Turecko chce do pěti let představit národní auto s technikou ze začátku století

Zatím jediné tři vyrobené prototypy tureckého národního auta na základech Saabu 9-3.
Zatím jediné tři vyrobené prototypy tureckého národního auta na základech Saabu 9-3., foto: Fikri Isik, Twitter
ar6 18. října 2015 15:55
Sdílej:

Saab si za posledních několik let prošel už tolika peripetiemi, že by mu jeden přál zasloužený odpočinek. Ten se ale jen tak nechystá, protože duševní vlastnictví aktuálně koupila turecká vláda.

„Koupili jsme duševní vlastnictví Saabu 9-3, ale nikoliv jeho jméno. Značka auta bude turecká, ne Saab. Techniku vyvineme v Turecku,“ řekl národní agentuře Anadolu turecký ministr vědy, průmyslu a technologií Fikri Isik.

Takto získané informace a know-how se z rukou vládního činitele dostalo do TÜBİTAKu, což je turecká Výzkumná a vědecká rada, kde s nimi bude dále pracováno a výsledkem by mělo být představení nového národního vozu. Zatím vznikly tři prototypy, jejichž design i interiér připomínají Cadillac BLS, který se na základech Saabu 9-3 ve Švédsku vyráběl. Co je pod kapotou pro tuto chvíli nevíme, některé zdroje ale hovoří o budoucím použití elektromotoru.

Celý obchod byl uzavřen už v květnu a cena nebyla podle Fikriho Isiky příliš vysoká. Jeho plánem je, aby některá ze státních firem vyráběla do roku 2020 ono národní auto (s designem Cadillacu BLS z roku 2005, na základech Saabu 9-3 z roku 2002), o němž je celou dobu řeč.

Připomenu, že celá aféra kolem Saabu začala v roce 2010, kdy se ho koncern GM odprodal ho do rukou nizozemského Spykeru. Ten nicméně nebyl schopen automobilku uřídit a o dva roky později ji přivedl do bankrotu (Spyker sám vyhlásil bankrot koncem loňského roku). Zbytky slavné automobilky pak převzalo švédsko-čínské konsorcium NEVS, jehož plány počítaly s výrobou elektromobilů na bázi postupně zastarávajícího torza sedanu 9-3. K sestavení několika kusů skutečně došlo, podobně jako pod Spykerem však postupně začaly docházet peníze a letos došlo až na „reorganizaci celé firmy“. Jinými slovy, finanční kohoutky se uzavřely. Nadějí může být uzavření partnerství s čínským Dongfengem a plány na znovuobnovení výroby. Jestli se to ale povede ukáže až čas…

Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.