Koncem 90. let převzal Renault plnou kontrolu nad rumunskou Dacii, poměrně nedávno pak spolu s Nissanem majoritně vstoupil do AvtoVAZu, vyrábějící automobily pod značkou Lada. Podle posledních zpráv však Francouzi nemají značek bývalého východního bloku dost a plánují oživit také jméno Moskvič.
Sovětská a později ruská automobilka vznikla v roce 1929, přičemž o rok později začala v jejich továrnách výroba Fordů A a AA. Mezi lety 1933 a 1939 se značka stala pobočkou GAZu a během války vyráběla kromě vojenské techniky také automobil KIM 10, což byl opět licenční Ford. Prvním automobilem se značkou Moskvič byl až po válce vyráběný typ 400, známý jinde ve světě jako Opel Kadett (výrobní linku si Rusové v rámci konfiskace přivezli z Německa).
Prvním opravdu úspěšným exportním typem se stal sedan 407, což byl modernizovaný typ 402, představený koncem padesátých let. Vůbec nejúspěšnější období automobilky ale přišlo s představením typů 408 a 412, někdy označované také jako Moskviče třetí generace, v šedesátých letech. V polovině sedmdesátých let pak přišla modernizace obou souběžně vyráběných typů - z 408 se stala 2138 a ze 412 typ 2140.
Čtvrtou generaci automobilů Moskvič představoval v roce 1986 typ 2141 Aleko, využívající díly Simcy 1307 a Audi 80. Jeho prodejní úspěch ale nebyl tak velký, jako u předcházejících typů 408 a 412. Vůbec poslední modelovou řadou se jménem Moskvič se stal typ 2142, nabízený ve verzích Knjaz Vladimir (rodinný sedan), Ivan Kalita (luxusní limuzína) a Duet (luxusní kupé). Ani jeden z modelů však prodejně příliš neuspěl a ruského výrobce řada 2142 přivedla do finančních potíží. V roce 2002 skončila výroba automobilů a následně došlo k bankrotu značky. Definitivní zánik přišel před pěti lety. V některých výrobních halách dnes probíhá montáž Renaultů pro ruský trh.
A právě francouzský výrobce se podle agentury AFP zabývá myšlenkou na oživení kdysi slavného výrobce. Údajně už dokonce podal na příslušných úřadech dokumenty, potřebné pro získání ochranné známky.
Někdo by se mohl ptát, proč se vůbec Renault zajímá o oživení dalšího slavného historického jména. Ve spolupráci se svým japonským partnerem Nissanem totiž chce posílit pozici na ruském trhu (meziročně se jeho prodeje propadly o třetinu), kde je cílem „urvat“ v příštím roce 40procentní podíl. Připomenu, že vedle Renault a Nissanu má aliance jako želízka v ohni ještě Ladu a Datsun.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.