K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Blíží se exodus světových autosalonů?

ar6, 27. července 2016, 11:16 Google+

Komentář – Světové autosalony už pro automobilky nejsou takovým lákadlem jako kdysi. Volvo se soustředí jen tři nejvýznamnější výstavy v Detroitu, Ženevě a Pekingu nebo Šanghaji, Ford svou pozornost pro změnu odvrací k veletrhům se spotřební elektronikou. Posledním do party „odpadlíků“ je Porsche, které vynechá první velký autosalon příštího roku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Blíží se konec světových autosalonů?

Blíží se konec světových autosalonů? | foto: Jan Matoušek, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Nepsanou trojicí nejvýznamnějších automobilových výstav jsou Detroit, Ženeva a Paříž nebo Frankfurt (střídání po roce, Francie v sudé a Německo v liché). Poslední roky se k nim přidávají čínská města Peking nebo Šanghaj, která se také střídají každý rok, naopak své pozice malinko vyklidily Tokio a Moskva. Stále většího významu pak začínají nabývat kdysi trochu přehlížené výstavy v Chicagu, New Yorku nebo Los Angeles, a to i na úkor některých evropských podniků. Například Lipsko bylo pro nezájem vystavovatelů zrušeno letos již podruhé a ještě v polovině minulého desetiletí populární výstava v Boloni také zanikla téměř úplně. Naopak poměrně dobře se daří lednové motorshow v Bruselu.

Kdo by se ale pořadatelům divil, protože pokud se nepřihlásí automobilky s dostatečným počtem premiér nebo alespoň zajímavých exponátů, pak je taková výstava vlastně ztrátovým podnikem. A na druhou stranu ani pro automobilky není lehké vynaložit spoustu peněz na prezentaci na tolika akcích najednou. Výsledkem tedy je soustředění se jednotlivých výrobců na modernější showroomy ve větších světových městech, na nejrůznější roadshow s novými modely, na sponzorství sportovních nebo kulturních akcí a konečně také na online prezentaci. Právě na síť se totiž přesunulo nedávno i Volvo, které výrazně změnilo svou strategii a fyzicky prezentuje svá auta jen v Detroitu, Ženevě a Šanghaji nebo Pekingu. Ano, XC90 a další se objevují i na jiných výstavách, výhradně ale prostřednictvím dealerů bez finanční podpory centrály značky.

img-responsive

Volvo V90 už dnes uvidíte jen na třech světových autosalonech ročně. | foto: Volvo

A jak naznačují výhlídky do blízké budoucnosti, může automobilový svět přijít i o další výrobce. Na ráně je například pařížský autosalon, kde se letos nepředstaví Ford, Mazda nebo Lamborghini. Dříve nemyslitelná věc, aby významný výrobce chyběl na jedné z nejvýznamnějších světových výstav, dnes tvrdá realita. Automobilkám se zkrátka nechce vydávat tolik peněz za pronájem výstavní plochy a stavbu pompézní expozice, navíc ve městě, kde je veškerá pozornost upřená jen na francouzskou trojku Citroën, Peugeot a Renault. A takový Ford například raději představí nová auta na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas nebo mobilním kongresu v Barceloně. Ještě před Paříží se letos na konci srpna koná motorshow v Moskvě, kde ale svou účast odřekla velká většina výrobců. Na rozdíl od francouzské metropole je to ale způsobené politickou situací v Rusku a sankcemi kvůli bojům na Ukrajině, které vyústily ve strmý pád trhu s novými auty.

Tím se pomalu dostáváme k dalšímu roku, který již tradičně otevírá detroitský autosalon (těsně před ním jsou méně významné autosalony ve Vídni a Bruselu). Ten se již letos musel potýkat s neúčastí Jaguaru, Land Roveru, Mini a překvapivě také Tesly, pro příští rok pak organizátoři ví, že nemohou počítat s vystavováním nových vozů Porsche. Tuto zprávu nejprve vydal německý Auto Motor und Sport a později ji Autoblogu potvrdil mluvčí autosalonu Max Muncey. Německý výrobce se chce v USA soustředit spíš na výstavy v Chicagu (únor), New Yorku (duben) a Los Angeles (listopad). Podle portálu Automotive News se Porsche nevyplatí vynakládat velké finance na účast v Detroitu, a to především proto, že tam nepředstaví žádnou novinku. Detroit je totiž atraktivní především z pohledu představování nových automobilů, jinak ale Porsche raději postaví stánky na výše zmíněných výstavách. LA je pro něj největším americkým trhem a do New Yorku loni zavítalo jen o 200 tisíc lidí méně než do Detroitu. Podle mluvčího autosalonu v Chicagu pak již Porsche zdvojnásobilo velikost své loňské expozice.

img-responsive

Detroit příští rok neuvidí Porsche 911 Turbo S. | foto: Porsche

Blíží se tedy exodus autosalonů jako takových? Dost možná ano, protože čím dál častěji zaznívají kritické hlasy o tom, že nesmyslně drahé a futuristické koncepty už lidi tolik nezajímají, což by mělo platit i o super- a hypersportech. A pokud chce někdo vidět dostupné modely, stačí mu během pár dnů objet příslušná dealerství, kde se může s novinkou dokonce i svézt. Trendem dnešní doby je rovněž přesouvání všech možných i nemožných věcí na internet, kde je to pohodlněji dosažitelné pro jakéhokoliv člověka na světě. Schválně si zkuste spočítat, na kolik by průměrného fanouška automobilů přišlo, kdyby chtěl za rok vidět všechny významné autosalony, to znamená Detroit, Ženevu, New York, Šanghaj nebo Peking, v sudé roky Moskvu, Paříž nebo Frankfurt, Los Angeles a v sudé roky Tokio. To už by byla poměrně pěkná částka, blížící se ne úplně „kvetoucímu“ ojetému automobilu. Přesto mají pořád autosalony své kouzlo, protože během pár hodin jako na dlani uvidíte celou automobilovou produkci. Často je navíc taková výstava jedinou možností, jak se posadit do sportovních či luxusních automobilů s pořádně velkou cenovkou. Protože, ač dnes politická korektnost vládne světu, kolik návštěvníků takových akcí si může dovolit koupit auto z Gaydonu, Maranella, Stuttgartu nebo Sant'Agaty Bolognese? Zase tolik jich nebude. A i když se prezentace futuristických konceptů a hypersportů kritizuje, právě kvůli nim mnoho lidí na výstavy jezdí. Bez nich už by nám opravdu zůstala jen ta dealerství.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Blíží se exodus světových autosalonů?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda VOS

Škoda VOS? Obrněný speciál komunistických papalášů jezdil po kolejích rychleji než na silnici

Vincent Black Lightning

Nejdražší motocykl na světě? Black Lightning uháněl 241 km/h už v roce 1948

MINI John Cooper Works se vznáší 65 metrů nad Ostravou. Nejvýše umístěný automobil nad terénem v ČR stojí na Bolt Tower v Dolních Vítkovicích.

Nový ostravský unikát? Extrémněji zaparkované auto už asi v Česku nenajdete

Hyundai i30 N Line

Hyundai představilo novou i30 N Line: Ostře řezaný Hot Hatch vypadá rychle, ale něco mu chybí

Drobnosti, které mohou výrazně usnadnit a zpříjemnit dlouhé cesty autem

Čeká vás dlouhá cesta autem? Vychytávky, které vám ji zpříjemní

Ilustrační foto

Co se stane, když za jízdy vytáhnete klíček ze zapalování nebo vypnete motor?

Zhruba dvě třetiny všech vyrobených vozů Škoda 450 byly dodány zákazníkům v zahraničí. Na fotografii Viléma Heckela je roadster zachycen ve společnosti Miss USA 1957 Charlotte Sheffield.

Předchůdce Felicie přepsal dějiny? Škoda 450 bodovala ve světě, v Česku přišla s revolucí

Nová Toyota RAV4 páté generace

S BMW a Audi nejsou Němci spokojeni vůbec. Co jim začalo vadit a jak je na tom Škoda?

Ruský Youtuber se tentokrát pokusil vyrobit pneumatiky z papíru - přesněji z 10 000 listů kancelářské A4

Pneumatiky vyrobené z 10 000 listů papíru? Ruský nápad překvapil i samotné autory

Nissan Leaf Nismo se stal skutečností, prozatím však pouze v Japonsku

Elektrický Nissan Leaf jako sportovní Nismo? Šílený sen se stává realitou

reklama
reklama

Doporučujeme

Ford Kuga dostal verzi ST-Line, ta přináší vizuální agresivitu.

Ford zkouší výrobu sportovního SUV, Kuga ST-Line má ale zásadní nevýhodu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Československý autobus kabriolet? S vyhlídkovým RTO jsme zase předběhli dobu

  2. Škoda, kterou dnes skoro nikdo nezná? Československé hranice bránila Želva

  3. Tesla Model S s nájezdem 643 700 km? Neuvěříte, jaké byly náklady na její provoz

  4. Pneumatiky vyrobené z 10 000 listů papíru? Ruský nápad překvapil i samotné autory

  5. Obrněný Zetor Gerlach? Nová úroveň armádní obrany, modularity, mobility pro různé mise

  6. Škoda VOS? Obrněný speciál komunistických papalášů jezdil po kolejích rychleji než na silnici

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud