Saab si za posledních několik let prošel už tolika peripetiemi, že by mu jeden přál zasloužený odpočinek. Ten se ale jen tak nechystá, protože duševní vlastnictví aktuálně koupila turecká vláda.
„Koupili jsme duševní vlastnictví Saabu 9-3, ale nikoliv jeho jméno. Značka auta bude turecká, ne Saab. Techniku vyvineme v Turecku,“ řekl národní agentuře Anadolu turecký ministr vědy, průmyslu a technologií Fikri Isik.
Takto získané informace a know-how se z rukou vládního činitele dostalo do TÜBİTAKu, což je turecká Výzkumná a vědecká rada, kde s nimi bude dále pracováno a výsledkem by mělo být představení nového národního vozu. Zatím vznikly tři prototypy, jejichž design i interiér připomínají Cadillac BLS, který se na základech Saabu 9-3 ve Švédsku vyráběl. Co je pod kapotou pro tuto chvíli nevíme, některé zdroje ale hovoří o budoucím použití elektromotoru.
Celý obchod byl uzavřen už v květnu a cena nebyla podle Fikriho Isiky příliš vysoká. Jeho plánem je, aby některá ze státních firem vyráběla do roku 2020 ono národní auto (s designem Cadillacu BLS z roku 2005, na základech Saabu 9-3 z roku 2002), o němž je celou dobu řeč.
Připomenu, že celá aféra kolem Saabu začala v roce 2010, kdy se ho koncern GM odprodal ho do rukou nizozemského Spykeru. Ten nicméně nebyl schopen automobilku uřídit a o dva roky později ji přivedl do bankrotu (Spyker sám vyhlásil bankrot koncem loňského roku). Zbytky slavné automobilky pak převzalo švédsko-čínské konsorcium NEVS, jehož plány počítaly s výrobou elektromobilů na bázi postupně zastarávajícího torza sedanu 9-3. K sestavení několika kusů skutečně došlo, podobně jako pod Spykerem však postupně začaly docházet peníze a letos došlo až na „reorganizaci celé firmy“. Jinými slovy, finanční kohoutky se uzavřely. Nadějí může být uzavření partnerství s čínským Dongfengem a plány na znovuobnovení výroby. Jestli se to ale povede ukáže až čas…
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.