Opel patří Francouzům. Po dlouhá desetiletí naprosto nesmyslné spojení se dnes stalo skutečností. Německá automobilka tak od amerického koncernu General Motors přešla pod křídla francouzského PSA. Cena transakce má hodnotu několika desítek miliard eur.
Opel a skupina PSA, tedy Citroën, DS a Peugeot, spolupracují již několik posledních měsíců na vývoji automobilů kategorie SUV. Věci ale zhruba před měsícem nabraly nečekaný spád a v médiích se začalo hojně spekulovat, že Francouzi mají o ztrátovou německou značku eminentní zájem. To se potvrdilo dnes ráno, kdy koncerny GM i PSA oznámily v otázce Opelu dohodu. Cena? Za německou automobilku, a její dceřinou společnost Vauxhall, 1,3 miliardy euro (cca 35,126 miliard korun), za evropské aktivity GM Financial vyinkasovali Američané dalších 0,9 miliard eur (cca 24,318 miliard korun).
Nutno však podotknout, že GM Financial nevlastní PSA samostatně, ale ve spolupráci s bankou BNP Paribas. Speciálně pro tento případ bylo ustanoveno společné joint venture, v němž obě společnosti drží polovinu. Zachován by měl zůstat současný tým i celková platforma dnes již bývalé finanční části GM, jaký název však dostane se zatím neví. Co je jisté – akvizicí Opelu se skupina PSA stane druhou největší automobilkou v Evropě s tržním podílem 17 procent. Zároveň získá také šest továren německého (a britského) výrobce, pět závodů na výrobu dílů, jedno vývojové středisko a také asi 40 tisíc nových zaměstnanců. GM si ponechá vývojové centrum v italském Turíně.
Cílem PSA je vrátit Opel nejpozději v roce 2020 do černých čísel. Marže německé značky by podle tiskové zprávy mohly do roku 2020 vzrůst na 2 procenta a do roku 2026 dokonce na 6 procent. Prostředkem k uspoření části peněz by měl být i postupný přechod modelů Opel/Vauxhall na společné koncernové platformy PSA. Než se tak stane, budou jeho automobily ale i nadále těžit z licencí General Motors. Zajímavou partii může v celém prodeji rozehrát také čínský Dongfeng. Ten oficiálně vlastní 14 procent skupiny PSA a mohl by se tak dostat poměrně lacino k německým technologiím. Jestli se tak skutečně stane ale ukáže až čas.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.