Odjet na dovolenou neznamená jen zkontrolovat auto, nastudovat si trasu a vyměnit dostatek peněz na palivo. Pokud využíváte dálnice, musíte mimo jiné mít také příslušnou dálniční známku. Ty se v okolních státech objevují stále častěji v elektronické podobě.
V České republice se dá koupit dálniční známka na deset dnů, měsíc nebo rok. Tuzemský systém také zatím stále používá klasické nálepky místo modernější elektronických vinět. Jak však vyplývá z informací ÚAMK, začíná se pomalu jednat spíše o výjimku. Například Slováci letos poprvé zavedli elektronické dálniční známky. Funguje to tak, že si na prodejním místě nebo přes internet zaplatíte desetidenní, měsíční nebo roční kupón, přičemž zadáte poznávací značku automobilu a dostanete potvrzení o zaplacení. To není nutné mít ve voze. SPZ je zaevidována a kamerový systém ji při průjezdu stacionárním nebo mobilním kontrolním stanovištěm rozpozná a porovná s databází. Pokud vůz v databázi není, hrozí řidiči pokuta do 500 eur (cca 13 915 korun).
Elektronickou známku používají rovněž v Maďarsku, avšak pouze pro dálnice D1 a D1M. Nákup je možný fyzicky (například na hranicích) i elektronicky, kontrola je prováděna kamerovým systémem. Pokuta za nezaplacení známky? 50 eur (cca 1358 korun) a cena příslušného kupónu. Papírový systém jako u nás zatím stále využívají ve Slovinsku a Švýcarsku. Země na Balkánském poloostrově má, co se známek týká, jedno specifikum. Místo deset dnů má nejlevnější viněta platnost jen sedm dnů, což může leckomu zkomplikovat cestu. Cena za jízdu bez platné známky je až 800 eur (cca 21 600 korun), kvůli špatné vymahatelnosti v zahraničí je pokuta placená na místě blokově o polovinu nižší. Švýcarsko od letošního roku zavedlo jen jediný roční kupón za 40 franků (cca 1012 korun), který musí být vylepený na vnitřní straně čelního skla. Pokuta za jízdu bez známky je 190 eur (cca 5159 korun) a cena dané známky.
Bulharsko v uplynulých měsících výrazně prodloužilo dálniční síť, což s sebou nese také vyšší ceny zpoplatněných úseků. Týdenní známka, tedy stejný případ jako ve Slovinsku, stojí 15 leva (cca 208 korun), měsíční 30 leva (cca 416 korun) a roční 97 leva (cca 1347 korun). ÚAMK také upozorňuje na kontroly známek na krátkém úseku rakouské A12 mezi hranicí s Německem a výjezdem na Kufstein. Dříve zde totiž auta bez kupónů policie tolerovala, dnes už tomu tak není. Kontrolu známek sice policie nedělá, avšak zaměstnanci firmy Asfinag, která se stará o údržbu silnic a dálnic v Rakousku, mohou na místě udělit pokutu ve výši 120 eur (cca 3258 korun) u osobního auta a 65 eur u motocyklu (cca 1765 korun). Neoprávněná manipulace se známkou je sankciována dvakrát větší částkou, pokud řidič nemá na zaplacení, může mu být sejmuta poznávací značka až do doby zaplacení.
A u našich jižních sousedů ještě zůstaneme, protože cestování za hranice neznamená jen starosti se známkami, ale také mýtným. To právě v Rakousku, stejně jako známky, zdražilo. O 50 centů (cca 14 korun) se zvedl poplatek za průjezd po dálnici A10, nově tam zaplatíte 11,50 eur (cca 313 korun). Stejné zvýšení cen vás nemine při průjezdu tunelem Arlberg a Gleinalm. O 20 centů (cca 6 korun) se zvedla cena za průjezd tunelu Karawanken mezi Slovinskem a Rakouskem. Nově se k platbě za průjezd Pfänderského tunelu (8,80 eur - cca 238 korun) u švýcarského Bodamského jezera musí pořizovat i rakouská dálniční známka. Dražší je i průjezd po silnici přes průsmyk Grossglockner za 35 eur (cca 950 korun). Francie zvýšila ceny za průjezd tunelem pod horou Mount Blanc, a to na 44 eur (cca 1195 korun). Podobné zdražení očekávejte u tunelu Fréjus, který letos projedete za 44,20 eur (cca 1201 korun). Zdražení se nevyhnul ani Eurotunel, kde jedna cesta znamená meziroční příplatek 30 eur (cca 815 korun).
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.