Toyota již čtyři roky drží pozici největší automobilky světa, na což neměl vliv ani loňský celosvětový propad prodejů o 0,8 procenta. Portfolio automobilek, které pod japonského výrobce spadá, ale rozhodně není tak široké, jako například u konkurenčního Volkswagenu. A možná právě proto se Toyota rozhodla koupit Daihatsu, ve hře je potom i spolupráce se Suzuki.
S Daihatsu spolupracuje Toyota již od roku 1967, v roce 1998 potom ve výrobci především modelů třídy kei získala většinový podíl. Ten byl ještě v průběhu dalších let mírně navyšován, až se dostal na dnešních 51,2 procenta. A přestože byl loňský rok pro Daihatsu s prodejním propadem 13,3 procenta hodně špatný, rozhodla se Toyota odkoupit i zbývajících 48,8 procent akcií. Tato transakce by jí měla, podle spekulací, přijít na asi 3,2 miliardy dolarů (cca 79,3 miliard korun).
Až bude celá operace dokončena, začne Toyota uplatňovat novou strategii. Ta předpokládá, že ačkoliv si obě automobilky zachovají stávající identitu, stane se Daihatsu vývojářem městských modelů pro sebe i Toyotu. Zároveň se bude i nadále angažovat v těch částech trhu, kde už má nyní silnou pozici. Obě značky budou spolupracovat také na poli technologickém. A zatímco Toyota se zaměří na bezpečnost a komfort cestujících, Daihatsu budou zajímat především peníze a palivo šetřící komponenty. Převzetí také zahrnuje společné prodejní záměry, přes dealerství Toyoty v Japonsku se tak například budou prodávat i modely Daihatsu.
Daihatsu může na oplátku nabídnout silnou pozici na dalších asijských trzích v čele s Indonésií nebo Malajsií, kde dokonce vlastní podíl v automobilce Perodua, což je lídr tamního trhu. Někteří analytici spekulují, že by Toyota ráda udělala z Daihatsu něco ve stylu Datsunu, tedy levnou automobilku pro rozvojové trhy jako Indie. Tam se ostatně japonský gigant snaží zatím neúspěšně prorazit již řadu let.
Aby byl případný průnik do Indie o něco jednodušší, má Toyota podle ekonomického deníku Nikkei v záloze ještě jeden plán - spojit se se Suzuki. To prostřednictvím Maruti Suzuki ovládá výraznou část indického trhu. Do úvahy podle japonského listu připadá nejen částečné převzetí, ale i možnost vzájemného sdílení akcií.
Pokud by Suzuki na nějakou formu dohody přistoupilo, dostalo by se například k hybridním nebo vodíkovým technologiím, které má Toyota na vysokém vývojovém stupni. Toyota by se na druhou stranu dostala k důležitým distribučním kanálům. Někteří analytici ale Suzuki od spojení se s japonským gigantem varují. Po akvizici a případném vstupu Daihatsu na indický trh, by totiž Maruti mohlo jednoduše přijít o své výsostné tržní postavení.
Zdroj: paultan.org
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.