Elon Musk aktuálně dokončuje stavbu takzvané Gigafactory v Nevadě. Největší továrna světa má zaměstnávat až 6000 lidí a její hlavní náplní bude výroba lithium-iontových akumulátorů pro automobilky značky Tesla. Celá stavba ale zatím ještě není hotová, Musk přesto už hledá lokaci pro Gigafactory 2. Ta bude umístěná v Evropě a velkou šanci má údajně Česká republika!
Česká republika se již dnes dá považovat za automobilovou velmoc, vždyť své modely osobních aut tu kromě Škody vyrábí i Hyundai, Citroën, Peugeot, Toyota a Seat. O komponentech a dalších typech vozidel nemluvě. Může být ale ještě lépe, podle blogu The Space Invider totiž Tesla Motors amerického vizionáře Elona Muska plánuje postavit svou druhou Gigafactory na našem území. Zatímco ještě nedokončená továrna v Nevadě bude produkovat pouze lithium-iontové akumulátory, „dvojka“ by se vedle nich měla starat i o výrobu samotných automobilů.
Konkrétně mluví článek o oblasti severně od Prahy kolem města Dubí v severních Čechách. Tato lokalita přitom není zmiňována náhodně, za prvé je tam dost nevyužívaných továren z komunistické éry, jež bude možné bez problému zbourat, a za druhé se tam pod zemí totiž až 330 tun lithia. To je kov, který je už jen podle názvu nezbytný pro výrobu akumulátorů, napájející elektromotory vozů Tesla. Rozhodně ale nejde o jediný důvod toho, proč by měla továrna stát u nás. Konec konců, o mohutnou investici budou usilovat také Polsko, Rumunsko nebo Maďarsko. Nicméně Česko drží v rukávu i další výhody, třeba fakt, že u nás ještě nebylo zavedeno euro.
Protože platíme korunou, jsou u nás ceny většiny důležitých věcí nižší než v okolních státech. Nemluvě o pracovní síle, která je u nás mnohem levnější než v USA. Zatímco tam je průměrný roční plat pro zaměstnance 50 000 dolarů (cca 1 272 000 korun), v Čechách je to jen 15 000 dolarů (cca 382 000 korun). Na druhou stranu pracovní síla je v Česku kvalifikovanější než v Americe, vždyť podle studie OECD je náš školní systém na 21. místě a ten americký o osm pozic níže. Do karet by mohlo hrát rovněž umístění v srdci Evropy a snadná dostupnost většiny evropských metropolí (z Prahy). Vláda by měla být takové nabídce rovněž otevřená a dokonce už proběhly i určité kontakty s Teslou. Spekuluje se rovněž o daňových a jiných finančních pobídkách. Konečně rozhodnutí, kde Gigafactory 2 vznikne, má padnout v příštím roce. Česká republika má ale i kvůli výše zmíněným věcem poměrně dobrou výchozí pozici.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.