Blíží se exodus světových autosalonů?

ar6, 27. července 2016, 11:16 Google+

Komentář – Světové autosalony už pro automobilky nejsou takovým lákadlem jako kdysi. Volvo se soustředí jen tři nejvýznamnější výstavy v Detroitu, Ženevě a Pekingu nebo Šanghaji, Ford svou pozornost pro změnu odvrací k veletrhům se spotřební elektronikou. Posledním do party „odpadlíků“ je Porsche, které vynechá první velký autosalon příštího roku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Blíží se konec světových autosalonů?

Blíží se konec světových autosalonů? | foto: Jan Matoušek, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Nepsanou trojicí nejvýznamnějších automobilových výstav jsou Detroit, Ženeva a Paříž nebo Frankfurt (střídání po roce, Francie v sudé a Německo v liché). Poslední roky se k nim přidávají čínská města Peking nebo Šanghaj, která se také střídají každý rok, naopak své pozice malinko vyklidily Tokio a Moskva. Stále většího významu pak začínají nabývat kdysi trochu přehlížené výstavy v Chicagu, New Yorku nebo Los Angeles, a to i na úkor některých evropských podniků. Například Lipsko bylo pro nezájem vystavovatelů zrušeno letos již podruhé a ještě v polovině minulého desetiletí populární výstava v Boloni také zanikla téměř úplně. Naopak poměrně dobře se daří lednové motorshow v Bruselu.

Kdo by se ale pořadatelům divil, protože pokud se nepřihlásí automobilky s dostatečným počtem premiér nebo alespoň zajímavých exponátů, pak je taková výstava vlastně ztrátovým podnikem. A na druhou stranu ani pro automobilky není lehké vynaložit spoustu peněz na prezentaci na tolika akcích najednou. Výsledkem tedy je soustředění se jednotlivých výrobců na modernější showroomy ve větších světových městech, na nejrůznější roadshow s novými modely, na sponzorství sportovních nebo kulturních akcí a konečně také na online prezentaci. Právě na síť se totiž přesunulo nedávno i Volvo, které výrazně změnilo svou strategii a fyzicky prezentuje svá auta jen v Detroitu, Ženevě a Šanghaji nebo Pekingu. Ano, XC90 a další se objevují i na jiných výstavách, výhradně ale prostřednictvím dealerů bez finanční podpory centrály značky.

img-responsive

Volvo V90 už dnes uvidíte jen na třech světových autosalonech ročně. | foto: Volvo

A jak naznačují výhlídky do blízké budoucnosti, může automobilový svět přijít i o další výrobce. Na ráně je například pařížský autosalon, kde se letos nepředstaví Ford, Mazda nebo Lamborghini. Dříve nemyslitelná věc, aby významný výrobce chyběl na jedné z nejvýznamnějších světových výstav, dnes tvrdá realita. Automobilkám se zkrátka nechce vydávat tolik peněz za pronájem výstavní plochy a stavbu pompézní expozice, navíc ve městě, kde je veškerá pozornost upřená jen na francouzskou trojku Citroën, Peugeot a Renault. A takový Ford například raději představí nová auta na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas nebo mobilním kongresu v Barceloně. Ještě před Paříží se letos na konci srpna koná motorshow v Moskvě, kde ale svou účast odřekla velká většina výrobců. Na rozdíl od francouzské metropole je to ale způsobené politickou situací v Rusku a sankcemi kvůli bojům na Ukrajině, které vyústily ve strmý pád trhu s novými auty.

Tím se pomalu dostáváme k dalšímu roku, který již tradičně otevírá detroitský autosalon (těsně před ním jsou méně významné autosalony ve Vídni a Bruselu). Ten se již letos musel potýkat s neúčastí Jaguaru, Land Roveru, Mini a překvapivě také Tesly, pro příští rok pak organizátoři ví, že nemohou počítat s vystavováním nových vozů Porsche. Tuto zprávu nejprve vydal německý Auto Motor und Sport a později ji Autoblogu potvrdil mluvčí autosalonu Max Muncey. Německý výrobce se chce v USA soustředit spíš na výstavy v Chicagu (únor), New Yorku (duben) a Los Angeles (listopad). Podle portálu Automotive News se Porsche nevyplatí vynakládat velké finance na účast v Detroitu, a to především proto, že tam nepředstaví žádnou novinku. Detroit je totiž atraktivní především z pohledu představování nových automobilů, jinak ale Porsche raději postaví stánky na výše zmíněných výstavách. LA je pro něj největším americkým trhem a do New Yorku loni zavítalo jen o 200 tisíc lidí méně než do Detroitu. Podle mluvčího autosalonu v Chicagu pak již Porsche zdvojnásobilo velikost své loňské expozice.

img-responsive

Detroit příští rok neuvidí Porsche 911 Turbo S. | foto: Porsche

Blíží se tedy exodus autosalonů jako takových? Dost možná ano, protože čím dál častěji zaznívají kritické hlasy o tom, že nesmyslně drahé a futuristické koncepty už lidi tolik nezajímají, což by mělo platit i o super- a hypersportech. A pokud chce někdo vidět dostupné modely, stačí mu během pár dnů objet příslušná dealerství, kde se může s novinkou dokonce i svézt. Trendem dnešní doby je rovněž přesouvání všech možných i nemožných věcí na internet, kde je to pohodlněji dosažitelné pro jakéhokoliv člověka na světě. Schválně si zkuste spočítat, na kolik by průměrného fanouška automobilů přišlo, kdyby chtěl za rok vidět všechny významné autosalony, to znamená Detroit, Ženevu, New York, Šanghaj nebo Peking, v sudé roky Moskvu, Paříž nebo Frankfurt, Los Angeles a v sudé roky Tokio. To už by byla poměrně pěkná částka, blížící se ne úplně „kvetoucímu“ ojetému automobilu. Přesto mají pořád autosalony své kouzlo, protože během pár hodin jako na dlani uvidíte celou automobilovou produkci. Často je navíc taková výstava jedinou možností, jak se posadit do sportovních či luxusních automobilů s pořádně velkou cenovkou. Protože, ač dnes politická korektnost vládne světu, kolik návštěvníků takových akcí si může dovolit koupit auto z Gaydonu, Maranella, Stuttgartu nebo Sant'Agaty Bolognese? Zase tolik jich nebude. A i když se prezentace futuristických konceptů a hypersportů kritizuje, právě kvůli nim mnoho lidí na výstavy jezdí. Bez nich už by nám opravdu zůstala jen ta dealerství.

Vytisknout

Diskuze: Blíží se exodus světových autosalonů?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ford Kuga dostal verzi ST-Line, ta přináší vizuální agresivitu.

Ford zkouší výrobu sportovního SUV, Kuga ST-Line má ale zásadní nevýhodu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud