Životní úroveň se dá vyjádřit v mnoha různých formách, ovšem napadlo vás někdy přepočítávat si tento údaj na litry benzínu, které si můžete koupit za průměrnou měsíční výplatu? Nás sice ne, ale lidi z Týmu silniční bezpečnosti ano - a vy se nyní můžete podívat, jak si na tom stojíme v porovnání se zahraničím.
V rámci EU nejlevnější benzin v Bulharsku a Rumunsku. Do nádrže však nejvíce za průměrnou čistou měsíční mzdu natankují v bohatém Lucembursku. Jak jsou na tom Češi?
Cena za barel ropy typu Brent se dlouhodobě pohybuje mezi 45-55 dolary. Pokud cena padá k dolní hranici, roste globální poptávka, současně se přestává vyplácet těžba v některých lokalitách. Pokud naopak cena roste k horní hranici, začíná se vyplácet těžba v místech s vyššími náklady, nabídka ropy stoupá, cena se stabilizuje. Statistiky napovídají, že pokud vzroste cena surové ropy o 10 %, v Evropě vzroste cena paliv o cca 3 %, v USA o 7 %.
„Američané jsou zkrátka na svých automobilech závislejší, zatímco my Evropané můžeme využít alternativních forem dopravy,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Pokud by cena ropy vzrostla ze 45 na 55 dolarů za barel (tj. o 22 %), v zemích s vysokou cenou paliv se motoristům tankování prodraží o zhruba 5-6 %. Ve státech s průměrnou cenou paliv to bude až 10-12 %. Naopak v zemích s nízkou cenou pohonných hmot nebude nárůst nijak dramatický. Zpravidla se totiž jedná o státy, kde je cena vládou regulována či dotována.
Rozdíly v cenách paliv mezi jednotlivými státy jsou propastné
Celosvětově byla v polovině letošního srpna cena za jeden litr benzinu 1,06 dolaru a za litr motorové nafty 0,94 dolaru. „Obecně platí, že v bohatých státech jsou ceny paliv vyšší, zatímco v zemích chudších či produkujících ropu bývají ceny nižší. Významnou výjimkou jsou USA, kde jsou ceny paliv trvale nízké. Nejlevněji vyšel litr benzinu ve Venezuele (0,01 dolaru za litr) a Saúdské Arábii (0,24 dolaru),“ uvádí Roman Budský.
Ostatně levně bylo ve všech státech Perského zálivu, kde ceny činily 0,35 až 0,48 dolaru. Špatné to nebylo ani v Rusku (0,68 dolaru) a USA (0,7 dolaru). Za 99 centů se dal litr benzinu natankovat v Číně, Kanadě a Mexiku. Naopak nejdráže bylo na Islandu (1,85), v Hongkongu (1,93) a prvenství patřilo Norsku s 2,02 dolaru za litr.
V rámci států EU28 byla v polovině srpna cena benzinu nejnižší v Bulharsku a Rumunsku (za jeden litr činila 1,18 dolaru), následují Lotyšsko a Polsko s 1,23 dolaru, v Maďarsku to bylo 1,33 dolaru. V těsném sledu je Česká republika s 1,34 dolaru za litr benzinu. Překvapením může být, že stejně zaplatí motoristé i v bohatém Lucembursku.
Naopak nejvyšší cena benzinu byla v polovině srpna v Nizozemsku (1,8 dolaru za litr), o chloupek levněji bylo v Řecku (1,77), Itálii (1,76), Dánsku (1,74) a Švédsku (1,7 dolaru). Z ekonomicky nejsilnější trojky bylo nejdráže ve Francii (1,58), o něco levněji pak v Německu (1,55) a Velké Británii (1,49 dolaru). O jeden cent méně zaplatili řidiči v Chorvatsku a na Slovensku (1,48 dolaru).
Státy s nízkými cenami paliv zdaleka nemusejí být pro místní motoristy rájem na zemii
Ve Venezuele je benzin bezkonkurenčně levný, místní obyvatelé by za průměrnou měsíční mzdu mohli natankovat 3 200 litrů. Výrazně lépe jsou na tom ovšem například v Saúdské Arábii (cca 7 200), Spojených arabských emirátech (7 000) a samozřejmě též v USA (přes 4 400 litrů). Rusové by mohli doplnit 925 a Číňané 916 litrů. Naopak na Ukrajině by to bylo zhruba jen 250 litrů benzinu.
„V Evropské unii by si za průměrnou měsíční mzdu od stojanu čerpací stanice nejvíce benzinu odvezli Lucemburčané (2 531 litrů), Dánové (1 746 litrů), Irové (1 670 litrů), Němci (1 655 litrů), Rakušané (1 593 litrů) a Finové (1 569 litrů). Naopak nejméně by to bylo v Bulharsku (461), Maďarsku (464), Řecku (469), Lotyšsku (572) a Rumunsku (574 litrů). Průměrný Čech by si mohl dovolit poručit zhruba 752 litrů,“ uzavírá Roman Budský.
*Ceny benzinu jsou ze 14. srpna 2017, údaje ohledně čistých měsíčních mezd pocházejí z října 2016. Uvedené srovnání je tedy orientační.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.