů). Průměrný Čech by si mohl dovolit poručit zhruba 752 litrů,“ uzavírá Roman Budský.
*Ceny benzinu jsou ze 14. srpna 2017, údaje ohledně čistých měsíčních mezd pocházejí z října 2016. Uvedené srovnání je tedy orientační.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.