Pokud si v současné době plánujete cestu automobilem po Evropě, kromě ceny paliva, ubytování a potravin nezapomeňte ani na ceny dálničních poplatků, které vybírají takřka všechny hojně turisticky navštěvované evropské státy.
V Evropě jsou momentálně zavedeny dva druhy vybírání poplatků za využívání dálniční sítě. Prvním způsobem jsou dálniční známky, které využíváme například v Čr, na Slovensku či v Rakousku. Druhou možností jsou tzv. mýtné brány, ve kterých zaplatíte pouze za využívaný úsek dálnice, kterým jste právě projeli. Tento systém je využíván například v Polsku, Chorvatsku, Itálii nebo Francii.
Pokud se blíže podíváme na dálniční známky, nejčastěji se s nimi setkáme cestou do Chorvatska přes Rakouskou a Slovinsko. V Rakousku se ceny za automobil do 3,5 tuny pohybují následovně: 10 denní - 8,90 Euro a dvouměsíční 25,90 Euro. Ve Slovinsku zaplatíme za osobní automobil do 3,5 tuny 15 Euro za týdenní známu a 30 Euro za měsíční známku.
Pokud však neplánujete cestu k moři, ale raději byste se podívali na Slovensko, zaplatíte za 10 denní známku pro osobní automobil 10 Euro a 14 Euro za známku měsíční.
U mýtných bran je situace jiná, neboť se platí vždy za daný projetý úsek. Přesnou cenu tak vždy naleznete pouze na stránkách provozovatele mýtného systému v dané zemi. My vám samozřejmě tyto weby alespoň u nejnavštěvovanějších destinací nalezli a máme i průměrnou cenu mýtného za 100 kilometrů.
V oblíbeném Chorvatsku naleznete přesné ceny za jednotlivé úseky mýtných bran na webových stránkách HAC.hr. Průměrně se však cena za 100 km jízdy po dálnici pohybuje okolo 40 HRK. Výjimku tvoří istrijský poloostrov, kde mýtné brány spravuje jiná společnost. Přesné ceny za přepravu po této dálnici tak naleznete na Bina-Istra.com.
Pokud dáte raději přednost slunné Itálii, i zde na vás bude čekat systém mýtných bran, jehož ceny se odvíjí vždy od projetého úseku. Základní odhad na kolik vás vaše cesta vyjde však můžete získat na webových stránkách autostrade.it, kde si můžete naplánovat trasu včetně zastávek na odpočinek či tankování. Nechybí ani přehled dopravy a počasí. Pokud vás však konkrétní cena nezajímá, můžete v průměru počítat s cenou cca 9 Euro za 100 km jízdy po dálnici.
Poslední dobou je velmi oblíbenou destinací i Francie, kde na vás také čekají mýtné brány. Svou trasu včetně poplatků si můžete naplánovat na webu autoroutes.fr, kde najdete i dopravní informace, zprávy o počasí, atd. V průměru vás cesta po 100 kilometrech francouzské dálnicích vyjde na částku 8 Euro za osobní automobil.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?