Toyota již čtyři roky drží pozici největší automobilky světa, na což neměl vliv ani loňský celosvětový propad prodejů o 0,8 procenta. Portfolio automobilek, které pod japonského výrobce spadá, ale rozhodně není tak široké, jako například u konkurenčního Volkswagenu. A možná právě proto se Toyota rozhodla koupit Daihatsu, ve hře je potom i spolupráce se Suzuki.
S Daihatsu spolupracuje Toyota již od roku 1967, v roce 1998 potom ve výrobci především modelů třídy kei získala většinový podíl. Ten byl ještě v průběhu dalších let mírně navyšován, až se dostal na dnešních 51,2 procenta. A přestože byl loňský rok pro Daihatsu s prodejním propadem 13,3 procenta hodně špatný, rozhodla se Toyota odkoupit i zbývajících 48,8 procent akcií. Tato transakce by jí měla, podle spekulací, přijít na asi 3,2 miliardy dolarů (cca 79,3 miliard korun).
Až bude celá operace dokončena, začne Toyota uplatňovat novou strategii. Ta předpokládá, že ačkoliv si obě automobilky zachovají stávající identitu, stane se Daihatsu vývojářem městských modelů pro sebe i Toyotu. Zároveň se bude i nadále angažovat v těch částech trhu, kde už má nyní silnou pozici. Obě značky budou spolupracovat také na poli technologickém. A zatímco Toyota se zaměří na bezpečnost a komfort cestujících, Daihatsu budou zajímat především peníze a palivo šetřící komponenty. Převzetí také zahrnuje společné prodejní záměry, přes dealerství Toyoty v Japonsku se tak například budou prodávat i modely Daihatsu.
Daihatsu může na oplátku nabídnout silnou pozici na dalších asijských trzích v čele s Indonésií nebo Malajsií, kde dokonce vlastní podíl v automobilce Perodua, což je lídr tamního trhu. Někteří analytici spekulují, že by Toyota ráda udělala z Daihatsu něco ve stylu Datsunu, tedy levnou automobilku pro rozvojové trhy jako Indie. Tam se ostatně japonský gigant snaží zatím neúspěšně prorazit již řadu let.
Aby byl případný průnik do Indie o něco jednodušší, má Toyota podle ekonomického deníku Nikkei v záloze ještě jeden plán - spojit se se Suzuki. To prostřednictvím Maruti Suzuki ovládá výraznou část indického trhu. Do úvahy podle japonského listu připadá nejen částečné převzetí, ale i možnost vzájemného sdílení akcií.
Pokud by Suzuki na nějakou formu dohody přistoupilo, dostalo by se například k hybridním nebo vodíkovým technologiím, které má Toyota na vysokém vývojovém stupni. Toyota by se na druhou stranu dostala k důležitým distribučním kanálům. Někteří analytici ale Suzuki od spojení se s japonským gigantem varují. Po akvizici a případném vstupu Daihatsu na indický trh, by totiž Maruti mohlo jednoduše přijít o své výsostné tržní postavení.
Zdroj: paultan.org
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.