Turecko chce do pěti let představit národní auto s technikou ze začátku století

Zatím jediné tři vyrobené prototypy tureckého národního auta na základech Saabu 9-3.
Zatím jediné tři vyrobené prototypy tureckého národního auta na základech Saabu 9-3., foto: Fikri Isik, Twitter
ar6 18. října 2015 15:55
Sdílej:

Saab si za posledních několik let prošel už tolika peripetiemi, že by mu jeden přál zasloužený odpočinek. Ten se ale jen tak nechystá, protože duševní vlastnictví aktuálně koupila turecká vláda.

„Koupili jsme duševní vlastnictví Saabu 9-3, ale nikoliv jeho jméno. Značka auta bude turecká, ne Saab. Techniku vyvineme v Turecku,“ řekl národní agentuře Anadolu turecký ministr vědy, průmyslu a technologií Fikri Isik.

Takto získané informace a know-how se z rukou vládního činitele dostalo do TÜBİTAKu, což je turecká Výzkumná a vědecká rada, kde s nimi bude dále pracováno a výsledkem by mělo být představení nového národního vozu. Zatím vznikly tři prototypy, jejichž design i interiér připomínají Cadillac BLS, který se na základech Saabu 9-3 ve Švédsku vyráběl. Co je pod kapotou pro tuto chvíli nevíme, některé zdroje ale hovoří o budoucím použití elektromotoru.

Celý obchod byl uzavřen už v květnu a cena nebyla podle Fikriho Isiky příliš vysoká. Jeho plánem je, aby některá ze státních firem vyráběla do roku 2020 ono národní auto (s designem Cadillacu BLS z roku 2005, na základech Saabu 9-3 z roku 2002), o němž je celou dobu řeč.

Připomenu, že celá aféra kolem Saabu začala v roce 2010, kdy se ho koncern GM odprodal ho do rukou nizozemského Spykeru. Ten nicméně nebyl schopen automobilku uřídit a o dva roky později ji přivedl do bankrotu (Spyker sám vyhlásil bankrot koncem loňského roku). Zbytky slavné automobilky pak převzalo švédsko-čínské konsorcium NEVS, jehož plány počítaly s výrobou elektromobilů na bázi postupně zastarávajícího torza sedanu 9-3. K sestavení několika kusů skutečně došlo, podobně jako pod Spykerem však postupně začaly docházet peníze a letos došlo až na „reorganizaci celé firmy“. Jinými slovy, finanční kohoutky se uzavřely. Nadějí může být uzavření partnerství s čínským Dongfengem a plány na znovuobnovení výroby. Jestli se to ale povede ukáže až čas…

Témata:
Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.