Papírovým známkám v Evropě odzvonilo, na některých místech zdražilo mýtné

Ceny dálničních známek v Evropě stoupají, dražší je i mýtné.
Ceny dálničních známek v Evropě stoupají, dražší je i mýtné., foto: ceskedalnice.cz
ar6 27. června 2016 17:13
Sdílej:

Odjet na dovolenou neznamená jen zkontrolovat auto, nastudovat si trasu a vyměnit dostatek peněz na palivo. Pokud využíváte dálnice, musíte mimo jiné mít také příslušnou dálniční známku. Ty se v okolních státech objevují stále častěji v elektronické podobě.

V České republice se dá koupit dálniční známka na deset dnů, měsíc nebo rok. Tuzemský systém také zatím stále používá klasické nálepky místo modernější elektronických vinět. Jak však vyplývá z informací ÚAMK, začíná se pomalu jednat spíše o výjimku. Například Slováci letos poprvé zavedli elektronické dálniční známky. Funguje to tak, že si na prodejním místě nebo přes internet zaplatíte desetidenní, měsíční nebo roční kupón, přičemž zadáte poznávací značku automobilu a dostanete potvrzení o zaplacení. To není nutné mít ve voze. SPZ je zaevidována a kamerový systém ji při průjezdu stacionárním nebo mobilním kontrolním stanovištěm rozpozná a porovná s databází. Pokud vůz v databázi není, hrozí řidiči pokuta do 500 eur (cca 13 915 korun).

Elektronickou známku používají rovněž v Maďarsku, avšak pouze pro dálnice D1 a D1M. Nákup je možný fyzicky (například na hranicích) i elektronicky, kontrola je prováděna kamerovým systémem. Pokuta za nezaplacení známky? 50 eur (cca 1358 korun) a cena příslušného kupónu. Papírový systém jako u nás zatím stále využívají ve Slovinsku a Švýcarsku. Země na Balkánském poloostrově má, co se známek týká, jedno specifikum. Místo deset dnů má nejlevnější viněta platnost jen sedm dnů, což může leckomu zkomplikovat cestu. Cena za jízdu bez platné známky je až 800 eur (cca 21 600 korun), kvůli špatné vymahatelnosti v zahraničí je pokuta placená na místě blokově o polovinu nižší. Švýcarsko od letošního roku zavedlo jen jediný roční kupón za 40 franků (cca 1012 korun), který musí být vylepený na vnitřní straně čelního skla. Pokuta za jízdu bez známky je 190 eur (cca 5159 korun) a cena dané známky.

Bulharsko v uplynulých měsících výrazně prodloužilo dálniční síť, což s sebou nese také vyšší ceny zpoplatněných úseků. Týdenní známka, tedy stejný případ jako ve Slovinsku, stojí 15 leva (cca 208 korun), měsíční 30 leva (cca 416 korun) a roční 97 leva (cca 1347 korun). ÚAMK také upozorňuje na kontroly známek na krátkém úseku rakouské A12 mezi hranicí s Německem a výjezdem na Kufstein. Dříve zde totiž auta bez kupónů policie tolerovala, dnes už tomu tak není. Kontrolu známek sice policie nedělá, avšak zaměstnanci firmy Asfinag, která se stará o údržbu silnic a dálnic v Rakousku, mohou na místě udělit pokutu ve výši 120 eur (cca 3258 korun) u osobního auta a 65 eur u motocyklu (cca 1765 korun). Neoprávněná manipulace se známkou je sankciována dvakrát větší částkou, pokud řidič nemá na zaplacení, může mu být sejmuta poznávací značka až do doby zaplacení.

A u našich jižních sousedů ještě zůstaneme, protože cestování za hranice neznamená jen starosti se známkami, ale také mýtným. To právě v Rakousku, stejně jako známky, zdražilo. O 50 centů (cca 14 korun) se zvedl poplatek za průjezd po dálnici A10, nově tam zaplatíte 11,50 eur (cca 313 korun). Stejné zvýšení cen vás nemine při průjezdu tunelem Arlberg a Gleinalm. O 20 centů (cca 6 korun) se zvedla cena za průjezd tunelu Karawanken mezi Slovinskem a Rakouskem. Nově se k platbě za průjezd Pfänderského tunelu (8,80 eur - cca 238 korun) u švýcarského Bodamského jezera musí pořizovat i rakouská dálniční známka. Dražší je i průjezd po silnici přes průsmyk Grossglockner za 35 eur (cca 950 korun). Francie zvýšila ceny za průjezd tunelem pod horou Mount Blanc, a to na 44 eur (cca 1195 korun). Podobné zdražení očekávejte u tunelu Fréjus, který letos projedete za 44,20 eur (cca 1201 korun). Zdražení se nevyhnul ani Eurotunel, kde jedna cesta znamená meziroční příplatek 30 eur (cca 815 korun).

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.