Koncem 90. let převzal Renault plnou kontrolu nad rumunskou Dacii, poměrně nedávno pak spolu s Nissanem majoritně vstoupil do AvtoVAZu, vyrábějící automobily pod značkou Lada. Podle posledních zpráv však Francouzi nemají značek bývalého východního bloku dost a plánují oživit také jméno Moskvič.
Sovětská a později ruská automobilka vznikla v roce 1929, přičemž o rok později začala v jejich továrnách výroba Fordů A a AA. Mezi lety 1933 a 1939 se značka stala pobočkou GAZu a během války vyráběla kromě vojenské techniky také automobil KIM 10, což byl opět licenční Ford. Prvním automobilem se značkou Moskvič byl až po válce vyráběný typ 400, známý jinde ve světě jako Opel Kadett (výrobní linku si Rusové v rámci konfiskace přivezli z Německa).
Prvním opravdu úspěšným exportním typem se stal sedan 407, což byl modernizovaný typ 402, představený koncem padesátých let. Vůbec nejúspěšnější období automobilky ale přišlo s představením typů 408 a 412, někdy označované také jako Moskviče třetí generace, v šedesátých letech. V polovině sedmdesátých let pak přišla modernizace obou souběžně vyráběných typů - z 408 se stala 2138 a ze 412 typ 2140.
Čtvrtou generaci automobilů Moskvič představoval v roce 1986 typ 2141 Aleko, využívající díly Simcy 1307 a Audi 80. Jeho prodejní úspěch ale nebyl tak velký, jako u předcházejících typů 408 a 412. Vůbec poslední modelovou řadou se jménem Moskvič se stal typ 2142, nabízený ve verzích Knjaz Vladimir (rodinný sedan), Ivan Kalita (luxusní limuzína) a Duet (luxusní kupé). Ani jeden z modelů však prodejně příliš neuspěl a ruského výrobce řada 2142 přivedla do finančních potíží. V roce 2002 skončila výroba automobilů a následně došlo k bankrotu značky. Definitivní zánik přišel před pěti lety. V některých výrobních halách dnes probíhá montáž Renaultů pro ruský trh.
A právě francouzský výrobce se podle agentury AFP zabývá myšlenkou na oživení kdysi slavného výrobce. Údajně už dokonce podal na příslušných úřadech dokumenty, potřebné pro získání ochranné známky.
Někdo by se mohl ptát, proč se vůbec Renault zajímá o oživení dalšího slavného historického jména. Ve spolupráci se svým japonským partnerem Nissanem totiž chce posílit pozici na ruském trhu (meziročně se jeho prodeje propadly o třetinu), kde je cílem „urvat“ v příštím roce 40procentní podíl. Připomenu, že vedle Renault a Nissanu má aliance jako želízka v ohni ještě Ladu a Datsun.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?