Komentář – Světové autosalony už pro automobilky nejsou takovým lákadlem jako kdysi. Volvo se soustředí jen tři nejvýznamnější výstavy v Detroitu, Ženevě a Pekingu nebo Šanghaji, Ford svou pozornost pro změnu odvrací k veletrhům se spotřební elektronikou. Posledním do party „odpadlíků“ je Porsche, které vynechá první velký autosalon příštího roku.
Nepsanou trojicí nejvýznamnějších automobilových výstav jsou Detroit, Ženeva a Paříž nebo Frankfurt (střídání po roce, Francie v sudé a Německo v liché). Poslední roky se k nim přidávají čínská města Peking nebo Šanghaj, která se také střídají každý rok, naopak své pozice malinko vyklidily Tokio a Moskva. Stále většího významu pak začínají nabývat kdysi trochu přehlížené výstavy v Chicagu, New Yorku nebo Los Angeles, a to i na úkor některých evropských podniků. Například Lipsko bylo pro nezájem vystavovatelů zrušeno letos již podruhé a ještě v polovině minulého desetiletí populární výstava v Boloni také zanikla téměř úplně. Naopak poměrně dobře se daří lednové motorshow v Bruselu.
Kdo by se ale pořadatelům divil, protože pokud se nepřihlásí automobilky s dostatečným počtem premiér nebo alespoň zajímavých exponátů, pak je taková výstava vlastně ztrátovým podnikem. A na druhou stranu ani pro automobilky není lehké vynaložit spoustu peněz na prezentaci na tolika akcích najednou. Výsledkem tedy je soustředění se jednotlivých výrobců na modernější showroomy ve větších světových městech, na nejrůznější roadshow s novými modely, na sponzorství sportovních nebo kulturních akcí a konečně také na online prezentaci. Právě na síť se totiž přesunulo nedávno i Volvo, které výrazně změnilo svou strategii a fyzicky prezentuje svá auta jen v Detroitu, Ženevě a Šanghaji nebo Pekingu. Ano, XC90 a další se objevují i na jiných výstavách, výhradně ale prostřednictvím dealerů bez finanční podpory centrály značky.
A jak naznačují výhlídky do blízké budoucnosti, může automobilový svět přijít i o další výrobce. Na ráně je například pařížský autosalon, kde se letos nepředstaví Ford, Mazda nebo Lamborghini. Dříve nemyslitelná věc, aby významný výrobce chyběl na jedné z nejvýznamnějších světových výstav, dnes tvrdá realita. Automobilkám se zkrátka nechce vydávat tolik peněz za pronájem výstavní plochy a stavbu pompézní expozice, navíc ve městě, kde je veškerá pozornost upřená jen na francouzskou trojku Citroën, Peugeot a Renault. A takový Ford například raději představí nová auta na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas nebo mobilním kongresu v Barceloně. Ještě před Paříží se letos na konci srpna koná motorshow v Moskvě, kde ale svou účast odřekla velká většina výrobců. Na rozdíl od francouzské metropole je to ale způsobené politickou situací v Rusku a sankcemi kvůli bojům na Ukrajině, které vyústily ve strmý pád trhu s novými auty.
Tím se pomalu dostáváme k dalšímu roku, který již tradičně otevírá detroitský autosalon (těsně před ním jsou méně významné autosalony ve Vídni a Bruselu). Ten se již letos musel potýkat s neúčastí Jaguaru, Land Roveru, Mini a překvapivě také Tesly, pro příští rok pak organizátoři ví, že nemohou počítat s vystavováním nových vozů Porsche. Tuto zprávu nejprve vydal německý Auto Motor und Sport a později ji Autoblogu potvrdil mluvčí autosalonu Max Muncey. Německý výrobce se chce v USA soustředit spíš na výstavy v Chicagu (únor), New Yorku (duben) a Los Angeles (listopad). Podle portálu Automotive News se Porsche nevyplatí vynakládat velké finance na účast v Detroitu, a to především proto, že tam nepředstaví žádnou novinku. Detroit je totiž atraktivní především z pohledu představování nových automobilů, jinak ale Porsche raději postaví stánky na výše zmíněných výstavách. LA je pro něj největším americkým trhem a do New Yorku loni zavítalo jen o 200 tisíc lidí méně než do Detroitu. Podle mluvčího autosalonu v Chicagu pak již Porsche zdvojnásobilo velikost své loňské expozice.
Blíží se tedy exodus autosalonů jako takových? Dost možná ano, protože čím dál častěji zaznívají kritické hlasy o tom, že nesmyslně drahé a futuristické koncepty už lidi tolik nezajímají, což by mělo platit i o super- a hypersportech. A pokud chce někdo vidět dostupné modely, stačí mu během pár dnů objet příslušná dealerství, kde se může s novinkou dokonce i svézt. Trendem dnešní doby je rovněž přesouvání všech možných i nemožných věcí na internet, kde je to pohodlněji dosažitelné pro jakéhokoliv člověka na světě. Schválně si zkuste spočítat, na kolik by průměrného fanouška automobilů přišlo, kdyby chtěl za rok vidět všechny významné autosalony, to znamená Detroit, Ženevu, New York, Šanghaj nebo Peking, v sudé roky Moskvu, Paříž nebo Frankfurt, Los Angeles a v sudé roky Tokio. To už by byla poměrně pěkná částka, blížící se ne úplně „kvetoucímu“ ojetému automobilu. Přesto mají pořád autosalony své kouzlo, protože během pár hodin jako na dlani uvidíte celou automobilovou produkci. Často je navíc taková výstava jedinou možností, jak se posadit do sportovních či luxusních automobilů s pořádně velkou cenovkou. Protože, ač dnes politická korektnost vládne světu, kolik návštěvníků takových akcí si může dovolit koupit auto z Gaydonu, Maranella, Stuttgartu nebo Sant'Agaty Bolognese? Zase tolik jich nebude. A i když se prezentace futuristických konceptů a hypersportů kritizuje, právě kvůli nim mnoho lidí na výstavy jezdí. Bez nich už by nám opravdu zůstala jen ta dealerství.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?