Elon Musk aktuálně dokončuje stavbu takzvané Gigafactory v Nevadě. Největší továrna světa má zaměstnávat až 6000 lidí a její hlavní náplní bude výroba lithium-iontových akumulátorů pro automobilky značky Tesla. Celá stavba ale zatím ještě není hotová, Musk přesto už hledá lokaci pro Gigafactory 2. Ta bude umístěná v Evropě a velkou šanci má údajně Česká republika!
Česká republika se již dnes dá považovat za automobilovou velmoc, vždyť své modely osobních aut tu kromě Škody vyrábí i Hyundai, Citroën, Peugeot, Toyota a Seat. O komponentech a dalších typech vozidel nemluvě. Může být ale ještě lépe, podle blogu The Space Invider totiž Tesla Motors amerického vizionáře Elona Muska plánuje postavit svou druhou Gigafactory na našem území. Zatímco ještě nedokončená továrna v Nevadě bude produkovat pouze lithium-iontové akumulátory, „dvojka“ by se vedle nich měla starat i o výrobu samotných automobilů.
Konkrétně mluví článek o oblasti severně od Prahy kolem města Dubí v severních Čechách. Tato lokalita přitom není zmiňována náhodně, za prvé je tam dost nevyužívaných továren z komunistické éry, jež bude možné bez problému zbourat, a za druhé se tam pod zemí totiž až 330 tun lithia. To je kov, který je už jen podle názvu nezbytný pro výrobu akumulátorů, napájející elektromotory vozů Tesla. Rozhodně ale nejde o jediný důvod toho, proč by měla továrna stát u nás. Konec konců, o mohutnou investici budou usilovat také Polsko, Rumunsko nebo Maďarsko. Nicméně Česko drží v rukávu i další výhody, třeba fakt, že u nás ještě nebylo zavedeno euro.
Protože platíme korunou, jsou u nás ceny většiny důležitých věcí nižší než v okolních státech. Nemluvě o pracovní síle, která je u nás mnohem levnější než v USA. Zatímco tam je průměrný roční plat pro zaměstnance 50 000 dolarů (cca 1 272 000 korun), v Čechách je to jen 15 000 dolarů (cca 382 000 korun). Na druhou stranu pracovní síla je v Česku kvalifikovanější než v Americe, vždyť podle studie OECD je náš školní systém na 21. místě a ten americký o osm pozic níže. Do karet by mohlo hrát rovněž umístění v srdci Evropy a snadná dostupnost většiny evropských metropolí (z Prahy). Vláda by měla být takové nabídce rovněž otevřená a dokonce už proběhly i určité kontakty s Teslou. Spekuluje se rovněž o daňových a jiných finančních pobídkách. Konečně rozhodnutí, kde Gigafactory 2 vznikne, má padnout v příštím roce. Česká republika má ale i kvůli výše zmíněným věcem poměrně dobrou výchozí pozici.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.