Opel patří Francouzům. Po dlouhá desetiletí naprosto nesmyslné spojení se dnes stalo skutečností. Německá automobilka tak od amerického koncernu General Motors přešla pod křídla francouzského PSA. Cena transakce má hodnotu několika desítek miliard eur.
Opel a skupina PSA, tedy Citroën, DS a Peugeot, spolupracují již několik posledních měsíců na vývoji automobilů kategorie SUV. Věci ale zhruba před měsícem nabraly nečekaný spád a v médiích se začalo hojně spekulovat, že Francouzi mají o ztrátovou německou značku eminentní zájem. To se potvrdilo dnes ráno, kdy koncerny GM i PSA oznámily v otázce Opelu dohodu. Cena? Za německou automobilku, a její dceřinou společnost Vauxhall, 1,3 miliardy euro (cca 35,126 miliard korun), za evropské aktivity GM Financial vyinkasovali Američané dalších 0,9 miliard eur (cca 24,318 miliard korun).
Nutno však podotknout, že GM Financial nevlastní PSA samostatně, ale ve spolupráci s bankou BNP Paribas. Speciálně pro tento případ bylo ustanoveno společné joint venture, v němž obě společnosti drží polovinu. Zachován by měl zůstat současný tým i celková platforma dnes již bývalé finanční části GM, jaký název však dostane se zatím neví. Co je jisté – akvizicí Opelu se skupina PSA stane druhou největší automobilkou v Evropě s tržním podílem 17 procent. Zároveň získá také šest továren německého (a britského) výrobce, pět závodů na výrobu dílů, jedno vývojové středisko a také asi 40 tisíc nových zaměstnanců. GM si ponechá vývojové centrum v italském Turíně.
Cílem PSA je vrátit Opel nejpozději v roce 2020 do černých čísel. Marže německé značky by podle tiskové zprávy mohly do roku 2020 vzrůst na 2 procenta a do roku 2026 dokonce na 6 procent. Prostředkem k uspoření části peněz by měl být i postupný přechod modelů Opel/Vauxhall na společné koncernové platformy PSA. Než se tak stane, budou jeho automobily ale i nadále těžit z licencí General Motors. Zajímavou partii může v celém prodeji rozehrát také čínský Dongfeng. Ten oficiálně vlastní 14 procent skupiny PSA a mohl by se tak dostat poměrně lacino k německým technologiím. Jestli se tak skutečně stane ale ukáže až čas.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?