Toyota odkoupí zbytek Daihatsu, ve hře je i spojení se Suzuki

Daihatsu bude již brzy patřit pod Toyotu. A nemuselo by zůstat osamoceno.
Daihatsu bude již brzy patřit pod Toyotu. A nemuselo by zůstat osamoceno., foto: Daihatsu
ar6 29. ledna 2016 11:34
Sdílej:

Toyota již čtyři roky drží pozici největší automobilky světa, na což neměl vliv ani loňský celosvětový propad prodejů o 0,8 procenta. Portfolio automobilek, které pod japonského výrobce spadá, ale rozhodně není tak široké, jako například u konkurenčního Volkswagenu. A možná právě proto se Toyota rozhodla koupit Daihatsu, ve hře je potom i spolupráce se Suzuki.

S Daihatsu spolupracuje Toyota již od roku 1967, v roce 1998 potom ve výrobci především modelů třídy kei získala většinový podíl. Ten byl ještě v průběhu dalších let mírně navyšován, až se dostal na dnešních 51,2 procenta. A přestože byl loňský rok pro Daihatsu s prodejním propadem 13,3 procenta hodně špatný, rozhodla se Toyota odkoupit i zbývajících 48,8 procent akcií. Tato transakce by jí měla, podle spekulací, přijít na asi 3,2 miliardy dolarů (cca 79,3 miliard korun).

Až bude celá operace dokončena, začne Toyota uplatňovat novou strategii. Ta předpokládá, že ačkoliv si obě automobilky zachovají stávající identitu, stane se Daihatsu vývojářem městských modelů pro sebe i Toyotu. Zároveň se bude i nadále angažovat v těch částech trhu, kde už má nyní silnou pozici. Obě značky budou spolupracovat také na poli technologickém. A zatímco Toyota se zaměří na bezpečnost a komfort cestujících, Daihatsu budou zajímat především peníze a palivo šetřící komponenty. Převzetí také zahrnuje společné prodejní záměry, přes dealerství Toyoty v Japonsku se tak například budou prodávat i modely Daihatsu.

Daihatsu může na oplátku nabídnout silnou pozici na dalších asijských trzích v čele s Indonésií nebo Malajsií, kde dokonce vlastní podíl v automobilce Perodua, což je lídr tamního trhu. Někteří analytici spekulují, že by Toyota ráda udělala z Daihatsu něco ve stylu Datsunu, tedy levnou automobilku pro rozvojové trhy jako Indie. Tam se ostatně japonský gigant snaží zatím neúspěšně prorazit již řadu let.

Aby byl případný průnik do Indie o něco jednodušší, má Toyota podle ekonomického deníku Nikkei v záloze ještě jeden plán - spojit se se Suzuki. To prostřednictvím Maruti Suzuki ovládá výraznou část indického trhu. Do úvahy podle japonského listu připadá nejen částečné převzetí, ale i možnost vzájemného sdílení akcií.

Pokud by Suzuki na nějakou formu dohody přistoupilo, dostalo by se například k hybridním nebo vodíkovým technologiím, které má Toyota na vysokém vývojovém stupni. Toyota by se na druhou stranu dostala k důležitým distribučním kanálům. Někteří analytici ale Suzuki od spojení se s japonským gigantem varují. Po akvizici a případném vstupu Daihatsu na indický trh, by totiž Maruti mohlo jednoduše přijít o své výsostné tržní postavení.

Zdroj: paultan.org

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.