Opel už patří francouzskému PSA. Těžit z toho mohou i Číňané

Crossland X je jedním z produktů, na nichž Opel spolupracoval s PSA.
Crossland X je jedním z produktů, na nichž Opel spolupracoval s PSA., foto: Opel
ar6 6. března 2017 11:29
Sdílej:

Opel patří Francouzům. Po dlouhá desetiletí naprosto nesmyslné spojení se dnes stalo skutečností. Německá automobilka tak od amerického koncernu General Motors přešla pod křídla francouzského PSA. Cena transakce má hodnotu několika desítek miliard eur.

Opel a skupina PSA, tedy Citroën, DS a Peugeot, spolupracují již několik posledních měsíců na vývoji automobilů kategorie SUV. Věci ale zhruba před měsícem nabraly nečekaný spád a v médiích se začalo hojně spekulovat, že Francouzi mají o ztrátovou německou značku eminentní zájem. To se potvrdilo dnes ráno, kdy koncerny GM i PSA oznámily v otázce Opelu dohodu. Cena? Za německou automobilku, a její dceřinou společnost Vauxhall, 1,3 miliardy euro (cca 35,126 miliard korun), za evropské aktivity GM Financial vyinkasovali Američané dalších 0,9 miliard eur (cca 24,318 miliard korun).

Nutno však podotknout, že GM Financial nevlastní PSA samostatně, ale ve spolupráci s bankou BNP Paribas. Speciálně pro tento případ bylo ustanoveno společné joint venture, v němž obě společnosti drží polovinu. Zachován by měl zůstat současný tým i celková platforma dnes již bývalé finanční části GM, jaký název však dostane se zatím neví. Co je jisté – akvizicí Opelu se skupina PSA stane druhou největší automobilkou v Evropě s tržním podílem 17 procent. Zároveň získá také šest továren německého (a britského) výrobce, pět závodů na výrobu dílů, jedno vývojové středisko a také asi 40 tisíc nových zaměstnanců. GM si ponechá vývojové centrum v italském Turíně.

Cílem PSA je vrátit Opel nejpozději v roce 2020 do černých čísel. Marže německé značky by podle tiskové zprávy mohly do roku 2020 vzrůst na 2 procenta a do roku 2026 dokonce na 6 procent. Prostředkem k uspoření části peněz by měl být i postupný přechod modelů Opel/Vauxhall na společné koncernové platformy PSA. Než se tak stane, budou jeho automobily ale i nadále těžit z licencí General Motors. Zajímavou partii může v celém prodeji rozehrát také čínský Dongfeng. Ten oficiálně vlastní 14 procent skupiny PSA a mohl by se tak dostat poměrně lacino k německým technologiím. Jestli se tak skutečně stane ale ukáže až čas.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.