Odjet na dovolenou neznamená jen zkontrolovat auto, nastudovat si trasu a vyměnit dostatek peněz na palivo. Pokud využíváte dálnice, musíte mimo jiné mít také příslušnou dálniční známku. Ty se v okolních státech objevují stále častěji v elektronické podobě.
V České republice se dá koupit dálniční známka na deset dnů, měsíc nebo rok. Tuzemský systém také zatím stále používá klasické nálepky místo modernější elektronických vinět. Jak však vyplývá z informací ÚAMK, začíná se pomalu jednat spíše o výjimku. Například Slováci letos poprvé zavedli elektronické dálniční známky. Funguje to tak, že si na prodejním místě nebo přes internet zaplatíte desetidenní, měsíční nebo roční kupón, přičemž zadáte poznávací značku automobilu a dostanete potvrzení o zaplacení. To není nutné mít ve voze. SPZ je zaevidována a kamerový systém ji při průjezdu stacionárním nebo mobilním kontrolním stanovištěm rozpozná a porovná s databází. Pokud vůz v databázi není, hrozí řidiči pokuta do 500 eur (cca 13 915 korun).
Elektronickou známku používají rovněž v Maďarsku, avšak pouze pro dálnice D1 a D1M. Nákup je možný fyzicky (například na hranicích) i elektronicky, kontrola je prováděna kamerovým systémem. Pokuta za nezaplacení známky? 50 eur (cca 1358 korun) a cena příslušného kupónu. Papírový systém jako u nás zatím stále využívají ve Slovinsku a Švýcarsku. Země na Balkánském poloostrově má, co se známek týká, jedno specifikum. Místo deset dnů má nejlevnější viněta platnost jen sedm dnů, což může leckomu zkomplikovat cestu. Cena za jízdu bez platné známky je až 800 eur (cca 21 600 korun), kvůli špatné vymahatelnosti v zahraničí je pokuta placená na místě blokově o polovinu nižší. Švýcarsko od letošního roku zavedlo jen jediný roční kupón za 40 franků (cca 1012 korun), který musí být vylepený na vnitřní straně čelního skla. Pokuta za jízdu bez známky je 190 eur (cca 5159 korun) a cena dané známky.
Bulharsko v uplynulých měsících výrazně prodloužilo dálniční síť, což s sebou nese také vyšší ceny zpoplatněných úseků. Týdenní známka, tedy stejný případ jako ve Slovinsku, stojí 15 leva (cca 208 korun), měsíční 30 leva (cca 416 korun) a roční 97 leva (cca 1347 korun). ÚAMK také upozorňuje na kontroly známek na krátkém úseku rakouské A12 mezi hranicí s Německem a výjezdem na Kufstein. Dříve zde totiž auta bez kupónů policie tolerovala, dnes už tomu tak není. Kontrolu známek sice policie nedělá, avšak zaměstnanci firmy Asfinag, která se stará o údržbu silnic a dálnic v Rakousku, mohou na místě udělit pokutu ve výši 120 eur (cca 3258 korun) u osobního auta a 65 eur u motocyklu (cca 1765 korun). Neoprávněná manipulace se známkou je sankciována dvakrát větší částkou, pokud řidič nemá na zaplacení, může mu být sejmuta poznávací značka až do doby zaplacení.
A u našich jižních sousedů ještě zůstaneme, protože cestování za hranice neznamená jen starosti se známkami, ale také mýtným. To právě v Rakousku, stejně jako známky, zdražilo. O 50 centů (cca 14 korun) se zvedl poplatek za průjezd po dálnici A10, nově tam zaplatíte 11,50 eur (cca 313 korun). Stejné zvýšení cen vás nemine při průjezdu tunelem Arlberg a Gleinalm. O 20 centů (cca 6 korun) se zvedla cena za průjezd tunelu Karawanken mezi Slovinskem a Rakouskem. Nově se k platbě za průjezd Pfänderského tunelu (8,80 eur - cca 238 korun) u švýcarského Bodamského jezera musí pořizovat i rakouská dálniční známka. Dražší je i průjezd po silnici přes průsmyk Grossglockner za 35 eur (cca 950 korun). Francie zvýšila ceny za průjezd tunelem pod horou Mount Blanc, a to na 44 eur (cca 1195 korun). Podobné zdražení očekávejte u tunelu Fréjus, který letos projedete za 44,20 eur (cca 1201 korun). Zdražení se nevyhnul ani Eurotunel, kde jedna cesta znamená meziroční příplatek 30 eur (cca 815 korun).
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?